Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, June 22, 2010

APC

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC), adalah satu musim yang di tunggu menjadi ingauan setiap kakitangan. Ramai yang sanggup berbuat apa sahaja walaupun tidak semua, asalkan mereka berjaya mendapatkannya. Tidak kurang mencari jalan pintas dengan memijak rakan sendiri. Dalam perjuangan merebut gelaran tersebut, ramai yang melakukan sesuatu yang bertentangan dengan nilai keimanan yang sebenar. Namun apa sebenarnya APC tersebut di mata Allah s.w.t

Alhamdulillah, adalah ucapan syukur kepada Allah bagi yang memperolehinya. Alhamdulillah juga adalah ucapan kepada Allah jika tidak memperolehinya. Bila Allah menetapkan sesuatu, itulah yang sebenarnya terbaik untuk diri kita. Bagi seseorang yang menghampir diri kepada Allah akan dapat merasakan sesuatu ketentuan itu adalah terbaik untuk dirinya. Mana mungkin kita lebih mengetahui dari Allah, walau terhadap diri kita sendiri. Allah berfirman :-

وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
Surah al-Baqarah :216

Sebagai pekerja kita adalah kuli kepada majikan. ya... orang yang memberi khidmat boleh juga di katakan seorang hamba kepada majikannya. Memberi sepenuh keringat pada yang dijanjikan dengan imbuhan setelah mengaku janji yang diturunkan. Begitulah kita kepada Allah s.w.t. kita mengaku hamba Allah, yang sanggup mengabdi dan mengakui janji untuk tunduk patuh tanpa ingkar kepada titah perintahNya. Namun terlalu ramai yang ingkar kepada Allah. Ramai, ibarat buih di laut. Lemah dan acap kali kita mengabaikan bahkan kerja kita dengan Allah tidak dilakukan dengan sebaiknya.

Mereka yang memberi khidmat sebagai hamba Allah, akan melakukan sesuatu semata-mata kerana Allah. Melakukan kerja yang terbaik, kerana menilai itu satu ibadah yang akan dipertanggung jawabkan oleh Allah. Maka bekerjalah dia dengan penuh keikhlasan, kejujuran, memegang amanah dengan penuh rasa tanggung jawab, inilah makna berintegriti yang tulin. Bekerja dengan penuh kesabaran dan keseronokkan. Semata-mata mencari redha Allah. Maka nikmat dan kepuasan bekerja akan dirasai sama.

Memerah keringat untuk mencari suapan yang halal buat keluarga dan tanggungan akan melahirkan keberkatan dalam setiap perjalanan kehidupan. Dalam pada demikian, tidak lupa tanggung jawab besar yang mesti didahulukan. Solat adalah satu tuntutan yang tidak boleh dipandang ringan. Bila bertembung 2 perkara wajib, antara kewajipan terhadap Allah dan manusia, maka dahulukanlah kewajipan kepada Allah. Bila bertembung hukum dan undang-undang Allah dengan hukum manusia, lebih-lebih hukum yang mengheret kita mengenepikan perintah dan larangan Allah, sekali-kali kita tidak ada kompromi untuk menolaknya. Begitulah nilai seorang yang benar-benar bekerja sepenuh hati kerana Allah.

Maka apa penganugerahan Allah pada kita? Allah selalu memberi kita nikmat yang tidak kunjung putus. Nikmat tenang, tenteram, gembira dalam kehidupan, sihat dan ceria menghadapi hari-hari yang mendatang, bahkan memberi kekuatan dan tenaga dalam kita melakukan kerja kita. Allah memberi kita masa yang cukup, Masa yang bermenafaat yang boleh kita raih dan penuhi dengan segala perkara yang mendekatkan diri kepada Allah. Masa 24 jam yang diberi selama sehari semalam, adalah sama pada setiap manusia, ada yang tidak dapat mengunakan sebaiknya, bahkan berlalunya masa penuh dengan sia-sia. Ada pula yang sering mengatakan tidak cukup masa. Apalagi yang sentiasa menyatakan sibuk sentiasa. Namun, nikmat yang tidak terhingga, bila kita disibukkan dengan perkara-perkara yang lebih mendekatkan kita dengan Allah. Terasa nikmat dan penganugerahan Allah satu, demi satu datang menerjah.

Ya ... Allah, dalam pada diriku di uji, engkau datangkan pemberian yang terlalu besar ya Allah. Ujianmu tidak setimpal dengan setiap nikmat yang engkau berikan. Benarlah katamu Ya Allah, ... apabila bersyukur Engkau akan tambah. Bila kufur... tunggulah azab Allah. Pemberian mu melampau-lampau tidak sebanding dengan ketundukkan kami ya Allah. Benarnya ya Allah... aku telah melihat betapa azab mereka-mereka yang menentang mu, hati mereka tidak pernah tenang dan tenteram, mereka gelisah, mereka bercelaru mencari hala tuju. Terima kasih ya Allah, kerana nikmat ketenangan dan anugerah sihat, kelebihan, perhatian dari mu ya Allah bukan suatu yang dapat dijual beli telah banyak engkau berikan kepada ku. Terlalu banyak yang engkau kurniai berbanding ujianmu ya Allah.
فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ
maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal" Surah at-tauba: 129

Ramai yang menyangka kecemerlangan itu apabila berjaya mempamirkan sesuatu yang hebat, baik kuantiti kerja, pakaian dan sebagainya tanpa mengaris pandukan mengikut ketetapan yang paling utama di sisi Allah s.w.t. Tidak salah kita mencari kebaikan dan kehebatan namun kebaikan dan kehebatan disisi manusia yang melangari batas ketentuan agama, sangat bertentangan dengan nilai kecemerlangan di sisi Allah s.w.t. Pastinya jika Allah memberi pun , dalam keadaan yang tidak redha.

Sememangnya , apabila kebenaran datang, kebathilan pasti akan hilang dan lenyap. Bahkan ianya pasti lenyap... Benarlah firman Allah...
وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقاً

Dan katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap". Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.
Surah al-israa' :81

Adalah penting kita melakukan sesuatu kita pelihara Allah. Maknanya kita memelihara hukum hakam Allah dalam setiap pergerakkan diri kita. Barang siapa yang memelihara Allah maka Allah akan memeliharanya. Suatu hari kecemerlangan islam itu akan terserlah. Tidak dapat di sangkal lagi, meskipun menjalani kehidupan cara agama ini, banyak mehnahnya, banyak ujiannya. Namun percayalah, yang benar itu tetap benar. Mana mungkin Allah akan membiarkan mereka yang sentiasa berjaga-jaga dalam jalanNya dalam derita. Manis nya merintih dan mengadu kepada Allah. Pasti ramai yang akan merasakannya. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment