Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, June 26, 2010

USTAZ NAJHAN : Halal dan Haram Itu Jelas

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


SALAH satu daripada rahmat Allah terhadap manusia, yaitu: Ia tidak membiarkan manusia dalam kegelapan terhadap masalah halal dan haram, bahkan yang halal dijelaskan sedang yang haram diperincikan. Inilah yang dibahaskan lagi oleh Ustaz dalam kuliah subuh beliau pagi tadi.

Firman Allah:
"Dan sungguh Allah telah menerangkan kepadamu apa-apa yang Ia haramkan atas kamu."
(al-An'am: 119)

Masalah halal yang sudah jelas, boleh saja dikerjakan. Dan soal haram pun yang sudah jelas, samasekali tidak ada rukhsah untuk mengerjakannya, selama masih dalam keadaan normal.

Tetapi di balik itu ada suatu persoalan, yaitu antara halal dan haram. Persoalan tersebut dikenal dengan nama syubhat, suatu persoalan yang tidak begitu jelas antara halal dan haramnya bagi manusia. Hal ini bisa terjadi mungkin karena tasyabbuh (tidak jelasnya) dalil dan mungkin karena tidak jelasnya jalan untuk menerapkan nas (dalil) yang ada terhadap suatu peristiwa.

Satu kisah Imam Abu Hanifah berjalan bersama anak muridnya di tengah padang pasir. Tiba satu kawasan ada 'oasis' satu kawasan penempatan perumahan ada disitu. Dalam keadaan panas murid-muridnya ingin berlindung di bawah bumbung rumah-rumah tersebut. Imam Abu Hanifah tidak membenarkan kerana katanya belum minta izin dari tuan rumah tersebut.

Inilah contoh ketelitian ulama yang wara' dalam menjaga soal-soal syubhah demikian. Namun kita kenapa jadi payah untuk melakukan ketaatan kepada Allah. Kita tidak seperti ulama' perkara yang kecil-kecil pun mereka jaga. kita kalau perkara kecil pun tak mampu nak jaga, apatah lagi perkara yang besar-besar. Jadi bagaimana masyarakat yang begini mampu untuk mememang duit, pangkat, jawatan, amanah. itu yang hari ini kes memberi, menerima dan memakan rasuah tidak berkesudahan. Apa yang ditekankan oleh islam memandang halal dan haram langsung tidak diendahkan.

Sememangnya sudah jelas yang haram akan merosakkan jiwa sebaliknya yang halal akan menerangkan hati manusia. Jangan sampai termakan benda-benda yang tidak halal dan diharamkan oleh syarak kerana Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada mengingatkan sebagaimana sabdanya maksudnya :

"Dari Kahab bin Hujarat ia berkata : Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam : Dan setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram, maka api neraka lebih utama untuk membakarnya". (Riwayat Al-Imam Ath-Tabrani)


يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ

Mereka menanyakan kepadamu: "Apakah yang dihalalkan bagi mereka?". Katakanlah: "Dihalalkan bagimu yang baik-baik

Jelas disini bahawa penghalalan dan pengharaman dalam islam sesuai untuk semua manusia walaupun mereka tidak beriman kepada Allah. Halal itu datangnya menafaat. Haram pula mengundang mudarat. semua orang tidak mahu mudarat. Justeru itulah ada diantara orang bukan Islam hari ini juga menentang judi, sedangkan orang islam sendiri membesarkan judi. Nauzubillah.

No comments:

Post a Comment