Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Monday, June 28, 2010

USTAZ SYARHAN : Tuntutan Beramal

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Amal adalah satu perkara yang akan diterima pakai apabila berhadapan dengan Allah s.w.t. di akhirat nanti, ia juga merupakan kekuatan iman dan memiliki nilai yang sangat positif dalam menghadapi tentangan hidup dan segala fitnah yang merebak di dalamnya, jika seseorang menginginkan kebahagiaan hidup yang hakiki.

Amalan yang dibuat bahkan tidak bercanggah dengan syariat juga tidak melanggari hukum syarak, dibuat kerana Allah semata-mata adalah dikira ibadat. Amal inilah yang akan datang kepada kita pada hari kiamat.

Allah subhanahu wa taala telah menjelaskan hal yang demikian dalam al-Quran:

“Bersegeralah kamu menuju pengampunan Rabb dan kepada syurga yang seluas langit dan bumi yang telah dijanjikan bagi orang-orang yang bertakwa kepada Allah.”
(Ali Imran 3: 133)

Imam as-Sa`dy mengatakan dalam tafsirnya di halaman 115: “Kemudian Allah subhanahu wa taala memerintahkan agar bersegera menuju ampunan-Nya dan menuju syurga seluas langit dan bumi. Lalu bagaimana dengan panjangnya yang telah dijanjikan oleh Maha Pencipta itu kepada orang-orang yang bertakwa? Merekalah yang layak menjadi penduduknya dan amalan ketakwaan itulah yang akan menyampaikan dirinya kepada syurga.”

Jelas melalui ayat ini, Allah subhanahu wa taala menyeru hamba-Nya agar bersegera melakukan amal kebajikan dan mendapatkan keredhaan di sisi Allah, serta berusaha untuk mendapatkan Syurga-Nya. (Lihat Bahjatun Nadzirin 1/169).

Allah berfirman:
“Berlumba-lumbalah kamu dalam membuat kebajikan.”
(Al-Baqarah 2: 148)

Berlumba-lumba buat perkara yang baik, bila melihat dan nampak kawan membuat banyak perkara baik maka timbul rasa di hati nak buat banyak pula. Begitulah para sahabat bila melihat sahabat lain membuat infak, mereka akan bertanya nabi berapa banyak yang mereka infakkan. Bukan ingin dengkian dan kutukan, tetapi mereka hendak berlumba membuat banyak lagi.

Dalam tafsir halaman 55, Imam as-Sa`dy mengatakan: “Perintah berlumba-lumba dalam kebajikan merupakan perintah tambahan bagi melaksanakan kebajikan, kerana berlumba-lumba dalam mengerjakan perintah tersebut dengan sesempurna mungkin dan melaksanakannya dalam segala keadaan dan bersegera kepada-Nya.

Barang siapa yang berlumba-lumba dalam kebaikan di dunia, maka dia akan menjadi orang pertama yang masuk ke dalam syurga kelak pada hari kiamat dan merekalah orang yang paling tinggi kedudukannya.”

Dalam ayat ini, Allah dengan jelas memerintahkan hamba-Nya untuk bersegera dan berlumba-lumba dalam melakukan amal soleh. Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda:

“Bersegeralah kamu menuju amal soleh kerana akan terjadi fitnah-fitnah seperti sebahagian gelapnya malam, di mana seorang mukmin apabila berada pada waktu pagi dalam keadaan beriman maka pada petang harinya menjadi kafir dan jika pada petang hari dia beriman maka pada pagi harinya dia menjadi kafir dan dia menawarkan agamanya dengan harta benda dunia.”
(Hadis sahih riwayat Muslim no. 117 dan Tirmidzi)

Dalam hadis ini terdapat banyak pelajaran, antaranya kewajipan berpegang dengan agama Allah dan bersegera untuk beramal soleh sebelum datang hal-hal yang akan menghalangi kita daripada melaksanakannya. Fitnah pada akhir zaman akan datang silih berganti dan ketika berakhir satu fitnah muncul lagi fitnah yang lain. (Lihat Bahjatun Nadzirin 1/170).

Fitnah yang dimaksudkan diantaranya di akhir zaman orang sudah tidak seronok untuk beribadat, paginya islam petangnya kafir, petangnya islam paginya kafir. Fitnah akan datang dimana ramai yang menjual dan mengadai agama dengan harga yang sedikit untuk mengaut keuntungan dunia. Amalan dibuat dah berasa banyak dan cepat merasa puas. Perasaan dah rasa hebat ibadatnya. Kalau nak kata pakai jubah itu hebat, seumpamanya, yang turap jalan di Negara padang pasir pun pakai jubah jugak kata ustaz.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya Allah S.W.T tidak memandang kepada rupa paras dan harta benda kamu tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan-amalan kamu.” (Riwayat Muslim )

Amalan yang akan datang pada hari akhirat. Itupun jika ada amal yang dibuat. Siapa yang menuntut rehat di muka bumi dia tidak akan jadi orang yang rehat di akhirat nanti. Mereka adalah orang yang paling sibuk untuk menjawab pertanyaan demi pertanyaan Allah.

Di hari akhirat solat akan jadi datang sebagai benteng, Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Itu jaminan Allah. Menjaga solat betul-betul kerana Allah, akan menjadi benteng diri. Soalnya , kenapa hari ini solat itu tidak menjadi benteng. Cuba cek betul-betul dimana silapnya. Apakah solat kita selama ini ditolak oleh Allah s.w.t. Nauzubillah.

Nabi kita selalu berpesan, tidak cukup dengan solat sahaja. Maka datanglah sedekah, puasa dan amal-amal yang lain. Namun masih tak cukup. Maka datang lah islam itu. Ini maknanya Islam itu bukan semata-mata solat. Islam adalah universal, merangkumi segala perkara. Islam itu syumul, segala kerja buat kita dalam dalam kesejahteraan di sisi Allah selamat sejahtera. Bila islam itu datang, Nabi menyebut Allah menerimanya kerana ‘tujuan kamu baik dengan sebab aku menerima dan beri balasan. Atas nama islam Allah bayar dan memberi pahala. Justeru itulah aqidah sangat penting.

Suatu kisah di ceritakan oleh Ustaz, dimana nabi s.a.w memerintah Muaz bin Jabal untuk ke Yaman. Sebelum itu sahabat nabi Musa as-syaari telah berada di sana. Muaz menjadi wakil Nabi di mana umat Islam tidak pernah sampai di sana. Nabi menguji Muaz, dengan bertanya, “Wahai Muaz, kamu sampai di Yaman akan berhadapan dengan berbagai-bagai masalah, bagaimana kamu akan lakukan. Jawab Muaz, Ya Rasulullah, aku akan merujuk al-Quran. Bertanya nabi lagi, kalau tak ada dalam al-Quran bagaimana kamu lakukan, jawab muaz, aku akan merujuk as-sunnah, kalau tak ada juga, bagaimana hendak kamu lakukan, jawab muaz, aku akan berijtihad. Nabi s.a.w sangat gembira dengan jawapan Muaz. Jawapan Muaz sangat bertepatan dengan kehendak Nabi.

Tatkala Muaz hendak berangkat baginda Rasulullah s.aw. sendiri yang pergi menziarahi dan baginda berkata kepada Muaz, Barangkali kita tidak berjumpa lagi selepas ini. Bayangkanlah kekasih Allah dan nabi yang dicintai oleh para sahabat berkata demikian. Mungkin bagi kita, Muaz tidak akan jadi pergi bila di sebut demikian. Kerapatan hubungan dengan rasulullah s.a.w tersebut, walaupun sedih Muaz akur. Lalu dia bertolak.

Sampai di Yaman beliau di sambut oleh Abu Musa as-syaari. Dia dibawa ke suatu tempat. Muaz terlihat seorang lelaki di ikat. Lalu ia bertanya Abu Musa. Gerangan apa lelaki itu diikat dengan tangannya ke belakang. Apa kesalahan yang di lakukannya. Maka berkatalah Abu Musa, asalnya lelaki ini Yahudi, kemudian memeluk Islam, dan kemudian menjadi Yahudi semula. Muaz merasa marah dan berkata kepada Abu Musa, aku sekali-kali tidak akan duduk selagi kamu tidak membunuh lelaki ini.

Ini adalah hendak menunjukkan betapa berat persoalan aqidah. Hukum keluar dari Islam, selayaknya di bunuh. Tiada paksaan untuk masuk Islam. Tetapi bila kamu Islam, kamu hendaklah terima keseluruhannya, tidak ada pilihan lain. Kalau seseorang dipaksa memeluk islam lantas dia mengucap 2 kalimah syahadah, tidak sah islamnya. Tetapi bila dengan rela hati memeluk islam, maka segala hukum hakam islam hendaklah dipatuhi.

"Dan tidak patut bagi lelaki-lelaki mukmin dan bagi perempuan-perempuan Mu’minah, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan suatu ketetapan, ada pilihan lain bagi mereka tentang urusan mereka." (Al-Ahzab: 36)

Setiap apa yang dijadikan Allah bukan sia-sia, ada matlamatnya. Allah mengutuskan rasul ada matlamat. Allah menurunkan al-Quran ada matlamat, Allah mengadakan syurga dan neraka ada matlamat, agar manusia bercita-cita masuk syurga dan menjauhkan diri dari neraka.

Disebabkan kedudukan amal dalam kehidupan begitu besar dan mulia, maka Allah subhanahu wa taala memerintahkan kita untuk meminta segala yang diperlukan dengan amal soleh.

Allah berfirman dalam al -Quran:
“Hai orang-orang yang beriman, mintalah tolong (kepada Allah) dengan penuh kesabaran dan solat. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang bersabar.”
(Al-Baqarah: 153)

No comments:

Post a Comment