Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, May 25, 2010

PERINGATAN AKHIR ZAMAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Hari ini masjid bukan lagi berfungsi untuk dijadikan tempat yang mulia. Walaupun masjid tumbuh bagai cendawan banyaknya ...sayang sekali, ia lebih kepada bangga-bangga tentang binaannya. Maka jadilah ia sebagai tempat lawatan atau sekadar tempat untuk diziarahi sahaja. Bahkan ada yang menziarahi masjid, bersolat pun tidak.

Masyarakat dan penguasa membangun bangunan yang megah-megah. Pernah Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Malaikat Jibril bila datangnya Kiamat.“(Aku sendiri tidak tahu), tetapi aku akan memberitahukan kepadamu tandatandanya.” Lalu Malaikat Jibril menyebutkan antara lain, “Apabila penggembalapenggembala ternak sudah berlombalomba dalam membuat bangunan (rumah dan sebagainya), itu termasuk tanda-tanda telah dekatnya hari Kiamat.”Kaum muslimin tidak hanya mendirikan bangunan-bangunan umum yang megah, melainkan juga masjid-masjid yang megah, namun mereka tidak mau meramaikan masjid dengan ibadah. Jadi masjid yang megah itu hanya dijadikan bangga-banggaan.

Ini di sebutkan di dalam hadis yang lain :-
‘Tidak akan datang Kiamat sehingga manusia bermegah-megah dalam membangun masjid.” (HR Ahmad).


Di antara tanda-tanda telah dekatnya Kiamat ialah orang-orang bermegah-megahan dalam membangun masjid.” (HR An-Nasa’i).

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Di antara tanda-tanda hampir Kiamat ialah terhapusnya ilmu Islam, munculnya kejahilan, ramainya peminum arak dan perzinaan dilakukan secara terang-terangan. [Bukhari & Muslim]

عَنْ أَبِيْ هريرة رضي الله عنه؛ قال رسول الله عليه وسلم: " إذا ضُيِّعَتِ اْلأَمَانَةُ فَانْتَظِرِ السَّاعَةَ. قال كَيْفَ إضاعَتُهَا ياَ رسولَ الله؟ قال: إذا أُسْنِدَ الأمرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ؛ فَانْتَظِرِ السَّاعَة "
Maksudnya :Daripada Abi Hurairah radiyallahu `anhu, sabda Rasulullah s.a.w: "Apabila amanah dipersia-siakan, tunggulah berlakunya Qiamat". Abu Hurairah bertanya: "Bagaimanakah amanah yang dipersia-siakan? Jawab baginda: "Apabila sesuatu urusan diserahkan mandat kepada bukan yang berkelayakan, tunggulah berlakunya Qiamat".

Berebut jawatan adalah perkara biasa hari ini. Ramai yang tidak menyedari amanah tersebut sangat berat. Maka ramailah yang meminta-minta jawatan, kerana di situ ada kepentingan yang besar. Namun bagi pemimpin yang tidak bertaqwa susah untuk dia jumpa dengan pintu syurga. itulah yang ana dengar dari ustaz tengahari tadi. Namun bagi yang memikul amanah dengan penuh taqwa, maka Allah akan mantapkan kakinya nanti di titian sirat. Peluang baik bagi pemimpin yang beriman kepada Allah.

Daripada Abdul Rahman Ibn Samurah, katanya: “Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku: “Wahai Abd Rahman Ibn Samurah janganlah engkau memohon sesuatu jawatan pemimpin (kepimpinan). Sesungguhnya jika diberikannya (jawatan pemimpin) dengan permintaan engkau (disebabkan cita-citamu), maka engkau akan diserahkannya tanpa ditolong (menanggung seluruh bebannya). Tetapi jika engkau diberikan kepimpinan tanpa meminta (ditugaskan tanpa cita-citamu), maka engkau akan ditolong (untuk mengatasinya).” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment