Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, October 17, 2010

JAMINAN SYURGA PADA 6 GOLONGAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ # وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ # وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ # إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ # فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ # وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ # وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ # أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ # الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyu' dalam sembahyangnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna, dan orang-orang yang menunaikan zakat, dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya. dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya. Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi, (ya'ni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya. Surah al-mu'minun : 1-11

Dalam kuliah subuh tadi ustaz menyebut bahawa jika seseorang melakukan 6 perkara di dalam ayat ini, maka 'confirm' mereka adalah orang-orang yang berjaya sebagaimana yang disebut dalam ayat pertama surah ini. Berjaya yang di sebut maknanya berjaya menjadi pewaris syurga Firdaus yang kekal selama-lamanya sebagaimana di sebutkan di dalam ayat 10 dan 11 tersebut.

Maka dalam usia yang bertenaga lagi muda, maka berusahalah mengejar janji-janji Allah ini. Di sebabkan jaminan Allah inilah maka perlunya kita melakukan demikian. Perlu maknanya wajib kita melakukan perkara-perkara yang di sebutkan.

Pertamanya: Solat yang khusyuk.

Khusyuk di sini bermakna tunduk dan patuh kepada Allah. Apa yang disuruh kita ikut, sebaliknya apa yang di larang kita tinggalkan. Patuh memberi makna kepatuhan sebenar di dalam dan diluar solat. Ketika solat, kita sedang berbicara dengan Allah. Maka tidak selayaknya fikiran kita kepada yang lain. Sangatlah tidak logik jika seseorang boleh memikirkan barang yang hilang, fikir anak-anak dan isteri, kereta dan lain-lainnya. Sedangkan apa yang perlu dilakukan ialah penumpuan 100% kepada Allah s.w.t

Salah satu cara untuk khusyuk, menurut ulama' ialah memahami apa yang dibaca di dalam solat. Sayangnya majoriti umat melayu Malaysia, tidak faham apa yang dibaca. Jadi mana mungkin mereka dapat meletakkan Allah paling Agung dan Maha besar?

Atas jalan inilah ulama' mewajibkan agar bacaan solat di fahami untuk mendapat jaminan syurga dalam ayat di atas.

Solat berjemaah juga sangat-sangat diambil berat oleh Nabi s.a.w, kerana dengannya solat boleh khusyuk. Solat berjemaah menjanjikan kualiti yang sangat menguntungkan. Nabi s.a.w., sehingga di hujung umurnya masih melakukan solat berjemaah, meskipun saat-saat baginda keuzuran, meminta baginda menantunya Saidina Abu Bakr as-sidiq mengimami solat. Bagi mereka yang tidak khusyuk akan di 'cover' oleh mereka yang khusyuk dalam saf tersebut, menurut ustaz. Itulah kenapa solat berjemaah sangat penting dan dititik beratkan oleh Rasulullah s.a.w.

Pernah satu ketika ketika baginda ingin mengangkat takbir, turun wahyu supaya Nabi s.a.w. menegur saf yang tidak teratur, di mana memberitahu kepada kita bahawa, Allah meminta Nabi s.a.w. menyebutkan bahawa ' betulkan saf, atau Allah memisahkan kasih sayang antara mereka'.

Jadi untuk mendapat solat yang khusyuk juga perlu ikhlas. Jika tidak ikhlas, solat tidak di terima. Begitu juga perlu dimulai dengan niat. Dengan niat, maka barulah amalan di terima.

Inilah serba sedikit yang sempat di sentuh oleh ustaz dalam kuliah subuh tadi. In sya Allah, ustaz akan menyambung seterusnya di masa yang lain.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment