Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, June 12, 2010

BEBASKAN DIRI DARI HUTANG

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sabda Rasul S.A.W. Maksudnya : “Kurangkan dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkan daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas”. (Riwayat Baihaqi)

Kebenaran yang di sebut oleh hadis di atas jelas terlihat di sekitar kita. Tiada orang yang berbuat dosa merasa tenang, begitu juga tiada orang yang berhutang yang tenteram. Bahkan kadang-kadang orang yang berhutang ini menjadi seorang yang sangat pemarah dan memaki-maki siapa sahaja yang dikira menganggu pemikirannya seolah orang di depannya itu pulak yang berhutang.

Itulah kebenaran jelas yang sememangnya berlaku. Lebih 6 tahun berkecimpung dengan tugas menghadapi penhutang-penghutang, berbagai pengalaman telah ana tempuh. Tidak tahulah berapa lama ana akan berada dalam bidang ini lagi. Namun demikian, ana cukup terhibur dengan setiap pekerjaan ana, kerana apa yang ana lakukan adalah semata-mata mencari keredhaan Allah.

Pengalaman mengajar ana berbagai situasi menghadapi orang yang dalam tekanan. Berbekal ilmu usuluddin yang ada, asas ketauhidan yang di pahat oleh setiap ustaz-ustaz yang ana ikuti kuliahnya, maka ana merasa satu kepuasan yang tidak di rasa oleh orang lain tatkala menghadapi dan berhadapan dengan penhutang-penghutang bermasalah. secara tidak langsung ramai di antara penghutang-penghutang yang berada dalam tekanan kita telah kembali menjalani hidup tenang bila ana lebih menumpukan untuk menjadikan mereka seorang yang bertanggung jawab sebagai seorang muslim, yang akan melahirkan nanti jiwa yang takutkan Allah, juga bila meninggal tidak meninggalkan hutang.

Sering ana pahatkan, sewarak manapun kamu.. jika kamu meninggalkan hutang dengan anak adam, roh kamu akan tergantung-tergantung sehinggalah hutang kamu dijelaskan oleh waris yang ditinggalkan. Namun, kalian perlu ingat, bahawa keliatan kamu membayar hutang sewaktu hidup, sewaktu mati kamu liat juga lah waris-waris untuk membayar hutang, dengan alasan duit yang ditinggalkan untuk nafkah hidup anak-anak dan sebahagiannya menjadi rebutan ibubapa dan adik beradik dengan isteri. Hutang tidak juga di dahulukan.

Berlainan orang yang sentiasa berusaha membayar hutang, tatkala tiba-tiba ajalnya sampai maka apa yang ana perhatikan, alangkah mudahnya waris membayar walaupun si mati tadi tidak meninggalkan harta dan ada di antaranya, penjamin sendiri berhasrat untuk bayarkan.. dan masih ana ingat lagi seorang penjamin datang setelah beberapa hari kematian seorang peminjam yang tidak sampai 13 hari peminjam tersebut datang bertemu ana untuk membayar sebahagian besar hutangnya. Penjamin tersebut membuat tawaran untuk membayar semua hutang yang tinggal, katanya .. 'saya tak sangka dia pergi secepat ini... saya ni pak cik saudara dia.. dia seorang yang baik, biarlah saya bayar hutang dia". Begitulah.. Allah akan mempermudahkan bagi yang mempermudahkan sesuatu apa sahaja menurut hukum syarak sewaktu hidupnya.

Namun tidak ramai demikian, tidak cukup dengan satu hutang, buat pula hutang yang baru. Hutang pelajaran belum mula membayar, rasa-rasa dah dapat kerja bagus ni, berjawatan pula, mesti kena pakai kereta berjenama.. , rumah mesti yang ada gah punye.. 'nanti apa orang kata.." Ini lah satu ayat yang terbanyak ana dengar dari setiap peminjam. 'nanti apa orang kata.." Ini lah ayat keramat sebenarnya yang secara tidak disedari memunahkan kehidupan seseorang. Terlalu memikirkan apa kata orang, maka segala tindakan tidak mengikut acuan yang di ajarkan oleh rasul junjungan. Bahkan, jauh lari dari melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t

Buat kerana orang, bukan kerana Allah menjadi sebab kenapa hidup yang di jalani menuju jalan musnah. Ramai yang berbelanja tidak ikut keperluan, tapi rasa mampu lagi ni.. dibandingkan dengan jawatan yang dipegang. Bahkan hari ini, nama sahaja jawatan itu macam berjawatan, tetapi hutang keliling pinggang. Bila tiba soal hutang, mereka akan mengunakan alasan tidak ada wang,macam mana nak bayar. Bah kan mengherdik-herdik bila mendapat surat peringatan. Bila pulang ke desa dan sekitar saudara mara, uh... berlagak dan bergaya macam orang berpangkat besar lagaknya, dan seolah mempunyai banyak wang. Dalaman ini akan terkeluar bila datang surat tuntutan hutang. Bagi yang tidak punyai jalan aqidah yang kukuh mengambil jalan pintas membunuh diri. Sedangkan jalan tekanan ini, mereka yang cari.

Tidak perlu kita mengejar hidup mewah dan menunjuk-nunjuk pada orang lain. Perkara yang di cari... rumah besar, kereta besar, bah kan masa yang besar di guna untuk mendapatkan wang membayar perkara demikian sehingga badan yang perlu di rehatkan di pakai juga di waktu malam mencari tambahan atas desakkan masalah yang di buat kalian. Sedikit pun tidak memberi keuntungan pada akhirat kalian. Kebanyakkan yang mengejari kehidupan demikian, masa pengabdian dengan Tuhan menjadi kurang, bahkan ada yang terus abaikan. Walhal apa yang kalian fokuskan dan kejarkan, semua itu adalah benda-benda yang akan di tinggalkan.

Matinya kalian, tidak membawa semua itu, yang kalian bawa adalah amalan. sebanyak mana amalan dan kerja buat solih yang menjadi bekalan. Melainkan soalan-soalan hutang yang akan di tanya juga terlalu berat jika bersangkutan dengan anak adam, lebih-lebih hutang yang di punyai oleh rakyat banyak. Pada siapa harus di minta halalkan. Paling mendukacitakan jika hutang tersebut tersangkut pula dengan riba. sedangkan jelas al-Quran menyebut, tinggalkan riba.

Kalian menjadi gagal dalam membayar hutang, kerana bersangkutan gagalnya kalian membayar hutang dengan Allah s.w.t. Dalam melakukan kerja kalian, bila di seru 'marilah sembahyang' kalian masih membesarkan kerja kalian, membesarkan meeting kalian. Kurang dan hampir tiada seorang insan bergelar muslim sanggup menghentikan sebuah mesyuarat di meja rundingan semata-mata mengajak meng -awalkan masa pengabdian kepada Tuhan.Tidak beraninya kita meneguhkan pendirian sebagai seorang yang mengaku beriman. sedangkan laungan azan, memanggil 'marilah sembahyang' berkembar dengan kalimah.. "marilah menuju kejayaan.." . kerana itulah, ramai di kalangan kita tidak berjaya dalam kehidupan.

Orang-orang bertaqwa dijanjikan rezeki oleh Allah s.w.t , Allah yang menjadikan kita, Allah lah yang lebih tahu urusan kita. Yakinlah... sangat benar, tiada pertikaian. Bagi yang terus mendahulukan Allah dalam segala urusan, sering kali mendapat pertolongan Allah , walaupun diberi ujian dan masalah, penyelesaian adalah didepan. Sungguh benar. Hanya orang yang tidak pernah yakin, yang tidak akan dapat merasa demikian. Bayangkan, dalam mendahulukan urusan lain, yang tidak diakhiratkan... tiba-tiba ajal datang. sedangkan kalian mampu mengubahnya. Kalian boleh bersegera menunaikan tuntutan ini. Kalian sengaja menjebak diri berhutang dengan Allah, selagi tidak di tunaikan, ada yang tidak menunaikan terus, kemudian ajal memanggil. Sedarlah... selagi kalian mengabaikan hutang ibadah kalian dengan Allah, jangan lah berharap kalian akan mudah menunaikan pembayaran hutang dengan manusia.

Jika ada pun merasa ramai berjaya tanpa menunaikan kewajipan pada Allah s.w.t, sedarlah ... itu adalah satu istidraj, bahawa Allah menyediakan satu azab yang sangat dahsyat sebagai imbalan atas kemurkaanNya. Dalam sifat 'rahman' Allah, Allah tetap memberi rezeki pada hambaNya. Namun janganlah kita lupa, ada yang diberi dengan redha, dan ada yang diberiNya dengan Murka. Maka tunggulah.... pada suatu masa... suatu hari yang tidak ada penolong pun, melainkan kembali kepada Allah dalam keadaan bertaqwa.

Bersama kita membebaskan diri dari segala perbuatan yang di lakukan kerana takutkan 'nanti apa orang kata.." kerana dari perkataan inilah yang boleh menjerumuskan seseorang bertindak tidak mengikut ajaran al-Quran, sehingga membelitkan diri dengan hutang untuk memenuhi tuntutan demikian. Waspadalah... moga-moga semua terselamat dari hutang yang membebankan. Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment