Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, October 31, 2010

MEREKA YANG BERIMAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. Surah at-Tahrim :6

Apabila seorang lelaki bergelar suami berbuat baik, beribadah kepada Allah, pahalanya dapat di rasai oleh anak dan isterinya tanpa mengurangkan pahala lelaki tersebut. Begitu juga apabila dia berbuat jahat, maka dia sendirinya menerima akibat kejahatannya. Berlainan dengan seorang perempuan bergelar isteri, jika dia berbuat baik, faedah adalah untuk dirinya sendiri. Namun jika dia berbuat jahat, maka suaminya akan dipertanggungjawabkan bersekali. Berat, maknanya berat tugas dan tanggung jawab lelaki. Justeru itulah Allah memperingatkan di dalam ayat di atas peranan yang perlu ditegakkan oleh orang-orang yang beriman.

Sifat api neraka, bahan bakarnya adalah manusia dan batu-batu. Manusia bagaimana yang di maksudkan, menurut ustaz, termasuklah di situ orang kafir, orang munafik. Jadi, apa itu sifat munafik?. Telah banyak di ketahui oleh kita, sifat-sifat ini, yang mana bahayanya sangat besar, kerana orang munafik duduk neraka terkebawah dari orang kafir.

Justeru itulah, Rasulullah s.a.w. berpesan, agar mendidik anak-anak supaya menjadi anak yang soleh. Bukan sekadar mendidik anak menjadi anak yang cerdik. Berapa banyak orang yang cerdik menghantar ibubapa yang tua ke rumah jagaan orang-orang tua. Berapa banyak mereka yang cerdik menjadi penipu besar.

Di antara sifat munafik, bila bergaduh melampaui batas. Bila bersolat bangun dengan malas, melakukan ibadat pula nak tunjuk-tunjuk dan riya’ dan kurang dan sangat sedikit menyebut nama Allah. Al-Quran juga tidak di baca. Sedangkan baca akbar berjela-jela dan bermuka-muka, berjam-jam, lepas satu muka khabar ke satu muka, lepas satu surat khabar ke akhbar yang lain, sampai khatam. Sedangkan di dalam al-Quran, maklumat cukup banyak. Menurut tafsir surah al-ikhlas barang siapa yang membaca surah al-ikhlas, 10x maka dia telah menyediakan satu mahligai di syurga, terang ustaz. Bayangkan jika dah baca beratus kali.. betapa banyak rumah kita bina dalam syurga.

Suatu kisah di cerita oleh ustaz, seorang imam di Masjid Quba di zaman Rasulullah s.a.w., tatkala mengimami solatnya, rakaat pertama selepas surah al –fatihah sebelum surah yang lain, beliau membaca surah al-ikhlas, begitu juga pada rakaat kedua. Sahabat-sahabat rasa pelik. Namun mengakui kehebatan imam tersebut. Bila Rasulullah s.a.w, sampai di Masjid Quba tersebut, para sahabat mengadukan pada Rasulullah s.a.w., lalu Rasulullah, bertanya Imam tersebut berkenaan perkara demikian, menurut imam tersebut beliau sangat mencintai surah al-ikhlas tersebut. Maka Rasulullah s.a.w menyatakan, bahawa beliau adalah ahli syurga. Kerana cintanya dengan surah dan ayat tersebut.

Menyambung kembali tentang sifat neraka itu, penjaga neraka adalah malaikat yang kasar lagi keras. Malaikat ini tidak pernah derhaka kepada Allah. Juga tidak pernah mereka melakukan maksiat. Sebagaimana yang kita tahu, bahawa malaikat, imannya statik. Tidak naik dan tidak turun. Iman para Nabi dan Rasul sentiasa naik. Iman Iblis sentiasa turun. Namun kita sebagai manusia, iman kita turun naik. Bila kita berbuat baik, iman kita naik. Bila kita berbuat jahat, iman kita turun. Bagaimana keadaan seseorang, tatkala iman sedang turun, tiba-tiba ajal sampai ketika itu?. Kita fikirlah sendiri, kata ustaz.

Manusia akan masuk syurga atau neraka. Melainkan satu golongan ashabul a’raf duduk antara syurga dan neraka. Tidak boleh ke syurga tidak boleh ke neraka. Kesudahannya hanya Allah taala yang tahu. Golongan ini adalah golongan yang mati syahid, tidak akan di masukkan ke neraka. Tetapi mereka menderhaka kepada orang tua mereka, maka mereka tidak masuk ke syurga. Itulah yang di terangkan oleh ustaz.

Pengertian “نَاراً ” iaitu api yang bernyala-nyala. Allah dah beri peringatan kepada kita tentang sifat api neraka ini. Apa yang perlu kita tahu, sifirnya orang berdosa mesti ke neraka, tak kira siapa mereka. Hanya bagi orang-orang bertaubat di lepaskan dari neraka jika taubatnya diterima Allah. Taubat dengan taubatan nasuha. Firman Allah :


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً

Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Surah at-Tahrim:8
Perbanyakkan membaca penghulu istiqfar dan doa seperti doa Nabi Adam. Begitulah mereka yang Nampak neraka dengan ilmu, akan takut kepada azab Allah, seolah Nampak neraka di depan mata. Serupalah dengan mereka yang menghafal al-quran, seolah-olah Nampak al-Quran itu depan mata sendiri. Semua ini adalah ilmu yaqin. Siapa pun boleh berbuat apa sahaja. Sebab tiada seorang yang Nampak, tetapi apabila seseorang merasakan di lihat Allah, itu yang menyebabkan mereka tidak mahu membuat perkara salah. Itulah ilmu yaqin. Takutkan Allah.

Neraka tempat azab, kulit hangus berganti baru agar di rasakan azab tersebut. Azab di akhirat, terlalu jauh dari azab keseksaan di dunia. Nabi Ibrahim, sewaktu di lontar ke dalam api oleh Namrud, beliau hanya bertawakal kepada Allah semata-mata. Beliau menyebut


حَسْبِيَ اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

Nabi Ibrahim berpegang, hanya Allah sahaja yang boleh menolong beliau. Beliau tidak takut kepada api. Atas keimanan tersebut, Allah perintahkan api supaya tidak membakar Nabi Ibrahim. Sifat tawakal yang tinggi kepada Allah. Inilah sifat orang mukmin yang sebenar. Ketahuilah lima sifat orang mukmin yang di sebut di dalam al-Quran. Sifat itu diterangkan dalam firman Allah:
Bermaksud :

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. (yaitu) orang-orang yang mendirikan shalat dan yang menafkahkan sebagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka. Itulah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan memperoleh beberapa derajat ketinggian di sisi Tuhannya dan ampunan serta rezki (ni'mat) yang mulia."
(QS Al-Anfal: 2-4),

Sifat bila di sebut nama Allah gementar hati mereka. Bersegera beribadah kepada Allah. Apabila di bacakan ayat-ayat Allah, bertambah iman mereka. Untungnya mereka yang mempunyai anak-anak yang menghafal al-Quran. Bila membaca al-Quran, al-Quran tersebut dengan izin Allah akan memberi syafaat pada hari kiamat. Hadirilah majlis-majlis ilmu, pesan ustaz. Kerana ianya kebun-kebun , taman-taman syurga. Sifat mukmin lagi, kepada Allah dia bertawakal. Kenapa Allah menyebut pada mereka yang rukuk dan sujud. Tidak lain, dua tempat ini adalah tempat permerhatian Allah. Ada orang solat sebab terpaksa. Ada yang solat berjiwa hamba. Ubudiyahnya kuat. Sangat taabud pada Allah. Mereka yang begini suka ke masjid, awal datang ke masjid. Allah suka pada mereka yang solat fardhu, Allah lebih suka pada mereka yang solat sunat. Bukanlah bermakna buat sunat tinggal yang wajib. Wajib semestinya kena dibuat. Firman Allah,

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي
dan dirikanlah shalat untuk mengingat Aku. ” Surah Taha :14

Untuk mendapat redha Allah, perlu melakukan semua ini. Belajar ilmu itu perintah Allah. Menurut Rasulullah s.a.w.

Rasul saw bersabda;

خيركم من تعلم القرآن وعلمه
Sebaik-baik kalian adalah yg belajar Alquran dan mengajarkannya.

Kemudian sifat orang mukmin adalah mereka yang menafkahkan sebahagian rezeki yang di anugerahkan kepada mereka. Inilah sifat mereka yang mukmin. Tidak semestinya seorang islam itu mukmin, yakni beriman. Namun orang mukmin itu adalah mereka yang islam. Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment