Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, May 18, 2010

PERANGAI IBLIS

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dalam membicara Surah Sad ayat 76-88 yang dibawakan oleh Ustaz Maulana dalam kuliah Zohor tadi, kesinambungan dari ayat sebelum, Allah bertanya atas dasar apa Iblis tidak patuh pada perintah Allah yakni Allah mempersoalkan 'apa yang menegahnya dari sujud kepada Adam sebagaimana yang diperintahkan. Inilah jawapan Iblis, sebagaimana firman Allah":
قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ
Iblis berkata: "Aku lebih baik daripadanya, karena Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah".

Iblis asalnya Jin yang sangat kuat beribadah, 6000 tahun beribadat di bumi hingga Allah lantik dia menjadi guru malaikat di syurga dengan nama Azazil. Bila ia dah jahat jadi syaitan. Lagi jahat dia masuk dalam badan-badan setiap insan.

Tatkala Allah ingin menjadikan khalifah, Iblis mula merasa iri, hasad dan rasa khalifah tersebut akan lebih dekat dengan Allah berbanding dia. Bila dia tercetus rasa kedudukan dia tercabar maka timbul hasad dengkinya. Dia berusaha mencari sebab musabab, keluar masuk di sekitar syurga mencari kelemahan dan kesilapan yang boleh menentang penciptaan tersebut. Adam dicipta di ambil tanah yang bermacam-macam, ada yang hitam, merah, putih. Itu yang manusia bermacam-macam rupanya. makanya dia memberi tahu malaikat, khalifah itu bukan macam Tuhan. Perutnya kosong, Allah akan datangkan apa yang patut di isi. Manusia itu nanti tak tahu nak buat apa, untuk perut mereka boleh buat macam-macam.

Dia rasa sombong, takabbur. Allah berkata, "keluarlah dari sini"...Sesungguhnya kamu telah di laknat. Dia tewas sebagai ujian pertama bila Allah menguji sujud kepada Adam. Dia ingkar perintah Allah. Dia membantah apa yang ingin jadikan.

Allah bertanya apa yang melarang dia dari sujud kepada Adam. Iblis mengatakan sebab dia lebih baik dari Adam. Dia lupa malaikat lebih baik ciptaannya yakni dari cahaya. Iblis dicipta dari api, sedang Adam dari tanah. Allah bertanya apa baik dan buruknya. Iblis ini, memang cerdik, Dia mengatakan Maksud api itu baik, cerah yakni banyak ilmu. Panas sifat yang hidup dan cergas. Sedang tanah gelap yang melambangkan jahil, dan tidak bergerak, yakni mati. Sememangnya manusia itu bersifat malas dan jahil hakikatnya. sebab ada perut, memikirkan perut baru dia buat kerja. Iblis yaitu syaitan cerdik dan dia tahu apa nak isi di perut manusia.

Orang yang lupa dan tidak ingat pesanan al-Quran dan hadis boleh ditipu oleh syaitan. Iblis derhaka perintah Allah, menjawab mulutnya, dan takkabur. Degil atas kejahatan boleh membawa masuk ke neraka. Begitulah iblis, bila dia mula-mula menyesal Allah perintahkan semula dia sujud di kubur nabi Adam. Iblis tidak mahu katanya, masa hidup pun dia tidak sujud apalagi sudah mati untuk ke kuburnya. Nasihat... dia tak pakai, walaupun Allah beri peluang padanya. Dia tidak menerima.

Allah menyanyangi makhluk terutama manusia. Walau sekian lama kafir, bila kembali kepada Allah, Allah menerimanya. Namun Allah tidak suka orang yang takabbur, sombong seperti iblis. Dia dikutuk dan dilaknat Allah, dia menerimanya bahkan dia mohon supaya tidak dimatikan untuk menyesatkan manusia. Kerana itulah bagi yang tidak betul-betul berpegang kepada al-Quran dan Hadith, maka dia mudah disesatkan oleh syaitan.

Ular yang membantu Iblis mengoda Hawa di dalam syurga, asalnya berkaki. Allah buangkan kakinya. Ular yang menyiksa orang yang tidak solat di dalam kubur nanti adalah ular berbisa bernama Syuja`ul-Aqra` yang dimasukkan ke dalam kuburnya, yang kedua matanya memancarkan api, dan kukunya dari besi yang panjang, setiap kukunya sepanjang sehari perjalanan. Ular itu akan memekik kepadanya dengan suara seperti halilintar yang menyambar, `Aku adalah Syuja`ul-Aqra. Tuhanku telah menyuruhku agar memukulmu karena kamu telah melalaikan shalat Shubuh hingga terbit matahari; karena kamu telah melalaikan shalat Zhuhur hingga Ashar; karena kamu telah melalaikan shalat Ashar hingga Maghrib; karena kamu telah melalaikan shalat Magrib hingga Isya; karena kamu telah melalaikan shalat Isya hingga Shubuh `Setiap pukulan akan membenamkannya ketanah sedalam tujuh puluh hasta, ia terus disiksa seperti ini dalam kuburnya sampai hari kiamat.

Iblis memang sangat pandai merayu, dia goda Hawa dulu. Adam tergoda dengan pujukan Hawa, Tafsir ulama sebahagian mengatakan khuldi itu pokok zaitun, ada pula yang mengatakan pokok gandum. Sememangnya semua ini penyebab sahaja, Allah berkehendak Adam ke dunia. Benih manusia dari Nabi Adam. Mana mungkin orang Ingkar macam Haman, Firaun boleh duduk di syurga.

Sejak azali benih-benih manusia ini berjanji kepada Allah, Allah suluh satu cahaya. Barang siapa yang terkena cahaya tersebut, maka dia beriman lah kepada Allah. Ada yang terkena sedikit, ada yang tidak kena lansung gelap seperti orang kafir. Yang mengenainya awal-awal dah dapat islam. Ini di antara perkara-perkara ghaib yang diceritakan Allah. Dalam rukun iman sendiri 4 termasuk dalam perkara yang ghaib. Mana-mana yang dapat cahaya, faham dia tentang Islam.


Pengajaran di sini, apa sahaja yang Allah larang janganlah kita mendekatinya. Bila Allah tanya Adam, siapa yang suruh dia dekat pada pohon terlarang. Dia kata Hawa yang suruh. Menyatakan orang lelaki dalam syurga dah kalah dengan perempuan. Ini adalah 'sebab' sahaja Allah hendak keluarkan Adam ke dunia. Iblis bersorak suka. Iblis cekak pinggang. kerana itu makruh kita bercekak pinggang. Iblis bersiul-siul dan bertepuk tangan. Maka kita jangan mengikut perbuatan-perbuatan iblis ini, yang dengki, sombong, takabbur, mencari-cari kesilapan dan kelemahan, suka melihat kemusnahan dan berbagai sifat mazmumah lagi.

Kebelakangan ini, dari hari ke hari kita semakin jelas melihat ekonomi, politik dan agama makin berat masalahnya. Bayangkanlah bagaimana generasi akan datang boleh teguh keimanan mereka dalam keadaan sedemikian.

Dalam mengingati diri sendiri dan juga saudara islam yang lain, janganlah kita ikutan perangai buruk syaitan. Firman Allah (al Baqarah : 208): :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu."


Semoga kita perkuatkan pegangan kita kepada al-Quran dan Sunnah sebagai sumber kekuatan Ummah. itulah serba sedikit kuliah zohor yang dapat ana petik yang disampaikan oleh Ustaz Maulana di pejabat ana tadi.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment