Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, June 27, 2010

IMAN TIDAK NAMPAK DI PANDANG

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Iman adalah sesuatu yang tidak nampak dan kehadirannya perlu dirasai. Ada beberapa perkara yang Allah jadikan sememangnya kita tidak nampak, seperti manis dalam gula, masin dalam garam dan pedas dalam lada. semua itu perlu dirasai untuk mengesahkannya. Sebagai manusia dalam 24 jam kedudukkan keimanan kita turun naik. Naik dengan sebab ibadat dan turunnya ia dengan sebab maksiat. Apa boleh buat, manusia hari ini tidak menghitung iman, yang di hitungkan ialah harta dan wang yang akan ditinggalkan. Itulah yang dibilang-bilang. Bagi yang mementingkan iman, apabila terasa iman turun cepat-cepat beristiqfar dan bila di rasakan iman menaik, ucapannya الْحَمْدُ للّهِ yakni cepat-cepat memuji Allah. Itulah di antara mukadimah yang disebut oleh Ustaz dalam kuliah dhuha tadi.

Ada beberapa sebab di antaranya Mengenal Allah dgn nama-nama dan sifat-sifat-Nya. Setiap kali marifatullahnya seseorang itu bertambah maka tak diragukan lagi imannya akan bertambah pula. Oleh kerana itu para ahli ilmu yang mengetahui benar-benar tentang asma’ Allah dan sifat-sifat-Nya lebih kuat imannya daripada yang lain

ALLAH telah berfirman di dalam surah Muhammad ayat 19

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ

yang bermaksud: “Ketahuilah bahawa sesungguhnya tiada tuhan melainkan ALLAH.” Di dalam ayat ini merupakan satu perintah agar mempelajari ilmu tauhid iaitu mengenal ALLAH.

Bila kita melihat sesuatu makhluk ciptaan Allah kita tidak nampak makhluk tersebut melainkan nampak kepada penciptanya yang satu. Latihan kerohanian perlu dilakukan. Jika tidak melakukan latihan kerohanian, belajar banyak mana sekalipun kita tidak akan dapat dan tidak akan faham. Iman kita yang meningkat, hatta orang disebelah kita pun tidak akan tahu dan tidak menyedarinya. Kerana mereka tidak nampak. Jadi, jika kita boleh buat latihan berlari, jangan kata 1 jam, 3 jam pun boleh lari. Begitu juga dengan latihan bagi rohani.

Bagi seseorang yang muraqabah dengan Allah, salah satu contoh yang boleh dirasakan, segala urusannya jadi mudah. Bila ia inginkan sesuatu dia akan dapat. Berlainan dengan orang biasa yang hanya mengatakan yakin pada Allah, tetapi dari segi amalan sangat jauh untuk mematuhi perintah Allah. Orang yang yakin mereka akan taat kepada Allah.

Definisi Iman

Menurut bahasa iman berarti pembenaran hati. Sedangkan menurut istilah, iman adalah: membenarkan dengan hati, mengikrarkan dengan lisan dan mengamalkan dengan anggota badan.

Ini adalah pendapat jumhur. Dan Imam Syafi’i meriwayatkan ijma' para sahabat, tabi’in dan orang-orang sesudah mereka yang sezaman dengan beliau atas pengertian tersebut.
Penjelasan

“Membenarkan dengan hati” maksudnya menerima segala apa yang dibawa oleh Rasulullah Shalallaahu alaihi wasalam.

“Mengikrarkan dengan lisan” maksudnya, mengucapkan dua kalimah syahadat, syahadat “Laa ilaha illallahu wa anna Muhammadan Rasulullah” (Tidak ada sesembahan yang hak kecuali Allah dan bahwa Muhammad adalah utusan Allah).

“Mengamalkan dengan anggota badan” maksudnya, hati mengamalkan dalam bentuk keyakinan, sedang anggota badan mengamalkannya dalam bentuk ibadah-ibadah sesuai dengan fungsinya. Kaum salaf menjadikan amal termasuk dalam pengertian iman. Dengan demikian iman itu bisa bertambah dan berkurang seiring dengan bertambah dan berkurangnya amal shalih.
Allahu a'lam

No comments:

Post a Comment