Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, June 26, 2010

USTAZ NAJHAN :Halal Dan Haram Dalam Islam

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Halal dan haram adalah satu hukum yang datang dari Allah s.w.t. Manusia tiada hak dalam penetapan hukum ini. Namun mutakhir ini peranan agama lebih terikut-ikut dengan kesan penjajah dan adat istiadat melayu islam. Sedangkan bab-bab pemerintahan di asingkan dari Islam.

Definasi halal & haram

Ulama' Fekah menyebut 'halal' dalam bahasa arab maknanya 'terungkai atau telepas' yakni perkara yang dibolehkan. Maknanya telah gugur daripadanya ikatan atau simpulan bahaya dan syariat membenarkan.

Halal bukan berkait dengan makanan sahaja. Penafsirannya lebih luas termasuklah perbuatan, tingkah laku, barangan, cara, makan dan minum dan sebagainya. Umpama hadiah, asalnya halal. Tetapi jika diberi untuk mengatasi orang lain ia menjadi haram.

Jadi perkara halal ini mengugurkan ikatan dan simpulan bahaya. makna di sini, buat yang halal telepaslah dari mudarat. Imam Ahmad Hanbal yang menghafal 1 juta hadis dan perawi, hebatnya dia dari komputer. menyatakan keberkatan menjaga diri makan minum dari perkara haram akan melahirkan orang yang alim. orang alim akan melihat dengan mata hatinya.

Umpama sembelihan, ramai yang melihat dengan mata kepala. Allah suruh lihat dengan mata hati. Mengikut kajian sains bila diuji pada seekor ayam yang di sembelih dan seekor lagi dimatikan dengan cara lain, kesan elektronik menunjukan yang disembelih, kelihatan gelombang yang garis lurus bila diuji sedangkan yang dimatikan cara lain gelombangnya turun naik. ini memperlihatkan betapa ayam yang disembelih tadi mati dalam keadaan tenang, bahkan ototnya lembut dan tidak mati mengejut. Sebaliknya kesan mati cara lain tersebut menunjukkan ayam tersebut menderita kesakitan. Dagingnya juga keras dan tidak tahan lama. Selalunya daging korban kita boleh simpan berbulan lamanya. Menunjukkan kesan dan hikmat diwajibkan sembelihan dalam islam.

Islam datang, sedang manusia masih dalam keadaan demikian dalam memandang masalah makanan berupa binatang. Islam berada di antara suatu faham kebebasan soal makanan dan extrimis dalam soal larangan. Oleh karena itu Islam kemudian mengumandangkan kepada segenap umat manusia dengan mengatakan:

"Hai manusia! Makanlah dari apa-apa yang ada di bumi ini yang halal dan baik, dan jangan kamu mengikuti jejak syaitan karena sesungguhnya syaitan itu musuh yang terang-terangan bagi kamu." (al-Baqarah: 168)

Di sini Islam memanggil manusia supaya suka makan hidangan besar yang baik, yang telah disediakan oleh Allah kepada mereka, yaitu bumi lengkap dengan isinya, dan kiranya manusia tidak mengikuti kerajaan dan jejak syaitan yang selalu menggoda manusia supaya mau mengharamkan sesuatu yang telah dihalalkan Allah, dan mengharamkan kebaikan-kebaikan yang dihalalkan Allah; dan syaitan juga menghendaki manusia supaya terjerumus dalam lembah kesesatan.

Setiap yang dihalalkan Allah dengan ketetapan undang-undangnya, berarti halal untuk segenap ummat manusia. Dan apa saja yang diharamkan, haram juga untuk seluruh manusia. Hal ini berlaku sampai hari kiamat. Misalnya mencuri, hukumnya adalah haram, baik si pelakunya itu seorang muslim ataupun bukan orang Islam; baik yang dicuri itu milik orang Islam ataupun milik orang lain.

Perkara halal dan yang mendatangkan menafaat boleh diterima oleh semua manusia. itu fitrah manusia. Akal yang waras tidak akan menolak. Begitulah sebenarnya judi pastinya ditolak kerana ia bukan benda yang halal yang kesinambungannya menimbulkan terlalu banyak masalah seperti hutang along, cerai berai dan bunuh membunuh.

Menyebut tentang halal maknanya syariat membenarkan. ini sumber syariat bukan dibenarkan oleh akal manusia semata-mata.

Haram : suatu perkara yang dilarang oleh syariat dari mengerja dan melakukkannya. Hukum ini tidak boleh berubah. Merupakan larangan yang pasti. Darurah tidak mengubah hukum yang haram menjadi halal. Hanya dibenarkan pada kadar-kadar tertentu.
Selanjutnya mengumandangkan seruannya kepada orang-orang mu'min secara khusus.
Firman Allah:

"Hai orang-orang yang beriman! Makanlah yang baik-baik dari apa-apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta bersyukurlah kepada Allah kalau betul-betul kamu berbakti kepadaNya. Allah hanya mengharamkan kepadamu bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih bukan karena Allah. Maka barangsiapa dalam keadaan terpaksa dengan tidak sengaja dan tidak melewati batas, maka tidaklah berdosa baginya, karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Belas-kasih." (al-Baqarah: 172-173)

Melakukan yang haram akan menerima janji Allah di akhirat. Ada juga yang dibalasi di dunia. Umpama hukuman bagi penzina dan perompak. Di dunia kena dan di akhirat juga kena jika tidak bertaubat.

Allah murka kepada Yahudi kerana mengubah perintah Allah. Sayangnya ramai yang menjadi pengikut perangai yahudi ini. Perangai pemimpin seluruh dunia hari ini juga di kontrol oleh yahudi. Bersamalah kita menjadikan diri kita sentiasa bergantung dengan Allah dengan bertahajud, membaca Quran inilah sebenarnya yang menjanjikan kemenangan pada umat islam. Jangan terus biarkan Yahudi terus menguasai umat islam, yang kini berjaya menjauhkan umat islam dari pergantungan kepada Allah. Umat islam harus bangkit berpegang teguh dengan hukum hakam Allah untuk melahirkan sumber kekuatan dalaman dan luaran, moga-moga mendapat pertolongan dari Allah. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment