Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, April 22, 2010

USTAZ MAZLAN HASHIM : Manusia dan Dunia

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


KULIAH ZOHOR DI MARA 22/4/2010

Memetik kitab Mastika Hadith, Ustaz Mazlan membicarakan tajuk di atas. Menurutnya, Manusia diciptakan dengan tabiat yang mendorong dia melakukan satu-satu perkara. Tanpa dorongan pasti manusia jadi makhluk yang beku. Dorongan tabiat ini pula, ada padanya sifat-sifat meluap, loba dan melanggar batas-batas yang sepatutnya, jika tidak dipandu dengan akal fikiran yang Allah kurniakan kepada kita.

Tanpa akal fikiran, kita akan melakukan apa sahaja yang kita hendak tanpa batas. Perlu ingat, ada perkara yang Allah izin, dan ada perkara yang tidak di izin Allah. Ada yang Allah suruh, ada juga yang Allah larang.

Perjalanan hidup kita bukan atas dunia sahaja. Kita telah melalui alam roh/rahim, dunia, akan lalui alam barzakh dan akhirat. Alam roh dan rahim, itu urusan Allah. Kita tidak ada pilihan sebagaimana dunia. Di Dunia kita di beri dan dibekalkan dengan akal fikiran. Memberi maksud Allah adil untuk menilai kita nanti. Samada buat baik, betul, salah akan diperhitung di alam pembalasan. Dunia hanya tempat untuk kita diuji. Lulus atau tidak, akan diketahui di akhirat nanti.

Firman Allah,: Ali-Imran : 185


كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ



Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.


menyatakan kepada kita, apa sahaja kita buat di dunia ada pembalasannya. sebagaimana yang disebut dalam surah al-Zalzalah ayat 7 & 8. Sebesar zarah kebaikan dan kejahatan pun akan dihitung Allah.
Di hari kiamat, sempurna pembalasan Allah tidak ada yang terlepas, tidak seperti di dunia, ada yang kadang kadang terlepas.


مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ

Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Surah Hud :15


Kehidupan di dunia, hanya kesenangan yang memperdaya. hanya tempat untuk kita di uji. Maka berwaspadalah, nasihat ustaz.

Sememangnya menjadi sunatullah, siapa berusaha akan mengecapi kejayaannya. Dengan sifat rahman Allah itu, orang kafir pun diberinya.

مَنْ جَدَّ وَجَدَ
Sesiapa yang berusaha, dia yang mendapat hasilnya

مَنْ زَرَعَ حَصَدَ
Sesiapa yang menanam, dia yang menuai hasilnya


kerana dunia ini, tiada nilai walau sebelah sayap nyamuk. Tetapi bagi orang beriman, Allah memberi dengan penuh sifat rahimNya. Allah beri dengan kasih sayangNya.

Ada yang Allah beri tetapi ianya makin sesat. Dah nak sangat, Allah bagi. Bagi dalam keadaan Allah tidak redha. Dalam keadaan murka. Bahkan mereka itu semakin Ingkar. Firaun dan Qarun, terlalu banyak nikmat Allah bagi, bagaimana keingkaran mereka..?

Jadi, jangan membuat nilaian dengan orang yang kufur dan kafir kepada Allah. Nikmat yang ada di dunia ini, tidak sebanding akhirat. kalau nak diibaratkan secara kasar, celup jari di lautan, setitik air dijari itu seumpama dunia, yang tinggal melaut itu lah akhirat. Dunia terlalu kurang nilai, dari sebelah sayap nyamuk.

Nikmat akhirat, tidak dapat dicapai oleh mata untuk melihatnya, tidak mungkin didengari telinga nikmatnya, juga tidak terlintas di hati keadaannya. Begitulah seksa Allah, tidak mampu mengapai akal kita memikirkan azabnya.
Maka kita perlu menilai dengan betul mengunakan akal fikiran kita. Surah al-Israa': ayat 18-20 lebih menjelaskan keadaan tersebut.

مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاء لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً

Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.

وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُوراً

Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mu'min, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.


كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُوراً

Kepada masing-masing golongan baik golongan ini maupun golongan itu Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi.

Maka cara kita menjalani kehidupan di dunia, akan menentukan keadaan kita di akhirat nanti. Di dunia ini, penting untuk kita melihat, mahasaabah diri, dan penghayatan kita atas konsep hidup kita. Maka pergunakan 5 perkara, sebelum datang 5 perkara, sebagaimana hadis di bawah:-

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,
اِغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شَغْلِكَ وَ حَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ

“Ambillah lima perkara sebelum lima perkara : [1] Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, [2] Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu, [3] Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu, [4] Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu, [5] Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

Abdul Rahman bin Auf, sanggup meninggalkan semua hartanya bila di arah oleh puak kafir Makkah, bila ingin berhijrah bersama Rasulullah s.a.w. sebab dia nampak janji dan rezeki dari Allah. sebab itu dia boleh menjana semula hartanya di Madinah.



Kita tidak nampak, sebab itu kita tidak sanggup mengeluarkan harta kita, kita rasa semua harta milik kita. kalau kita conggak matawang satu negeri ke satu negeri yang lain, bila kita nak beli dengan matawang kita, tak laku, tak ada nilai. Begitulah pula, di akhirat, harta tiada nilai. Kaya harta dan wang ringgit di dunia sahaja. Di akhirat, memerlukan amalan dan pahala. Jadi sepatutnya apa sahaja di dunia, kita tukarkan dalam bentuk pahala. itulah tiket masuk syurga atas rahmat Allah.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.


Ayat ini, menyatakan hanya dengan ketaqwaan sahaja seseorang itu akan selamat. Sememangnya neraka itu di kelilingi dengan perkara-perkara yang disukai manusia. Begitulah sebaliknya, syurga itu di kelilingi oleh pekara-perkara yang kita tidak suka.

Apa tidaknya, siapa yang suka untuk mengeluarkan harta untuk orang lain. sanggup simpan-simpan duit, kemudian hitung-hitungkan. Dalam mencari harta, tidak ingat pada Tuhan. Dapat harta, di bilang-bilang. Itulah sikap manusia di akhir zaman.


Apa yang baik itu adalah dari anugerah Allah s.w.t , yang tidak itu adalah dari kelemahan ana sendiri, sebagai pengolah semula apa yang di sampaikan oleh Ustaz.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment