Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, October 12, 2010

MERINGAN-RINGANKAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sikap mengambil ringan dan mudah menyebabkan ramai hari ini para lelaki gagal memimpin anak isterinya secara betul mengikut garis syarak. Ana memperkatakan begini, disebabkan pokok pangkal kepimpinan dari lelaki sebagai ketua keluarga, peranan yang harus dimainkan juga sangat besar. Sekiranya peranan ini tidak dijalankan, bagaimana ahli didikannya mendapat kefahaman.
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء
"Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita" . Surah an-Nisaa: 34

Sebagaimana yang telah kita faham dan di fahamkan, bahawa Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,
وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

Yang di maksud “وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ” (janganlah mereka menampakkan perhiasannya), adalah "wa laa yubdiina mahalla ziinatahinnaa", maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal.316].

Selanjutnya, kalimah “إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ” [kecuali yang (biasa) nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh dinampakkan iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat sebahagian sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah [Al-Albani, 2001:66].

Jadi apahalnya bila mana mereka yang membawa isteri-isteri pergi kerja, anak-anak perempuan pergi sekolah, aurat mereka terdedah. Kepala di tutup, tapi betis ke bawah terbuka bila naik motosikal. Kenderaan-kenderaan lain seperti kereta dan motosikal, bahkan penumpang-penumpang bas, jelas melihat betis-betis anak isteri si lelaki ini di pamerkan. Tidakkah merasa berdosa meringan-ringan kan aurat demikian. Berapa tahun pergi balik berkerja. Berapa banyak mata-mata yang memandangnya. Cubalah renung-renungkan dan fikir-fikirkan. Apa yang di lihat oleh Rasulullah s.a.w , seringgan-ringgan azab neraka, apabila memakai terompah neraka, mengelegak otak manusia.

Bersegeralah dan tanyalah diri anda, samada anda ingin terus melakukan perubahan atau berkekalan dalam keadaan demikian. Pokok pangkalnya iman. Telah banyak diberitahukan batas-batas aurat perempuan. Lelaki, auratnya tidak banyak menjadi pertikaian, kerana biasa kebanyakkan lelaki menutup bahagian-bahagian yang menjadi aurat mereka. Sebaliknya wanita, batas aurat perlu di titik beratkan. Jika masih mengekalkan diri dalam keadaan demikian, anda yang menentukan bentuk kesudahan dan pengakhiran balasan di hari kemudian.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment