Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, April 25, 2010

USTAZ AMRAN SHARIF : Tafsir an-Nisaa

KULIAH SUBUH 25/4/2010 DI SURAU AR-RASYIDIN
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً

Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya
.
Surah An- Nisaa : 59

Dalam membawa Tafsir Surah An-Nisaa, Ustaz menyentuh bahawa manusia mempunyai sikap yang suka memilih perkara yang di larang. Peribadi manusia lebih kurang sama aje, suka condong melakukan kejahatan, yang sia-sia, yang kotor, yang lag'ha. kecenderungan itulah yang perlu kita tarik dengan contoh-contoh , pandangan-pandangan yang boleh di terima mudah-mudahan apa yang kita maksudkan tercapai.

"Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu ? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya."
Surah An-Nisaa: 60

yakni orang munafik itu berpaling dengan sebenar-benar palingan. ayat 59 sebelumnya telah di terangkan jika terjadi pertikaian kembalikan kepada Allah dan rasul. masalah akan habis, lenyap maka timbullah kedamaian. Sayangnya orang munafik tidak akan mahu. kalau ada keuntungan pada diri mereka, baru mereka mahu. Bahkan menolak disamping turut bersorak, mendabik dada, hanya berkata percaya pada tuhan,tetapi bila bawa pada tuhan, ingkar. Mengaku umat Nabi muhammad, percaya quran. bila ajak , lebih percaya praturan yang dibuat manusia dari peraturan Allah.

kenapa? Bila kita mengembalikan persoalan kepada Allah tidak mahu. Bila di tanya, adakah selain islam lebih baik. Mereka cakap tak ada. Adakah kitab yang lebih baik dari quran, juga katanya tak ada. tetapi bila di ajak ke pada kebenaran, yang boleh mewujudkan kebahagiaan kedamaian. tak mahu.

Bila diputus ikut Allah, mereka bantah, jelas tak beriman pada Allah, mempermain2 kan apa yang Allah turunkan. Ini dijelaskan dan disebut juga dalam surah al baqarah:14

Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: "Kami telah beriman". Dan bila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka , mereka mengatakan: "Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok.


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُوداً
Apabila dikatakan kepada mereka : "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu. Surah an-Nisaa ayat :61

Bukan sahaja mereka tidak mahu tunduk dengan hukum Allah dengan pelbagai alasan, tetapi mereka cuba menghalang-halangi tatakala hukum Allah ingin di tegakkan. Mereka mengejek-gejek dan mempertikai hukum hakam dengan berbagai keadaan. Namun mereka lupa, akan tetapi mereka tak sedar, Allah yang benar menghina mereka, mengejek dan memperolok-olokkan mereka dengan cara Allah membiarkan mereka, menegelamkan mereka dalam kesesatan dan kekufuran. mereka sangka kebaikan mereka yang di dapati, seperti Qarun, dia sangka baik, Tuhan bagi, badan sihat, pengikut banyak, apa yang sedang di alami merupakan istidraj dari Allah.

Suatu hari nanti , Allah humban dalam neraka, diazab dengan sebenar2 azab. mereka yang langgar hukum Allah, jangan menganggap buat betul. tak perlu hairan dengan mereka makin kaya, makin sihat, mereka tunggu masa aje balasan Allah. mereka resah, dan tidak tentu arah.
Allah menjelaskan azab yang diterima oleh mereka di dunia lagi.

Sebagaimana di sebutkan dalam surah as-sajadah : 21
Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada mereka sebahagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di akhirat), mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar).

Ini merupakan hukuman yang Allah bagi pada makhluk, walaupun merasa sihat dan kuat, namun ketakutan, kegelisahan, keresahan dalam hatinya tak pernah rasa bahagia dan tenteram, itu azab namanya. Sampai menipu, merancang jahanamkan orang, jika pun berjaya dan berhasil, satu kejahatan, kezaliman, kekufuran, jika itu berlaku, jika peroleh banyak kawan, kejayaan, hati tidak akan pernah tenteram, aman terus gelora dan gelisah. jika di akhir hayat tak ada kuasa, tidak ada kekuatan maka semasa tunggu saat-saat kematian, belum mohon maaf yang disakiti,disinggung,dizalimi,dikasari, di maki, dihamun, tentu dia akan jadi satu penyiksaan batin yang tak kunjung henti.

Itu gambaran azab di dunia. Azab di akhirat lebih besar. tujuan , supaya mereka kembali kepada ajaran agama. tapi, peluang diberi Allah tidak di ambil. tidak direnung serta tidak difikir, bila Allah tarik nyawa, masa itu sudah tidak boleh buat apa.

Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah, cuba kita lihat pula betapa lah halnya ayat 62 Surah An- Nisaa selanjutnya..

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآؤُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ إِحْسَاناً وَتَوْفِيقاً
Maka bagaimanakah halnya apabila mereka (orang-orang munafik) ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah : "Demi Allah, kami sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna". Surah An-Nisa :62

orang munafik bila dah terdesak, bila dah tak ada laluan lain, Rasulullah peringatkan taat kepada Allah keseluruhan, jangan setengah2. Mereka hanya menerima apa yang memberi kepentingan kepada mereka. Mana-mana yang mereka tidak suka berlawanan dengan hawa nafsu mereka, mereka akan tentang sehebat-hebatnya. Inilah perangai orang-orang munafik.

Hari ini, Solat 5 waktu, namun bila orang lain pelawa buat perbuatan salah, turuti jugak. Dalam pada berdoa pada Allah, minta pula pada bomoh. Umrah, doa dan sujud dalam masjidil Haram, nak mempertahankan kedudukan, tapi jumpa bomoh jugak. ini semua tidak betul, pakai azimat, tangkal, dah sembah Allah, undang-undang Allah tidak pula di pakai.

Maka, Buanglah peraturan-peraturan yang bercanggah. Bila Peraturan Allah tidak dilaksanakan, timbullah berbagai risiko. Kita akan dapat melihat akibat. Allah telah memberi tahu, kita tidak peduli. keruntuhan akhlak, moral menjadi-jadi sekarang ini, buang anak, rogol, dalam radio da disiarkan, seorang profesor madya berkata .. bahawa di Malaysia sekarang ini, mengikut angka statistik JPN anak luar nikah, purata satu hari 7 orang di lahirkan. bimbang kita, bila angka ini di catat dari pusat pemulihan, dan yang di campak di tepi lain.

Bersama kita betulkan keadaan ini, kalau ini berterusan, bagaimana bangsa kita kelak. membawa wanita hamil ke pusat pemulihan, satu pekerjaan baik. setakat membantu mereka melahirkan, tidak mengurangkan jenayah. Sama-sama usaha cari lelaki yang buat, tangkap dan hukum seberat-beratnya. Apa yang berlaku, Dalam usaha setengah pihak ada kesungguhan untuk menangani, wujud pusat hiburan yang berselerak dengan perilaku yang mencontohi barat.
Dalam masa yang sama kita terikat dengan budaya mereka. pada kita memang salah. anak-anak muda naik motosikal berani berpelukan. Ramai yang tidak peduli. tengok aje. budak-budak sekolah dah ramai hamil dan berselerak yang merokok.

Pelancung seluruh dunia ramai datang Malaysia. Harga melangan pelacur tak mahal. Tangkap sikit, datang nya ramai lagi. Bukan untuk menyalahkan satu pihak. Penguatkuasaan di lakukan tak berkesan. Bahkan pencegah maksiat, buat maksiat. lepas lelaki lari, dia pula yang lakukan. macam-macam. Payah , berpunca tidak ada keiklasan yang bersungguh-sungguh berhukum dengan perintah Allah. Allah sediakan hukum Quran, kita gubal dengan berbagai-bagai hukuman lain, masyarakat rosak, semakin liar, namun tak sedar-sedar juga, penyakit dalam hati tak mahu ubat, Allah akan menambah penyakit lain.

Ini yang kita bimbang, orang-orang yang beriman bimbang, apa jadi dengan anak-anak. masa depan anak-anak. soal pekerjaan tak susah mana. tapi soal perkembangan budak-budak, salah guna handphone yang diberi. Berat, siang malam pagi petang, risau memikirkan anak-anak. dulu memikirkan makan anak ada ke tak ada. masa kini, kemajuan yang didapati, hari ini sangat dibimbangi. tak terkawal . mereka lebih tahu dan mahir dari kita. mereka lebih nekad dan berani dan kurang ajar. orang tua mereka di lawan. lahir pula anak-anak derhaka. kalau ibubapa sendiri mereka derhaka, apatah lagi dengan orang tua lain. tegur tak boleh. dilawannya balik. Dihalaunya kita.

Bagaimana peribadi rosak begini. gambaran yang jelas dan nyata dilihat sehari-hari, ada yang jemput kawan, kaki pukul, samseng, kaki rogol. Inilah yang berlaku dan akibat keengganan menerima peraturan Allah. maka hukuman Allah di akhirat sangat berat, kehormatan sudah tidak terjamin lagi kini, dalam rumah juga berlaku.

Inilah yang digambarkan oleh ayat di atas, mereka itu adalah orang-orang yang diketahui Allah apa yang ada dalam hati mereka. Allah mengatakan kepada Nabi, maka berpalinglah dari mereka. Berikan pengajaran kepada mereka. katakan kepada mereka, perkataan yang boleh menimbulkan kesan yang mendalam. Nabi ada sokongan dari Allah secara langsung.

أُولَـئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِيغاً

Mereka itu adalah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang di dalam hati mereka. Karena itu berpalinglah kamu dari mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kepada mereka perkataan yang berbekas pada jiwa mereka. Surah an-Nisaa : 63


Jahiliah dulu tak sehebat sekarang. Kini berganda-ganda. Dulu, bukan orang bodoh. Tahu, tapi tak mahu tahu. Soal bercakap ok, hairan kita. Jahil tentang agama. Jangan nampakkan tolak ansur lagi pada orang seperti ini, dalam satu keadaan. kata Allah. Jangan nampakkan sikap maaf, ambil tindakan terus, atau berpaling, tinggalkan sahaja. Bagi pengajaran kepada mereka dengn muka yang tidak senang, insafkan mereka, beritahu kepada mereka, terima hukum Allah 100%.

Inilah yang disampaikan oleh alim ulama'. tapi di kutuk dan dikata ada kepentingan. Apalah kepentingan mereka melainkan mengajak kita taat kepada Allah. Mengakui kebenaran Allah. Kata mereka juga hendak Islam, tapi bila bercakap pasal akhlak, pasal peraturan, pasal hukum percakapan kita tidak diterima. Lalu apa lagi yang boleh kita gunakan. Ulama' cakap pun tak terima. Namun diperolokkan, dipersendakan, ulama' seperti anbiya' selalu jadi sasaran, tak kaya,tak ada projek besar. Ajak kembali pada Allah, ajak buat baik, ingatkan azab Allah. itupun di marah.

Tetapi kata-kata orang barat, orang berpengaruh, ada 'class' bagi mereka. Jadi hadirin sekelian, asbab nuzul ayat ini, ada di kalangan orang islam di zaman Nabi s.a.w. adalah yang mengaku islam, tapi bila berlaku perselisihan di kalangan mereka, masyarakat mereka jumpa kahin-kahin,bomoh-bomoh. kenapa bila berlaku perselisihan, cari bomoh-bomoh, dukun-dukun.

pasal apa..?. Akhirnya, kenapa begini... kesimpulan, wujudnya penipuan yang besar pada Allah. Nak jadi orang islam jangan separuh-separuh. ikut aje perintah Allah s.w.t. Kita yakin Islam boleh mengatasi masalah keseluruhannya, dengan syarat kita ikhlas. Meskipun di sedari, tak ada, tak sanggup, nak kata semua ikhlas kerana ramai yang berkepentingan untuk kembali kepada agama Allah. Allah yang maha pemurah tetap menerima hamba-hamba yang ikhlas yang ingin kembali kepadaNya.


وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً
Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk dita'ati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. Surah an-Nisaa : 64

Bukan senang untuk meninggalkan kemewahan yang sedia ada. Seperti Abu Lahab dan sekutu-sekutunya. Apapun jalan penyelesaian adalah agama, tegas Ustaz. Senang dalam hati, tidak ditekan oleh perasaan-perasaan salah. Tekanan perasaan adalah atas perbuatan-perbuatan kita sendiri. Hati telah tertekan. dihantui perasaan bersalah. jangan harap ada kebahagiaan. Melainkan kesalahan kita telah diampunkan oleh Allah.

Bagaimana boleh masuk ke dalam kedamaian, kebahagiaan , ketenangan, mengabdi diri sepenuhnya kepada Allah. Melainkan dengan jalan kembali kepada hukum hakam Allah, seru Ustaz sebagai penutup kuliah subuh pagi tadi.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment