Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, October 08, 2010

MENZALIMI

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Samada sedar atau tidak, paling tidak rasa marah akan wujud di dalam hati meski pun seseorang itu tidak melenting bila haknya di zalimi. Sememangnya, tidak terasa bila terkena kepada orang lain. Namun bila terkena kepada diri sendiri sangat sukar kita menerimanya. Begitu juga, saat menzalimi orang kita tidak terasa, sebaliknya bila diri terzalim, baru kita dapat merasai azabnya.

Perjalanan kehidupan, kezaliman biasa berlaku. Baik di pejabat, antara orang berpolitik, antara keluarga dan sebagainya. Manusia mudah dan melulu dalam melakukan sesuatu, tetapi tidak sanggup untuk menghadapi kesilapan sendiri. Tanpa di sedari, ada diantara kita menyebut sesuatu perkara berat pada seseorang juga, tidak pula mendatangkan 4 orang saksi. Maka kita telah menzalimi orang tersebut. Sedangkan kita memandang ringan sahaja persoalan demikian. Begitu juga menfitnah seseorang apa yang tidak dilakukannya. Saat demikian kita telah menjatuhkan maruah orang tersebut dan menzaliminya.

Nabi s.a.w bersabda: “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tidak ada sebarang hijab (penghalang)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Memang seronok melihat keaiban dan menjatuhkan seseorang, lebih-lebih lagi kedengkian bersarang di hati. Namun, apakah keseronokan ini akan kekal, sedangkan azab menanti atas perbuatan tersebut. Meskipun seorang itu di kira jahat di mata manusia, belum tentu kejahatan mereka itu berkait dengan manusia. Itu antara mereka dengan Allah s.w.t. Sekiranya mereka bertaubat, terhapus dosa mereka, jika Allah mengkehendaki. Namun, kezaliman manusia ke atas manusia yang lain, tidak hilang begitu sahaja. Sehinggalah diminta ampun kepada orang tersebut, di samping mengembalikan hak mereka jika telah di ambil dan digunakan. Tidak selesai memandang mudah dan memaksa seseorang mengampunkan dengan ayat "sedangkan nabi ampunkan umat". Ramai yang suka bermain dengan kalimah ini, sedangkan mudah sahaja melakukan sesuatu fitnah dan kezaliman pada seseorang. Bila hati tidak tenteram, maka seolah-olah mengelak dari kesalahan yang sering di lakukan, maka ayat ini yang selalu di gunakan. Semudah itu kah..?

Dalam riwayat Ahmad “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya bagi dirinya” (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani/ al-Sahihah: 767)

Dalam riwayat Ahmad yang lain: “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ianya tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya) . (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani/ al-Sahihah: 767).

Bukan semudah itu Allah membiarkan kita berbuat sesuka hati dibumi Allah ini. Buat ikut rasa selesa dan kehendak kita, tanpa di sandarkan sebenar-benar dengan garis syarak. Selesa kepada kita, belum tentu selesa pada orang lain.

Apakah orang-orang yang suka melakukan kezaliman bebas dan lepas begitu sahaja. Orang-orang yang mengambil dan menguna hak orang boleh selesa dan berlapang dada begitu sahaja. Di mana keadilan Allah, jika membiarkan orang yang di zalimi menderita, sedangkan orang-orang yang melaku bebas begitu sahaja. Pastinya dengan sifat keadilan Allah, maka semua kita akan di kembalikan kepada Allah dan akan menerima akibat dari laku kita di dunia.

Firman Allah:
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ # فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ

(maksudnya) maka apakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu dengan sia-sia dan kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?” Maka Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Maha Benar; tiada yang diabdikan diri melainkan Dia, Tuhan Yang mempunyai ‘arasy yang mulia (Surah al-Mukminun ayat: 115-116).


PENGERTIAN ADIL

Terdapat beberapa pengertian yang di buat oleh Ulama' tentang adil:

1. Adil bererti meletakkan sesuatu pada tempatnya.
2. Adil bererti menerima hak tanpa lebih dan memberikan hak orang lain tanpa kurang.
3. Adil bererti memberi hak setiap orang yang berhak tanpa lebih dan tanpa kurang sesama orang yang berhak dan menghukum orang yang jahat atau melanggar hukum setara dengan kesalahannya.

Daripada ketiga-tiga pengertian yang tersebut dapatlah dirumuskan bahawa keadilan itu:

1. Menjamin hak individu (diri sendiri dan orang lain).
2. Menghapuskan kezaliman.
3. Melaksanakan hukum dengan saksama.
4. Memastikan orang berkuasa tidak menyalahgunakan kuasa dan orang yang lemah tidak teraniaya.

Keadilan sangat penting ditegakkan. Bila berlaku ketidakadilan, pastinya akan berlaku perselisihan, kedengkian dan sebagainya. Pada yang benar, menuntut hak, pasti akan juga menerima akibat kemarahan, ke salah sangkaan, seolah mereka juga berdengki. Namun untuk mengelak keadaan lebih buruk, mereka selalu mengalah. Mereka sedar, Allah tetap ada dan pasti Allah tidak menyia-yiakan pahala orang-orang yang bersabar. Tidak selamanya mereka terluka. Mereka yakin dengan petunjuk dan janji-janji Allah. Firman Allah -

وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

Ertinya:
Dan (sebenarnya) tidak ada yang melakukan perselisihan melainkan orang-orang yang telah diberi kepada mereka kitab-kitab suci yang tersebut itu, iaitu sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata, ( Mereka berselisih ) semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Maka Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman kearah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinnya. Dan Allah sentiasa memberi petunjuk hidayahnya kepada sesiapa yang dikehendakinya ke jalan yang betul dan lurus (mengikut undang-undang peraturannya). (Surah Al-Baqarah ayat 213)

Mereka yang di zalimi tidak perlu khuatir. Meskipun menuntut hak tiada dosa dan salah. Namun bersabar lebih baik. Manusia yang suka mendapat sesuatu di dunia, tidak sebanding dahsyatnya apa yang mereka dapat di akhirat jika mereka mengambil hak orang lain serta menzalimi mereka. Begitu juga, apa yang tidak di dapatkan oleh orang yang di zalimi, mereka juga akan mendapat ganjaran jauh lebih baik atas keredhaan dan kesabaran mereka atas kezaliman yang berlaku pada diri mereka. Mereka yang menzalimi lengah dan lalai sedang tidak bagi Allah s.w.t.

Firman Allah:

وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ # مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لاَ يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء

(maksudnya) Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; Sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan Yang berlaku). (dalam pada itu) mereka terburu-buru (menyahut panggilan ke padang Mahsyar) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas) (Surah Ibrahim 42-43).

Bersamalah kita bermahasabah diri, andaikata kita pernah menzalimi orang lain, kembalikan hak mereka semula, sebelum nafas kita semua terhenti. Semoga kesedaran demikian menyelamatkan kita semua kembali kepada Allah dalam keadaan yang sejahtera.

Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment