Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, April 27, 2010

TERHARU

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

العلماء ورثة النبي

Ulama itu pewaris Nabi. Sangat indah bunyinya apabila di sebut. Indah lagi perasaan dan hati bila bersama-sama dengan mereka. Namun mereka inilah menerima nasib yang sama seperti penegak agama Allah yang lain. Mereka di caci, dihina dan dicerca dengan perkataan-perkataan yang sangat memualkan. Paling menyedihkan, yang mencerca mereka adalah orang-orang yang mengaku islam.

Namun hati ini sangat terharu, bila mana menaiki teksi pemandunya seorang bukan Islam. Beliau memuji dan bersungguh bersumpah mengatakan, dia sangat percaya dengan seorang ulama' dari Kelantan. Tuan Guru itu sangat baik katanya. Mana ada, seperti apa yang orang banyak cakap katanya bersungguh.

Tergamam juga hati ana, bila dia berkata demikian. Tak sangka mendengar cerita dia betapa sukar mencari rezeki sebagai pemandu teksi, bersambung dengan cerita di sana-sini penuh rasuah katanya. Tapi orang yang sangat bersih katanya adalah Tuan Guru dari Kelantan.

Sejuk hati ana, bahkan terharu sangat-sangat dengan pengakuan demikian. Begitu juga masa ana menjalankan tugas, berinteraksi dengan orang cina dan India sedikit masa dulu, mereka juga mengatakan demikian. Kalau inilah akuan orang bukan Islam, bagaimana kejinya orang yang mengata seorang ulama dengan bermacam cacian, sedangkan mengaku diri seorang islam.

Moga Allah memberi kerahmatan pada Tuan Guru, yang sememangnya bagi ana suatu insan mulia yang perlu dijadikan contoh pemimpin masa kini. Bukan sekali ana mendengar pujian ini, bahkan, banyak kali ana mendengar orang bukan islam sangat menghormati keperibadian tuan guru ini.

Harapan ana, moga bagi mereka-mereka yang pernah memuji akhlak Islam yang terpuji pada Tuan Guru, semoga suatu hari Allah memberi hidayah Islam kepada mereka. Kerana, kadang kala terguris juga hati ini, orang yang mengaku islam terlalu sangat mengeji ulama-ulama yang benar-benar ikhlas dalam memertabatkan islam di muka bumi.

Ya Allah... engkaulah yang lebih mengetahui apa yang di dalam hati. Atas kemuliaan dan rahmatmu Ya Allah.. berkatilah orang-orang yang ikhlas semata-mata mencari redhaMu ya Allah, Tuhan sekelian alam.

Amin ya rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment