Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, October 23, 2010

AWAS KALIAN DARI DENGKI

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Rasulullah sangat melarang sifat hasad dengki dan saling dengki mendengki, kerana sifat dengki pastinya menimbulkan kebencian. Kesinambungan dari dari sifat benci membenci ini ialah sifat saling membesar diri dan jebak-menjebak antara satu sama lain. Baginda bersabda yang bermaksud:

“Awas kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak. Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu (letaknya) di sini, seraya baginda menunjuk ke dadanya. Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith riwayat Malek, Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi)

Jiwa orang yang dengki sebenarnya sangat sakit. Gelisah dan tidak tenang. Bukanlah orang yang didengki itu yang merasa sakit, sebaliknya diri pendengki itu sendiri. Jadi apalah faedahnya kita berdengki. Jika kita seorang yang redha dengan ketentuan Allah s.w.t., maka kita akan merasa lapang dan gembira nikmat yang Allah kurniakan pada diri kita dan orang lain. Kita mengenal baik dan bersangka baik, setiap ketetapan dan kelebihan yang Allah beri itu adalah patut pada diri masing-masing.

Allah yang amat mengetahui segala perkara, kenapa dan mengapa demikian. Bukan kita. Bukan juga mata kasar kita. Lantaran itu, kenapa harus kita berdengki. Walhal kadang-kadang tiada kaitan pun dengan diri kita. Tapi kedengkian itu ada, kenapa…. ?. Sifat dengki adalah sifat iblis. Tidak senang dengan kelebihan orang lain, bahkan menginginkan kejatuhan dan kemusahan orang itu. Suka dan gembira bila melihat penderitaan orang dan sakit hati bila melihat kebahagiaan dan kegembiraan orang lain. Itulah dengki yang tidak bertempat.

Ibnu Mu’taz pernah berkata:
“Orang yang hasad itu marah kepada orang yang tidak berdosa, kikir terhadap sesuatu yang bukan kepunyaannya dan sentiasa mencari atau meminta sesuatu yang tidak akan diperolehinya.”

Disebabkan hati yang kotor dan dengki, ada yang sanggup menjatuhkan dan memfitnah orang lain. Ada sahaja cerita yang di ada-adakan agar maruah orang itu dijatuhkan, di aibkan bahkan mengharap-harap orang itu dipulau oleh orang. Mencungkil segala keaiban dan keburukan secara rambang orang tersebut, menyebabkan banyak perkara yang hanya andaian belaka.

Inilah sifat terkeji yang perlu dijauhkan dari diri kita. firman Allah Subhanahu Wata’ala yang berbunyi:

وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِيناً

Orang-orang yang menyakiti para Mu‘min lelaki dan perempuan (dengan membuat fitnah) padahal mereka (orang-orang yang beriman tersebut) tidak berdosa maka sesungguhnya pembawa fitnah tersebut telah memikul beban pendustaan dan dosa yang nyata.”
(Surah Al-Ahzab: Ayat 58)

Penyakit hasad ini, sememangnya wujud pada diri manusia itu. Mula-mula sifat ini wujud pada anak Nabi Adam yang sanggup membunuh adiknya. atas rasa dengki dan iri. Kemudian kita melihat bagaimana dengki ini menguasai anak-anak Nabi Yaakub, sehingga sanggup memperlakukan zalim ke atas Nabi Yusof a.s. Sehinggalah zaman kita ini, dengki terus menerus berlaku. Namun, sifat ini harus di buang habis-habisan kerana ia memamah amalan seseorang bagi api membakar daun yang kering. Jua ianya pastinya mengikis nilai agama pada diri seseorang.

Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam:
“Penyakit umat sebelum kamu telah menular kepada kamu; iaitu hasad dengki dan permusuhan. Permusuhan tersebut ialah pengikis atau pencukur, Saya tidak maksudkan ia mencukur rambut, tetapi (yang saya maksudkan) ialah ia mengikis agama.”

Moga kita semua terselamat dari sifat yang sangat keji ini. Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment