Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, May 25, 2010

MENGHARGAI MASA

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

وَالْعَصْرِ
إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran. Surah al-Asr

Sesungguhnya Allah mengingatkan bahawa manusia itu berada dalam kerugian. Kebanyakkan manusia menghabiskan masanya dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah, banyak berangan-angan, memfitnah, mengadu domba dan sebagainya. Hanya mereka yang mempunyai iman dan ketaqwaan serta hayatnya mengerjakan amal yang soleh sahaja yang beruntung dunia dan akhirat.

Muslimin dan Muslimat yang di rahmati Allah sekelian, ajaran Islam menuntut kita mengunakan masa sebaik mungkin dengan amalan baik dan berterusan yakni istiqamah. Bukanlah kita hanya melakukan kebaikan itu pada hari-hari tertentu sahaja. Bahkan bila-bila masa sahaja kita dituntut agar megekalkan kebaikan tersebut.

Jelaslah, apa jua pekerjaan dan amal perbuatan yang kita kerjakan hendaklah dibuat dengan sebaik-baiknya, dengan rapi dan sempurna, sama ada yang berhubung dengan dunia apa lagi yang berhubung dengan akhirat untuk mendapat rahmat Tuhan.”

Sebuah hadis menyatakan maksudnya:

“Sesungguhnya Allah Ta’ala suka orang yang bekerja apabila bekerja ia sentiasa memperbaiki mutu prestasinya”. (Riwayat al-Baihaqi)

maknanya disini kerja yang di sukai oleh Allah supaya hambanya melakukan dengan bersungguh-sungguh dan berkualiti. Memetik persoalan inilah, maka dalam tazkirah pagi tadi di pejabat ana kita diseru supaya bersama mengamalkan kebaikan. Mudah-mudahan waktu yang dimenafaatkan akan memberi faedah kepada kita.

Faedah yang di maksudkan di sini di antaranya :-
- Banyak amal ibadah dengan ikhlas tanpa jemu
- banyak memberi menafaat untuk memajukan diri, keluarga, masyarakat dan negara
- mahu berubah kepada kebaikan dan menerima pandangan orang lain
- merancang masa sebaiknya dan mengurus masa untuk ibadat fardu, pekerjaan, menambah ilmu pengetahuan, bersama keluarga dan masyarakat sekitar.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment