Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, October 24, 2010

ALLAH BERSAMA MEREKA YANG SABAR

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sifat putus asa tidak patut wujud pada diri seorang bergelar islam. Kita di ajar dalam agama agar tidak berputus asa. Begitu jugalah dalam mencari sesuatu yang tebaik untuk anak-anak agar mereka berada di jalan taqwa dan jalan keredhaan Allah, pastinya banyak onak dan duri, dan cabaran yang perlu di dihadapi. Sebagai perkongsian, pastinya ada satu pengalaman yang baik untuk di kongsikan bersama.

Bermula dari kuliah ke satu kuliah yang ana ikuti, hati ana semakin hari sangat tertarik sekiranya menjadi hamba pilihan Allah yang boleh merubah diri, serta mengajak keluarga, jiran seterusnya masyarakat keliling ke jalan Allah. Bertitik tolak dari inilah, ana tidak pernah putus usaha melakukan demikian, meskipun tidak sehebat ujian yang diterima oleh Rasulullah s.a.w. dalam menyampaikan dakwah, namun berbagai ujian, cubaan dan kesakitan terpaksa di hadapi bila kita memilih jalan ini. Itu pastinya setiap para da’ie akur perkara demikian.

Suatu hari berdetik di hati ana untuk menginfakkan anak di jalan Allah, ingin meletakkan jika boleh semua anak, paling kurang seorang agar belajar ilmu Allah di pondok-pondok atau pengajian Quran. Ana bermula dengan istikarah, macam-macam panduan yang ana dapat. Alhamdulillah, walaupun tidak dapat menghantar semua, sekurang-kurang semua anak memilih jalan ini, walau secara hujung minggu, walau secara berkumpulan dengan para da’ie. Namun seorang anak di hantar ke pengajian Quran/ kitab iaitu ke satu Pusat Tahfiz.

Mengimbau kembali kali pertama ana berbincang dengan anak, menitis air mata sedih beliau meninggalkan kawan-kawan di sekolah. Jiwanya Nampak seperti terseksa sekali. Berbagai syarat dia beri, namun syarat-syarat tersebut, ana kumpul dengan sepenuh kekuatan untuk memenuhi, kerana syarat tersebut sangat baik di ambil kerana ia adalah suatu kebaikan yang tidak putus penilaian di sisi Allah s.w.t.

Peliknya keesokkannya beliau sudah besedia dengan 5 orang kawan. Terkejut juga ana dengan tindakan demikian. Pastinya ana sendiri tidak mampu melakukan. Bila ana hubungi penjaga mereka, seorang sahaja yang tidak bersetuju. Maka pergilah anak ini selepas PMR berlima. Meskipun anak-anak ini tidak berapa pandai di sekolah, namun keputusan PMR mereka begitu meningkat dari apa yang di sangka, Mungkin pemberian Allah atas pengorbanan mereka.

Balik dari program pembersihan hati selama 40 hari, seorang menarik diri. Kemudian 4 mereka ini ditempatkan di negeri yang jauh sedikit dari Kuala Lumpur. Berbagai ujian di sana hingga seorang lagi melarikan diri dengan beberapa orang kawan. Berat ujian yang di tempuh dalam jalan agama ini. Pastinya ana sendiri tidak dapat lari dari ujian tersebut. Mungkin macam-macam boleh berlaku. Juga perkara yang pastinya tidak pernah kita manyangkai. Dari gurauan jadi perkelahian dan berbagailah.

Itu baru anak-anak. Kesabaran yang tinggi perlu ada memandangkan jalan yang kita pilih ini adalah jalan Allah. Pastinya kita berbangga di sisi Allah bila anak-anak ini di selamatkan dari rakan sebaya mereka yang di luar sana banyak perkara dosa, lagha yang mereka kerjakan. Bahkan ada yang sanggup melakukan dosa yang besar. Bila anak-anak ini bersedia belajar, kenakalan mereka pasti ada. Ketidak seriusan mereka belajar pasti ada. 7 ke 8 bulan belum tentu dapat merubah perangai main-main mereka. Meskipun kesabaran kadang-kadang hilang menghadapi kerenah mereka. Namun jika guru-guru bertindak memberhentikan mereka, kerana sebab ini, memang sangat menyedihkan. Menolak mereka dari meneruskan pembelajaran, dengan sangkaan yang hanya berupa andaian demi andaian. Sangat merugikan masa depan agama. Pengorbanan mereka meninggalkan pembelajaran fardu kifayah di sia-sia.

Guru kena lebih banyak bersabar. Kena beri peluang kepada murid walau senakal mana pun dia. Mungkin hari ini dia nakal, mengacau kawan, tetapi dengan berkat kesabaran dan doa dari guru, insyaAllah anak-anak ini akan berubah. Pokok pangkalnya kita tidak akan berputus asa di dalam mendidik,”. Keikhlasan hati mendidik dengan memohon pertolongan dan petunjuk dari Allah, akan menenangkan hati kita.

Jika awal-awal kita masih menegaskan mesti di berhentikan, pastinya atas dasar ini, kita pasti mengunakan apa sahaja alasan kearah demikian. Benarlah mungkin setiap perkara itu ada hikmah di sebaliknya dalam pengetahuan Allah. Bagi ana, bila di uji begini, ana memandang baik dengan ketentuan Allah. Ana mengambil ingatan satu kalimat yang ana terbaca, dalam mendidik pelajar-pelajar ini, bagi seorang guru, yang mengenakan tindakan atau peringatan kepada pelajarnya, [ “Perkara yang datang dari hati, akan jatuh ke hati, tetapi, jika kita marah-marah dengan nafsu, perkara yang datang dari nafsu akan jatuh ke nafsu. Dia tidak akan berubah, malahan akan berdendam dekat kita,” ].

Benar apa yang terjadi ini, mana-mana budak yang lari dan di berhentikan dari pondok atas dasar ini, berdendam bukan setakat kepada guru, bahkan murid-murid lain yang tinggal. Bila mereka ketemu murid-murid ini waktu bercuti di luar, mereka membelasah mereka. Kesihan anak-anak tersebut. Jiwa mereka tersiksa. Siapa yang harus bertanggung jawab atas tindakan mereka?

Moga semua kita mendapat perliharan Allah sentiasa. Moga Allah istiqamahkan kita di jalanNya, atas apa juga keadaan yang ujian yang menimpa. Amin ya rab al alamin.

No comments:

Post a Comment