Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, October 06, 2010

TAUBATAN NASUHA

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Rindu rasanya untuk menukilkan sebuah coretan di blog ini. Namun keutamaan untuk pulang ke desa untuk meringankan bebanan ibu yang uzur dalam mengurus diri dan abah yang kini kurang upaya dari biasa, membuatkan cukup terhad untuk membuka komputer. Alhamdulillah, sebaik berpeluang, rasa ingin melihat e-mel pejabat sekira-kira ada yang penting mengesa ana terus berbuat demikian.

Alangkah tersentuh hati ana, bila memandang e-mel seorang sahabat yang mendorong ana memilih untuk terus membaca e-melnya sahaja. Lantaran demikian cukup membuatkan ana rasa kagum atas jiwanya yang sangat halus dan penuh dengan seribu rahsia yang seakan mengajak ana untuk lebih memahami erti sebuah ketulusan hati.

Tidak semua insan boleh mengakui kelemahan, kedhaifan malahan kesalahan diri sendiri. Kebanyakkan boleh melihat dan memandang kesalahan orang lain, namun untuk mengakui dan merasa diri bersalah sangat berat sekali. Tidak juga di nafikan masih ada insan-insan yang tidak angkuh dan sombong kepada Allah s.w.t. Sedar berbuat dosa dan sanggup mengakuinya bahkan berusaha untuk kembali mengharap belas ihsan Allah untuk mengarap kasih sayang Allah setinggi-tingginya. Alangkah mulia seorang yang pernah berbuat silap, lantas mengakui kesilapan dan lebih bersungguh-sungguh memohon keampunan Allah. Berbanding dengan mereka yang merasa selesa dengan amalan, bahkan memandang orang lain kurangnya berbuat amalan sepertinya. Lantas merasa diri hebat dan kesombongan timbul tanpa di sedari. Ini sangat bahaya sekali.

Manusia tidak sunyi dari berbuat dosa. Banyak ayat al-Quran dan hadis yang menyebut mengenainya. Diantaranya..

"Setiap anak Adam pernah berbuat kesalahan/dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah mereka yang bertaubat (dari kesalahan tersebut).

Begitulah penyayangnya Allah dan rasul kepada kita semua. Meskipun setinggi gunung dosa yang dilakukan tetap di sediakan keampunan. Penyayangnya Allah menjemput kita kembali mengakui dan menyesali akan salah silap yang pernah kita lakukan. Apa yang perlu di elakkan ialah kesombongan seperti Iblis. Walaupun Allah memberi peluang Iblis bertaubat agar sujud di kubur Nabi Adam a.s; dengan sombong Iblis menolaknya. Begitulah perangai iblis, rasa angkuh, kalau semasa hayat Nabi Adam dia sudah sombong, apatah lagi bila di suruh oleh Allah setelah kematian Nabi Adam a.s.

Bagi orang bertaqwa, pastinya tidak bertangguh bila di beri ruang dan peluang oleh Allah, selagi hayat di kandung badan, selagi matahari tidak bertukar tempat terbitan, selagi nyawa tidak dicabutkan. Ayuh, bersegeralah kembali dengan penuh penyesalan kepada Allah yang sangat penyayang. Firman Allah :-

وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, Surah Ali Imran : 133.

Pastinya orang yang pernah melakukan kesalahan, mempunyai sekeping hati dan perasaan yang sangat kesal, lantas kembali kepada Allah dengan penuh pengharapan. Mengharap keampunan Allah dengan penuh keyakinan. Kembali beramal dengan penuh ketulusan.

Indah nian hati seorang insan yang menyedari kesilapan. Sebagai tanda rahmat Tuhan, maka ia ditemukan dengan petunjuk jalan. PemurahnyaMu wahai Allah, Tuhan sekelian alam. Meskipun kemurkaanMu ya Allah pada sebahagian mereka yang melanggari perintahMu, namun sebahagiannya yang mendapat kasih sayangMu tetap di beri keampunan oleh Mu Wahai Allah. sebagaimana di sebutkan dalam firmanMu :-

إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَـئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ


kecuali mereka yang telah taubat dan mengadakan perbaikan dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itulah Aku menerima taubatnya dan Akulah Yang Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang." Surah al-Baqarah : 160

Begitulah kasih sayang Allah terhadap hamba-hambanya. Kita semua tidak lepas dari melakukan kesalahan. Namun sebaik-baik insan, sanggup kembali kepangkal jalan. Mengakui setiap kesilapan dan bersedia memohon keampunan. InsyaAllah rahmat Allah pasti datang. Namun, apabila telah insaf dan kembali ke pangkal jalan, lakukan kebaikan yang berterusan, taubatlah dengan taubat yang penuh keinsafan. Tinggalkan terus menerus perkara-perkara dosa yang telah pernah dikotakan. Yakinlah dengan rahmat dari Tuhan yang maha pengasih lagi maha penyanyang.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang mu'min yang bersama dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu." Surah At-Tahrim : 8

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment