Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, October 06, 2010

MENCARI KEBENARAN BUKAN KEMENANGAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Pedih, pilu, sedih, terluka itulah perasaan yang di alami tatkala diperlekehkan. Lebih-lebih berlaku salah tanggapan. Dalam sesetengah mencari kebenaran, timbul pada sesetengah yang lain mencari kemenangan. Hingga tanpa di sedari, berlaku pertikaman lidah yang sangat melukakan. Pastinya dalam salah, ada yang benar. Apa yang lebih penting, kembali bermohon kepada Tuhan, berdoa dengan penuh ketawadukkan meminta pertolongan Allah menunjukkan jalan. Pastinya, doa yang penuh keikhlasan dan pengharapan, mampu menamatkan sebuah perselisihan.

Meskipun, berhujah jika mencari kebenaran tiada salahnya. Namun tidak semua yang boleh menerima kebenaran pada pihak yang lain, sekira merasakan diri sendiri yang betul dan benar. Ibarat gelas yang penuh berisi air, tanpa di tuangkan sebahagian, mana mungkin air boleh di masukkan lagi, melainkan air yang dimasukkan tetap melimpahi keluar gelas. Amat sukar untuk memahamkan jika begini keadaan seseorang. Tidak mahu mengosongkan sebahagian ruang, untuk menempatkan satu penerangan.

Pada seorang yang lemah, pastinya lebih memilih tangisan apabila cuba melindungi sebuah kelukakan. Tidak ramai yang memberi ruang dan peluang untuk membukti sebuah kebenaran, namun alangkah mulia jika masing-masing dapat menahan kemarahan, meskipun jika diikutkan kemarahan di hati masih bersarang. Sebuah hadis juga menyebutkan, bermaksud :-

Siapa yang menahan marah, padahal ia boleh melepaskan kemarahannya, maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di depan sekalian makhluk. Kemudian, disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya." (HR. Abu Dawud - At-Tirmidzi)

Sebak di dada pasti memilukan. Namun, bagi mereka yang bersabar atas ujian tersebut, di samping dapat berlapang dada, alangkah indah dan mulia hatinya. Ini sebutkan dalam satu kisah yang dinukilkan, bahawasanya,

Dari Abdullah bin Shamit, Rasulullah saw. bersabda, "Apakah tiada lebih baik saya memberitahu tentang sesuatu yang dengannya Allah meninggikan gedung-gedung dan mengangkat derajat seseorang?" Para sahabat menjawab, "Baik, ya Rasulullah. Rasulullah saw bersabda, "Berlapang dadalah kamu terhadap orang yang membodohi kamu. Engkau suka memberi maaf kepada orang yang telah menganiaya kamu. Engkau suka memberi kepada orang yang tidak pernah memberikan sesuatu kepadamu. Dan, engkau mau bersilaturahim kepada orang yang telah memutuskan hubungan dengan engkau." (HR. Thabrani)

Sabdanya juga, "Bahwasanya seorang hamba apabila mengutuk kepada sesuatu, naiklah kutukan itu ke langit. Lalu, dikunci pintu langit-langit itu buatnya. Kemudian, turunlah kutukan itu ke bumi, lalu dikunci pula pintu-pintu bumi itu baginya.Kemudian, berkeliaranlah ia kekanan dan kekiri. Maka, apabila tidak mendapat tempat baru, ia pergi kepada yang dilaknat. Bila layak dilaknat (artinya kalau benar ia berhak mendapat laknat), tetapi apabila tidak layak, maka kembali kepada orang yang mengutuk (kembali ke alamat si pengutuk)." (HR. Abu Dawud)

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment