Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, September 28, 2010

TERPUTUS REZEKI - Meninggalkan doa untuk ibubapa

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Pastinya ibubapa sangat gembira bila memperolehi anak. Kegembiraan mereka membuat mereka menjaga dan mendidik anak-anak dengan penuh pengorbanan. Mereka sanggup bersusah payah dan ada kala sanggup tidak makan asalnya anaknya gembira dan sempurna kehidupannya. Sehinggalah mereka memerah keringat yang keterlaluan lebih-lebih mencari sumber untuk memastikan anak-anak berjaya dalam kehidupan dan pelajaran. Meskipun kadang-kadang anak-anak tidak menghargai semua ini, lantas kecundang dipertengahan jalan.

Walau apa sekalipun, ibubapa sanggup menerima anak-anaknya, seburuk mana sekalipun laku si anak. Bukanlah mereka mengharapkan wang ringgit anak-anak bila mereka telah berjaya, tetapi kejayaan anak adalah kegembiraan mereka. Kedukaan anak adalah kegelisahan mereka. Namun kebanyakkan anak-anak hari ini, rata-rata paling tidak mempunyai rumah dan kereta masing-masing. Samada mampu atau tidak, mereka tetap berusaha dengan apa-apa kerja tambahan agar dapat mengatasi persaingan masa kini. Ibubapa yang susah dulu, tetap begitu. Walaupun anak-anak telah berada di mercu. Meskipun tidak semua yang melupai ibu bapa, namun ramai yang tidak mementingkan lagi kedua orang tua, lebih-lebih dalam mengejar kehidupan berupa mata benda.

Makan atau tidak orang tua, jarang di tanyai. Sakit atau deman orang tua, tidak di lawati. Bahkan untuk mengangkat tangan berdoa untuk kedua orang tua, pun tidak mampu dijadikan satu tindakan yang perlu di buat setiap hari. Lantaran itulah hari ini, kita selalu melihat, sehebat mana pun kehidupan anak-anak di mata dunia ada juga masalahnya. Ada juga berbagai kegelisahannya. Bahkan semakin hebat di mata, semakin terikat dengan hutang yang melata. Jiwa sudah tidak lagi ceria. Hidup pun tidak tentu hala. Suami isteri tidak sekata. Anak-anak mempunyai akhlak yang sangat tercela.

Rezeki mempunyai harta yang berkat, anak yang soleh, rumah tangga yang bahagia, semua telah hilang entah kemana. Tidak lain kerana masing-masing kini lupa... Lupa....lupa... BERDOA UNTUK ORANG TUA KITA.....

Dalam hadis riwayat Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w. berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan.

Baginda s.a.w. juga bersabda: "Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya." (Riwayat Abu Ya'ala, at-Tabrani, al-Asybahani dan al-Hakim)

Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki, berdasarkan sabda Nabi s.a.w.: "Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah ) daripadanya. " (Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami)

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment