Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, June 30, 2010

USTAZ RAIHAN : Keberkatan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Firman Allah SWT:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ

"Jikalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkat dari langit dan bumi…" (Al-‘Araaf: 96)

Janji Allah menyatakan bahawa jika sesungguhnya penduduk satu qariah itu beriman dan bertaqwa kepada Allah s.w.t. , Allah memberi jaminan menurunkan keberkatannya dari langit. Lebih-lebih lagi berada dalam bulan rejab ini, kita sentiasa membaca doa

اللهم بارك لنا فى رجب وشعبان وبلغنا رمضان
” Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan “


Merupakan satu persiapan untuk menyambut ramadhan. Pendek kata masuk sahaja bulan rejab, ramai yang minta berkat. Al quran juga diturun pada malam yang penuh berkat. Kita minta berkat..berkat..berkat. jumpa ustaz-ustaz pun minta nak berkat, minum air nak minta berkat, bila hendak makan kita berdoa nak minta berkat,


اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Maksudnya : Ya Allah berkatilah kami pada apa yang telah Engkau rezekikan kepada kami dan jauhkanlah kami dari azab neraka.

apa berkat apa sebenarnya. Ada ker tak ada berkat yang dicari-cari ini. Kalau ada mana nak dapat. Ada ker berkat pada tempat, masa dan orang. Itu Persoalannya.

Sedar tak sedar doa qunut dalam subuh juga kita hari-hari minta berkat berkatlah apa yang Engkau bagi ya Allah..

وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ


Berkatilah
hendaknya untukku apa-apa yang telah Engkau berikan padaku.

Soalnya berkat ada ker tak ada. Sambut bulan rejab berlakunya peristiwa israk mikraj seperti yang di sebutkan di dalam Firman Allah dalam Surah al israk ayat 1.

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Disebut lagi keberkatan dalam ayat lain di mana Allah menyatakan turun quran bulan ramadhan. Firman Allah.

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur'an) pada malam kemuliaan(berkat).


Maka barang siapa yang menafikan adanya berkah ini maknanya mereka menafikan nas-nas dari al-Quran dan hadis-hadis Nabi s.a.w. Dengan demikian ternyatalah dan jelas kepada kita bahawa Pertama, pada sesuatu Yang Kecil Itu Ada Barakah. Kedua, Ada malam yang berkat. Ketiga kisah Jabir Aabdillah. Bercerita sempat bersama kami dengan nabi, bermusafir . air waktu itu tak ada. Telah masuk waktu Asar. Air sekadar sedikit untuki diminum, maka tidak syak lagi ketika itu Wajib menjaga nyawa. Nabi memninta air yang sedikit itu, lalu mencelup jarinya, bercucuran dan terpancar air dari jari baginda. Marilah orang yang nak berwuduk seru baginda, ini berkat dari Allah. Jangan pandai-pandai kita mengatakan dimukabumi Allah ini berkat tak ada. Bohong namanya. Jangan sekali-kali mengatakan demikian. Maka para sahabat Minum puas2 sebab berkat dari Allah. Dikatakan ketika itu sahabat ramainya kurang lebih 1400 orang.


Kita juga dipesan nabi agar bila makan kita perlu menghabiskan makanan hatta yang tercicir ke bawah. Kerana kita tidak tahu dalam makanan itu , mana satu yang berkat. Ini dijelaskan oleh sepotong hadith Nabi SAW:

Dari Jabir, beliau mendengar Nabi s.a.w. bersabda: “Apabila sesiapa dari kalangan kamu makan, dan jatuh sejemput dari tangan, maka bersihkanlah habuk yang terlekat pada makanan itu dan hendaklah dia memakannya. Jangan tinggalkan bahagian itu untuk syaitan. Dan janganlah dibersihkan tanganmu dengan kain pengelap sehingga dia telah menjilat (jari-jari)nya. Sesungguhnya seseorang itu tidak tahu pada bahagian manakah makanannya yang diberkati Allah”


Jadi perlu kita ketahui Apa itu barakah. Berkah itu ialah benda yang sikit jadi banyak, tak banyak mencukupi. SAtu kisah, Nabi jemput makan beberapa sahabat. Makanan tidak sebanyak mana, tetapi Nabi s.a.w, ceduk dan terus menceduk makanan, bahkan mencukupi. Jadi kata ustaz ada satu amalan yang diajarkan oleh seorang ustaz, iaitu bila buat kenduri tak cukup makanan ketika itu, amalkan baca surah al quraish. Amalan ini boleh di amalkan kerana ayat al -Quran, insyaAllah.


Tuntasnya dari perkara-perkara di atas dapat disimpulkan Adanya barakah pada tempat, pada masa , dan pada orang yang dikurnia oleh Allah akan berkatnya.

Setelah kita ketahui barakah itu memang ada, jadi bagaimana kita hendak mengenali ciri-cirinya pula.



Pertama
al ziadah : bertambah.

Ramai hari ini belajar banyak tetapi lupa dan tidak dapat. Maknanya Ilmu itu tidak berkat. Ulama jadi hebat kerana keberkatan ilmunya, tetapi ramai yang mengaji dengan ulama' hebat tetapi masih tak faham. Ini kerana tidak mengikut bagaimana yang diajar ulama yang hebat tersebut. Sewaktu belajar dan ada disebut dalam sebuah kitab ketika belajar ada adap-adap belajar. Biasanya kitab ini di ajarkan diPondok. Hari ini budak sekolah tidak hormat guru bahkan di luar sekolah berlaku kurang ajar dengan guru. Mana nak berkat ilmu. Mengaji banyak , faham tak ramai. Tidak lain kerana Keberkatan dicabut oleh Allah. Adap belajar tidak dijaga.


Cuba perhatikan waktu bulan Ramadhan, yang dikatakan penuh keberkatan tersebut, surau dan masjid ramai orang solat, puasa lagi ramai dari orang sembahyang, bila habis ramadhan tiang lagi banyak dari orang.



Ciri Kedua as saadah wa sakinah. Kebahagiaan dan ketenangan. Harta banyak belum tentu jiwa tenang. Duit banyak pun tak bahagia sebab dicabut ketenangan. Artis barat banyak bunuh diri, walau duit berjuta. Ratu cantik bunuh diri hanya disebabkan putus cinta. Kerana apa..? Mereka Mencari satu benda bernama bahagia dan tenang. Duit banyak biarlah berkat. Bila tak berkat itu yang orang curi dan orang rompak. Orang yang mencuri pulak banyak duit yang di curi, beg mengunung dihimpun dalam kondo. Namun hakikatnya tidur mereka tak lena. Takut..., bunyi ambulan pun disangka polis.



Ini yang Nabi tekan sangat soal barakah, untuk mendapat hidup yang tenang dan bahagia. Penipuan rasuah bahkan terlibat dengan benda-benda yang haram hidup jadi tak tenang. Tipu orang, rasuah, samun semuanya mencabut ketenangan kerana keberkatan hilang. Orang yang jaga mesin bank, cukup ambik yang sen sen aje. dari akaun penyimpan, Kalau dah berjuta, berapa dia dapat, pasti banyak namun tak berkat. Akhirnya dapat dikesan penipuan tersebut. Hidup tak tenang. Kadang-kadang anak sakit, kecurian,kebakaran dan sebagainya. Allah cabut kebahagian. Duit haram, benda haram hidup tidak akan tenang. Orang tua dulu sangat titik berat tentang berkat. Buat bendang, simpan duit sikit2, berapa kali pergi makkah. Pernah orang tua dulu senang, tetapi buat rumah tak runtuh-runtuh. Hari ni, surat khabar yang beritahu sini runtuh, sana runtuh asyik runtuh aje. Allah Cabut keberkatan. Cari pula orang yang jaga rumah, tetapi tuan rumah yang jaga sebab tidur tak lena fikir harta, jaga pula yang tidur. Rumah dibandar-bandar kunci besi sebab takut orang masuk; di kampung...., kata ustaz, rumah terbuka orang pula takut nak masuk. Nak tunjuk kebahagiaan dan ketenagan bila ada keberkatan. Duduk masjid dan baru balik masjid tenang jiwa. Sampai di rumah dah tak tenang. Berkatnya masjid tu. Sebab jumpa saadah dan sakinah di masjid. Dapat bahagia dan dapat tenang.

Ciri Ketiga. Abadiah. Kekal.

Kalau ada Ilmu kekal ilmunya, ada amal kekal amalnya dan terus istiqamah, ini maknanya ilmu yang dia ada itu berkat. Selalu kita lihat orang yang senang dapat duit dengan judi, dapat berjuta tetapi sekejap aje.

Persoalannya sekarang, Bagaimana nak dapat berkat tersebut. Firman Allah dalam ayat di atas tadi menyebutkan, kalau sekiranya penduduk sesebuah kampung itu beriman bertaqwa, pasti Allah buka pintu keberkatan. Dari langit turun berkat, dari bumi keluar berkat. Dengan itu, seru ustaz, jika kita masih mengunakan bank yang mengamalkan riba tukarlah ke perbankan islam. Kita nak balik ke taqwa. Janji Allah dia akan bagi tapi perlu menepati syarat iaitu beriman dan bertaqwa. Tak semua boleh dapat. Allah letak syarat. Rezeki tak sangka-sangka boleh di datangkan oleh Allah. Syaratnya beriman dan taqwa. Allah sebut, Aku beri berkat.

Pokoknya, Apa itu iman dan apa itu taqwa. mengingati Kisah saidina umar al khatab. Dengan budak gembala kambing yang bertaqwa tidak mahu menjualkan kambing tuannya walaupun diuji oleh Saidina Umar, dengan mengatakan kalau tuannya tidak tahu tetapi Tuhan Umar (Allah) dan juga Tuhan dia tahu. Maka terharu hati Saidina Umar lalu dibeli dan dibebaskan budak hamba abdi dari tuannya, Soal ustaz.. kalau kita taukeh kambing, kambing banyak nak kira ker... seekor pasti susah untuk kita tahu. Jadi boleh saja budak tadi nak menjual kalau dia mahu. Tapi iman dan taqwanya dia tidak melakukan demikian, Ini seorang hamba abdi yang menjawab begini. Bukan pegawai besar atau pegawai bank kata ustaz. Tidak lain sifat Taqwa. Contoh Orang yang bawa berkat tidak lain taqwa ada dalam jiwanya. Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment