Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, October 10, 2010

MEMULIAKAN KANAK-KANAK

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dari sahl bin Said berkata: "Nabi s.a.w datang dengan sebekas air, maka baginda minum sebahagiannya; di sebelah kanan baginda ada seorang budak kecil, dan disebelah kirinya ada lelaki-lelaki tua, maka Nabi s.a.w. bersabda: "wahai budak adakah kamu mengizinkan aku memberi air ini kepada lelaki-lelaki tua ini?, Budak itu berkata: "Aku tidak mengutamakan orang lain selain darimu wahai Rasulullah," maka Rasulullah pun memberi air itu kepadanya."

Bila membaca hadis ini, tersentuh hati bila membuat perbandingan dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Sering ana perhatikan tatkala ada majlis jamuan atau makan-makan, selalu sahaja kanak-kanak di pinggirkan. Mudah sangat orang-orang tua yang berkata, "budak-budak ketepi dulu, biar orang tua ambil dulu, budak kemudian". Sayu dan pilu hati ana memerhati adegan ini, lebih-lebih di majlis makan-makan, baik di surau atau masjid, kenduri atau keraian apa sahaja. Malahan ada yang sanggup mengherdik budak yang sudah mengambil makanan. Hingga diletakkan kembali oleh budak tersebut. Tersentuh hati ana dalam hal beginilah membuatkan ana biasanya tidak tergamak untuk makan selepas program baca Yassin. Sehinggalah ana melihat kanak-kanak gembira menikmati makanan dan jika mereka masih memerlukan pastinya ada lagi yang boleh di berikan.

Kalau di fikirkan dengan akal yang sihat, hari ini, orang yang telah dewasa bahkan telah memasuki umur tua, dah puas sudah makan-makan ni, bahkan sampai berpenyakit terlalu banyak makan. Kesihan pada budak-budak. Apatah lagi jika di perhati hari ini, ramai yang punyai rumah besar, kereta besar, perabot rumah mahal-mahal belaka, rupanya anak-anak mereka makannya di catu. Di sebabkan hutang keliling pinggang yang di hadapi oleh orang tua, anak-anak ini, makanan mereka di catu...? Ye.. untuk menunjuk-nunjuk, ramai yang terpaksa mencatu makanan. Kanak-kanak sebeginilah, bila nampak makanan, terliur mereka.

Sedangkan Rasulullah s.a.w. sendiri memuliakan budak, inikan kita insan biasa. Apakah terlebih baik dari Rasulullah s.a.w. ?.

Berikutan membicarakan tentang memuliakan kanak-kanak, teringat ana sikap-sikap insan yang hipokrit, kadang-kadang kawan anak-anak minta air kosong pun tidak mahu di beri. Hati jenis apa insan sebegini, sukar untuk kita ketahui. Mentelahan lah, bila mendengar cerita seorang ustaz dalam kuliah subuh, betapa zalim perbuatan insan yang tidak berhati perut, menzalimi kanak-kanak Yatim untuk mengaut keuntungan di dunia ini dengan jalan mudah. Sedang keringat anak-anak yang tidak berdosa di kerah. Zalim sungguh demikian.

Menurut Ustaz, anak-anak yatim dari desa di ambil oleh pihak-pihak tertentu yang berniat buruk, dengan alasan memberi pelajaran agama. Anak-anak yatim ini di gunakan untuk mengutip derma, dengan menjual berbagai yang dibekalkan seperti kismis dan sebagainya. Anak-anak ini, di beri arahan jika tidak dapat kutipan tertentu, jangan sekali-kali makan. Ada yang tidak makan dari pagi sampai petang, bahkan sampai malam. Ini terbongkar bila Ustaz ini melihat seorang budak di marahi oleh seseorang bila menjual kismis tersebut. Bila budak ini datang kepada Ustaz, menjual kismis tersebut, budak ini mengigil, rupanya dalam kelaparan. Ustaz bagi duit suruh dia makan pun dia tidak berani makan. Kerana diberitahu, dia diteropong dari jauh oleh majikan yang tidak bertanggung jawab tersebut. Atas dasar simpati yang keterlaluan, Ustaz tetap membeli makanan dan menunggu budak ini hingga habis makan.

Zalim sungguh perbuatan insan berhati haiwan ini. Perbuatan mereka telah merosakkan nama sekolah agama atau tahfiz yang lain. Perbuatan mereka telah menzalimi anak-anak yang tidak berdosa. Sungguh zalim kalian, mengunakan anak-anak ini untuk perut kalian. Tunggulah balasan Allah pada yang menginiayai anak-anak kecil lebih-lebih anak yatim.

وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً

Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun. dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, karib-kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh[1], dan teman sejawat, ibnu sabil[2] dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri. (an-Nisaa’:36 )

[1] dekat dan jauh di sini ada yang mengartikan dengan tempat, hubungan kekeluargaan, dan ada pula antara yang muslim dan yang bukan muslim.
[2] Ibnus sabil ialah orang yang dalam perjalanan yang bukan ma'ksiat yang kehabisan bekal. termasuk juga anak yang tidak diketahui ibu bapanya.

Apa yang di serukan pada umat islam di luar sana, ringgan-ringgankan lah mulut bertanya budak-budak yang mengutip derma tersebut , samada mereka makan atau tidak. Belanjalah mereka, bukan banyak manapun mereka makan. Selidiki mereka, apakah mereka di siksa dan di zalimkan. Jika benar, bersama kita semua perihatin, agar pertubuhan -pertubuhan haram yang menyiksa anak-anak yatim demikian, kita patah-patahkan kebangkitan mereka. Moga terselamat anak-anak yatim dari teriniaya. Moga Allah membantu usaha-usaha murni kita.

Selamatkan mereka. Ambil mereka. hantarkan mereka di tempat yang sepatutnya. InsyaAllah, usaha demikian akan mendapat pertolongan Allah, jika ramai di antara kita yang peka dan bersedia untuk melakukkannya. InsyaAllah usaha ini akan mendapat kejayaan. Meskipun sukar membuktikan, namun yakinlah dengan niat ikhlas, pertolongan dari Allah tetap akan datang.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment