Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Monday, June 28, 2010

USTAZ SYARHAN : Kaedah Memelihara Iman

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Ustaz memulai kuliahnya dengan Bermuqadimah kan ayat dalam surah an-Nisa' ayat 103 berbunyi
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَّوْقُوتاً

bermaksud : Maka apabila kamu telah menyelesaikan shalat(mu), ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa aman, maka dirikanlah shalat itu (sebagaimana biasa). Sesungguhnya shalat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.

Mengongsikan pandangan dari tulisan Dr 'Aid Abdullah Al-Qarni yang membicarakan tentang 'Pesanan untuk orang-orang yang berdosa' ustaz memetik beberapa cara atau kaedah yang dimuatkan oleh Dr 'Aid Abdullah Al-Qarni bagi seseorang muslim manjaga dan memelihara iman. Iman adalah satu perkara yang sangat penting yang perlu ada pada individu muslim. Sekiranya tidak iman, tiada jaminan untuk mendapat rahmat ke syurga Allah. Syurga adalah unutk orang yang beriman lelaki dan perempuan. Bukan masuknya syurga dengan nama Islam atau muslim, penghuni syurga adalah orang beriman.

Pentingnya iman itu dipelihara, kena di jaga. Iman boleh ada dan mungkin akan hilang. Junnah(pelindung) bagi diri dari melakukan maksiat adalah iman. Arab Badwi di tegur Allah bila mereka rasa telah beriman. Maksud Firman Allah dalam surah al-Hujurat ayat :14
Orang-orang " A'raab" Badui itu berkata berkata: " Kami telah beriman". Katakanlah (wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: ` kami telah Islam '. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah rasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Makna di sini, belum tentu seseorang yang mengaku islam itu telah beriman. Sedikit sebanyak kita tidak minum arak, kita tidak berjudi itulah tandanya iman itu sebagai pembenteng. Jika iman ini tidak dijaga, itu yang seseorang berani membuat dosa. Bila iman kurang atau tiada, maka hati tidak rasa bersalah bila buat maksiat.

Disini Dr 'Aid Abdullah Al-Qarni menyebut memelihara Iman ia maknanya ia menjaga hatinya.

sebuah hadis menyebutkan :

Ketahuilah bahawa dalam jasad ada seketul daging, apabila baik maka baiklah jasad, apabila rosak maka rosaklah jasad. Ketahuilah ia adalah hati!?.

Menurut Dr 'Aid Abdullah Al-Qarni kaedah memelihara iman
Pertamanya menjaga ibadah fardu terutama solat.

hari ini kita melihat ramai yang solatnya kelompongan, ada yang dibuat ada yang ditinggalkan. Maka carilah kesempurnaan dalam solat. Dengan demikian perlulah belajar, mengaji, memahami bacaan solat, khusyuk kerana solat pendinding dan benteng kepada iman. Ayat mula-mula dibaca oleh Ustaz di atas tadi menyebut tentang solat. Solat dari segi bahasanya adalah 'doa' tasbih kepada Allah. Menurut istilah, Ulama' solat bermula dengan takbir dan berakhir dengan salam. Solat menghampirkan kita dengan Allah. Perlulah kita mengingati Allah waktu berdiri, duduk dan baring.

Ustaz menyeru agar semua mulazamah wirid, yakni membiasakan wirid lebih-lebih al ma'thurat pagi dan petang. Jadikan zikrullah dalam amalan kehidupan, seru ustaz. Sebaliknya tetap menekankan solat adalah satu ibadah yang sangat dan paling tinggi kepentingannya. Banyak hadis-hadis yang membicarakan tentang solat diantaranya membezakan seorang yang beriman dan kufur.

Sebuah Hadith Rasulullah s.a.w. yang antara lain bermaksud:"Daripada Jabir r.a bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: Perbezaan antara kufur dan iman itu ialah meninggalkan sembahyang

"Di antara seorang lelaki dan kekufuran ialah meninggalkan sembahyang." Muslim, Abu Daud, Tirmizi,Ibnu Majah dan Ahmad

"Janji (perbezaan) di antara kita (orang Islam) dan mereka (orang kafir) ialah meninggalkan sembahyang.Sesiapa yang meniggalkan sembahyang, bererti dia telah kafir." Ahmad dan Ashabus Sunan)

Para sahabat selalu menginginkan kematian yang baik dan sering berdoa seperti “Ya Allah Ya Tuhan kami, Kau matikanlah kami dengan kematian yang baik dan janganlah Kau matikan kami dengan kematian yang buruk.

Seorang sahabat Nabi SAW iaitu Huzaifah r.a berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:-
“Tiadalah keadaan seorang hamba yang paling disukai oleh Allah daripada Dia melihat hamba-Nya itu di dalam keadaan bersujud, dengan meletakkan mukanya di tanah ( sebagai tamsilan tunduk, pasrah dan rasa hina seorang hamba kepada Allah)”. (Hadis Riwayat Imam Tabrani).


Kedua : Renungi nikmat-nikmat Allah

Merenungi dan memikirkan dan memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan, Dan langit, bagaimana ia ditinggikan? gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan? bumi bagaimana ia dihamparkan? telah disebutkan di dalam surah al-ghasiah. Alangkah kerdilnya kita tanpa iman di hadapan Allah s.w.t. satu perkara yang dapat mendidik keimanan, merasakan pengawasan yang Maha Esa, merasakan keagungan Allah dan rasa takut kepada Allah adalah memikirkan tanda tanda kekuasaan Allah.

Ibnu Kathir telah menukil tafsir firman Allah , “Wahai sekalian manusia! beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu.” (Surah al Baqarah: 21),

dari Imam Malik bahawa Harun al Rasyid bertanya kepadanya, “Apa bukti adanya kekusaan Allah Yang Maha Esa?”Imam Malik menjawab, “Suara yang berbeza beda, loghat bahasa yang berbeza-beza dan bahasa yang berbeza beza inilah yang menunjukkan kekuasaan Sang Pencipta bumi dan langit.”


Ketiga
: melazimi ibadah-ibadah sunat

Dalam ibadah sunat, suka sangat yang mengatakan 'sunat je...' sedangkan inilah tanda sebenar keimanan kita kepada Allah. itulah perbuatan Nabi s.a.w. dan para sahabat, berebut-rebut melakukan perkara yang sunat-sunat disamping menjaga sebaiknya yang fardu. Nabi kita kekasih Allah, para sahabat mendapat jaminan syurga, siapakah yang terlebih baik untuk diikuti kalau tidak kita mencontohi mereka. Jadi, apa sifat mereka..?. mereka melazimi ibadah yang sunat-sunat.


Nabi sangat suka pada mereka yang melakukan amalan yang berkekalan dan istiqamah, walaupun sedikit. sebuah hadis

عن ابي فراس ربيعة بن كعب الأسلمي خادم رسول الله ص م ومن أهل الصفة قال: كـنت أبيت مع رسول الله فآتيه بوضوئه وحاجته, فقال: سلني ؟, فقلت: أسـألك مرافـقـتـك في الجنة, فقال: أو غـير ذلك؟ , فقلت: هـو ذاك, قال: فأعـني علي نفـسـك بكثرة السجود [رواه مسلم]


Dari Abu Faras Rabi`ah ibn Ka`ab al-Aslamy, pelayan Rasulullah SAW dan ia dari ahli Shaffah berkata: Ketika saya tidur bersama Rasulullah, maka sebelumnya saya melayani wudhu` dan keperluannya, lalu Beliau bersabda: “Silakan minta dari ku?”, maka saya berkata: Saya minta dari mu adalah mendampingimu didalam surga, maka beliau bersabda: “Atau selain itu?”, lalu saya jawab: Itu saja Ya Rasulullah, kemudian Beliau bersabda: “Maka berjanjilah kamu atas diriku untuk banyak sujud”. (HR. Muslim).


Apa lagi yang lebih penting dari mata benda dunia yang kita pohon selain dari kebaikan di akhirat. Kalau kita tidak langsung ada doa untuk minta dengan Allah kematian yang menjanjikan kebaikan buat kita. Macammana kita hendak pergi ke ajal mati itu di akhir kematian agar kematian tersebut diredhai Allah. Alangkah bahagiannya anak-anak muda yang bercita-cita untuk mati syahid dan mengakhiri kesudahan hidup dengan keadaan yang sangat mulia. Ayuh bersama mencari keredhaan dan kecintaan Allah s.w.t. dengan memelihara iman sebagaimana yang telah disebutkan. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment