Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, October 19, 2010

3 BENTENG MAKSIAT

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Daripada Abi Nijih \'Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, "Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami." Lalu baginda pun bersabda, "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat."
H.R. Abu Daud dan Tirmizi

Keterangan
Hadis diatas mengandungi pesanan-pesanan yang sangat berharga daripada Rasulullah saw. bagi umatnya, terutama bila mereka berhadapan dengan zaman yang penuh dengan kacau bilau dan perselisihan iaitu seperti zaman yang sedang kita hadapi sekarang ini. Oleh itu sesiapa yang mahu selamat maka hendaklah ia mengikuti tunjuk ajar yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw. dalam hadis, iaitu:

Pertama: Hendaklah ia melazimi taqwa kepada Allah dalam keadaan apa jua dengan mengerjakan segala perintah Allah dan menjauhi segala laranganNya.

Kedua: Mentaati perintah pihak yang menguruskan hal ehwal kaum muslimin walaupun seandainya mereka terdiri daripada golongan hamba, selama mereka berpegang dengan Al Quran dan sunnah Nabi saw. dan sunnah-surmah kulafa Ar Rasyidin, kerana patuh kepada penguasa yang mempunyai sifat-sifat ini bererti patuh kepada Al Quran dan

Hadis Nabi saw.

Ketiga: Berpegang teguh kepada sunnah Nabi saw. dan sunnah para kulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Abu Bakar, 0mar, Osman dan Ali r.a.) yang mana mereka telah mendapat petunjuk daripada Allah Taala, iaitulah berpegang kepada fahaman dan amalan ahli sunnah waljamaah yang mana hanya penganut fahaman ini sahaja yang mendapat jaminan selamat daripada api neraka dan yang bertuah mendapatkan syurga pada hari kiamat nanti.

Keempat: Menjauhi perkara-perkara bid'ah dholalah, iaitu apa jua fahaman dan amalan yang ditambah kepada agama Islam yang sempurna ini, pada hal tidak ada dalil atau asal dan contoh dari agama. Sekiranya ada asal atau dalil, maka tidaklah perkara-perkara yang baru itu dikatakan bid'ah menurut pengertian syarak (bukan bid'ah dholalah) tetapi hanya dinamakan bid'ah menurut pengertian loghat atau bahasa sahaja (jaitulab bid'ah hasanah).

Begitu jugalah, memetik kuliah ustaz tengahari khamis lepas, di mana akan datang pada manusia satu zaman hasil pendapatan dari perkara maksiat. Menurut ustaz, Saidina umar menyebut dalam hidup ada 3 benteng halangan dalam perkara maksiat. Pertama Masjid. Maka tetap istiqamah pada masjid , tidak masa ramadhan saja. Kedua Zikir, dan ketiga Al-Quran. 3 perkara ini Nabi s.a.w bayangkan semua ini menuntut jiwa dan diri kita melakukannya . Bila tidak istiqamah dengan 3 perkara ini juga apabila manusia mulai jauh, nabi s.a.w. bagi isyarat kepada kita, bayangan, gambaran, yang pasti adalah tanda akhir zaman. Salah satu di sebutkan membenarkan hasil pendapatan tidak lain kecuali maksiat.

Suasana hari ini, hakikat, majistret pun dihukum penjara, pegawai imigresen di hukum. Bahkan perkara ini di sebut oleh imam ghazali, sebelum buat maksiat fikir akibat terlebih dahulu. Itu yang di maksud ihsan. Salah satu pertanyaan yang berkaitan dengan hati itu sendiri, ihsan itu kamu beramal seolah-olah kamu sedar sekurang-kurang Allah tengok kamu.

Patutnya orang yang sepatut memelihara keamanan, keselamatan, tidaklah membuat kejahatan, namun apabila sebaliknya berlaku, ianya merupakan impak dari manusia tiada amanah. Itulah yang di tekankan bahawa bila ingat Allah, jadi bentengan terhadap siapa sahaja. Tapi bila jauh dari Allah, dari masjid, dan majlis ilmu, maka dekat dengan iblis.

Firman Allah, .
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ

Maksudnya : Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Surah al-ankabut : 2

Adakah kamu menyangka kamu beriman sedangkan belum diuji. Ingatlah semua yang Allah beri, di dunia ini adalah proses menguji. Kalau kamu duduk dalam zaman itu kata nabi s.a.w. kalau bertemu dengan zaman ini, lari kamu. Sahabat bertanya, lari ke mana?

Memetik kata-kata Imam ibnu Taimiyah ,, pandangannya, “kita ibarat hidup di tanah lapang yang luas, dalam perjalanan ada kemuncup-kemuncup , kalau kemuncup hinggap di kaki, ambil dan buangkan. Pasti dalam melalui hidup ini, banyak rintangan dan ujiannya.

Maksud di sini, menurut Nabi s.a.w. kata, larilah kamu kepada Allah. Maksudnya apa pun, kembali kepada perintah Allah. Masalah berlaku carilah Allah, kenapa cari kaedah lain. Mengambil iktibar kisah Maher Zain, asalnya lalai. Satu ketika bila dia pergi ke Masjid di lihat budak-budak membaca al-Quran. Hati tersentuh, tak sedar dia terus ambil air sembahyang. Mula dari itu dia rasa hampir dengan Allah dan Allah hampir padanya. Sebab itu cari Allah. Ini tidak, bila ada masalah, pilih jalan bunuh diri, gantung diri, tembak kepala. Kenapa sampai ke peringkat bunuh diri. Ini menandakan sangat jauh dari Allah. Isteri lari, bunuh diri, pelik sungguh!... kaedahnya, lari balik kepada Allah.

Ini tidak , menangani stress.. sport, travel, .. ikut barat, tak mahu juga nak ambil panduan al-Quran, tegas ustaz. Dengan mengingati Allah , jiwa akan tenang tenteram. Ingatlah kepada Allah, hati akan jadi tenang. Lari kepada Allah, kitab Allah. Dalam masalah kehidupan, umpama "daulat tuanku", elok sungguh bila ditukar. Sebab yang besar adalah Allah. Penukaran kalimah kepada "Allahu akbar", cantiknya.. balik kepada perkara tadi, larilah kepada Allah. Apa rujukan, panduan, kita lupa perlembagaan yang mengejar kepada kita, keadilan dari Quran. Kita ni memegang amanah, bila berhukum , mengurus, mentadbir, tadbirlah adil, bukan sama rata, adil kena beri hak. Kalau bumi ni, bumi orang melayu, kena beri orang melayulah. Inilah adil. Bukan adil itu, nak samarata. Kalau dah banyak ekonomi, kena bagi dan agihkan pada orang miskin. Dalam poligami, kuantiti tidak melambangkan adil. Memberi hak atas hak. Sebab itu orang yang baru peluk islam, berhak dapat zakat, menjinakkan dengan islam. Laksamana Cheng Ho datang membawa misi dakwah. Melalui perkahwinan, proses dakwah. Cina lebih dulu islam dari kita. China lebih hebat dan umat islam di China adalah kedua terbesar di dunia.

Yakin dan percayalah kita tak boleh lari dari Allah, quran, dan sunnah. Barulah hidup akan selamat dunia dan akhirat.

Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment