Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, June 10, 2010

DI SEBALIK YANG TERSIRAT

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Ana rasa tertarik dengan satu ungkapan yang dibacakan dalam tazkirah di pejabat ana pagi tadi. Kerana ianya sangat berkait dengan keyakinan ana akan ayat Allah, 'di sebalik kesusahan itu akan ada kesenangan/kemudahan'. ayat ini diulang-ulang dalam surah الشرح

Ungkapan yang ana maksudkan ialah..

“Ketika satu pintu tertutup, pintu lain terbuka. Namun terkadang kita melihat dan menyesali pintu tertutup tersebut terlalu lama sehingga kita tidak melihat pintu lain yang telah terbuka.” – Alexander Graham Bell

Kebuntuan fikiran kita kadang kala tidak dapat menyingkap di sebalik satu perkara itu, Allah membuka satu jalan yang sangat luas untuk kita. Banyak pintu kebaikan yang akan kita dapat sebenarnya. Bila merenungi kembali perjalanan kehidupan ana, dapat ana simpulkan betapa banyak rahmat Allah yang sungguh tidak terhingga pada ana. Hampir keseluruhan doa ana di maqbulkan Allah. Adalah terlalu hina diri ini, jika tidak mensyukuri segala kurniaan yang Allah beri.

Setiap perkara yang berlaku dalam hidup ana, menampakkan kepada ana semua kebaikan yang Allah berikan. Benarlah... apabila kita bersangka baik dengan Allah, maka kebaikkanlah yang akan kita dapat. Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Begitulah.. setiap kali ana di uji, penyelesaian di depan mata ana. Sungguh..!! sangat menakjubkan kehidupan ini bila menjadi insan yang menghampir diri pada Allah, terasa sungguh nikmat hidup ini. Semua perkara jadi mudah.

Cuma kadang-kadang kesusahan dan kesukaran menghalang pemikiran kita untuk mencari penyelesaian. Akhirnya kita akan terperangkap dalam situasi yang semakin kusut dan membuat keputusan hanya berdasarkan apa yang terlintas ketika itu. Lebih-lebih bagi mereka yang tidak menyandarkan setiap pergantungan dan ketentuan kepada Allah s.w.t.

Umpama seseorang yang berharap di pilih menjadi seseorang pemimpin, tiba-tiba dia gagal mendapat tempat tersebut. Jika dia tidak memandang jalan dan pintu harapan yang tertutup itu adalah baik untuk pintu ketaqwaannya, maka dia akan menjadi seorang yang menyimpan rasa kesal yang tiada kesudahan. Namun jika dia memandang, dan bersyukur kepada Allah dia tidak ditimpakan amanah yang sangat berat yang perlu di pikul, dan beralih menjadi seorang taqwa yang tidak ditanyai tentang kepimpinan tersebut, maka dia akan berlapang dada dan gembira meraih sebuah ketenangan yang tiada nilai dan tolok bandingnya.

Kekadang ana merasa hairan terhadap ibubapa yang boleh menangis atas kegagalan perkara maksiat yang dilakukan oleh anaknya. Inikah ibubapa yang dikatakan menyanyangi anak, sedang meraikan anaknya mengikuti jalan-jalan arah tujunya jalan ke neraka. Ibubapa yang sanggup melihat anak beraksi, berdansa atas pentas dengan tidak menutup aurat di pertonton pula di khalayak dan media massa. Tiba-tiba anak tadi gagal meraih apa di cita, ibu bapa boleh menangis...

Sedangkan kegagalan itu, menghalang anak tadi dari menjerumuskan dirinya ke lembah yang hina, maksiat pasti berdosa, dosa jawabnya menuju jalan ke neraka. Ibu sanggup anaknya mengikut arah tersebut. Inikah yang dikatakan sayangkan anaknya...? Sedangkan tertutupnya peluang dan pintu maksiat tersebut, Allah memberi halangan si anak meneruskan kerja dosa tersebut. Patutnya ibubapa merasa syukur dan insaf kerana Allah memberi peluang anaknya kembali ke pangkal jalan. Cubalah dibayangkan, tengah-tengah berdansa lagi mendedah aurat... nyawanya di cabut malaikat maut... nauzubillah.

Ana juga cukup hairan dengan pengajar-pengajar agama yang glamour, bercakap pasal agama, pasal maruah seorang isteri, namun sangat bertabaruj tidak di depan suami dan mahram saja. tetapi dibuat juga di depan khalayak dan media. Bahkan, masih memakai tudung yang mencantikkan kepala. juga memperlihatkan bentuk-bentuk perhiasan seorang wanita yang diperintahkan tutup. iaitu, dengan tudung pendek yang dipakai, masih menampakkan bentuk di dadanya. sedangkan surah an-nur ayat 31 menyebut... labuhkan tudung ke dadanya.

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. "

Terliuk-liuk mengaksikan sesuatu juga di larang di depan khalayak bagi seorang wanita. namun penerimaan liberal yang sangat mengelirukan banyak memusnahkan maruah diri seorang wanita yang terpelihara oleh addin yang sebenar. Berkecamuknya percampuran halal haram hari ini, membuatkan semuanya dikucar kacir dan kelam kabut keadaannya. Atas dasar demikianlah, maka ramai yang memikirkan hari ini, tutup aurat, hanya menutup kepala. itu yang memakai dengan baju ketat, padat dan melekat, berlengan pendek, berseluar jeans hingga memperlihatkan susuk tubuh wanita yang sangat jelas sekali.

Inilah kesannya dari kefahaman salah yang diterima. Bila di katakan, tutuplah aurat menurut yang disarankan oleh syarak, mereka menjadikan contoh ikutan mereka, adalah yang mengajar agama pun, boleh bertabaruj dan sebagainya.

Sayang hari ini, orang yang patut memikul amanah tidak ber amanah lagi. Orang yang tidak layak memimpin menjadi pemimpin. Sabda Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wassalam:


إذا ضيعت الأمانة فانتظر الساعة ” ، قال : كيف إضاعتها يا رسول الله ؟ قال : ” إذا أسند الأمر إلى غير أهله فانتظر الساعة

Apabila dipersia-siakan amanah maka tunggulah berlakunya qiamat, ditanya bagaimana mempersiakan amanah? Nabi bersabda: “Apabila diserahkan urusan (kepimpinan) kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah qiamat (ya’ni; kemusnahan).”

Moga Allah beri petunjuk yang benar, agar yang benar kelihatan benar begitulah sebaliknya. Moga umat islam terpelihara dari perkara-perkara yang mengelirukan ummah. Ameen.

No comments:

Post a Comment