Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, October 30, 2010

DUGAAN ALLAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Memulai kuliah subuh dengan surah al-ankabut ayat :

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Surah al-Ankabut :2

Menurut ustaz, dalam ayat Allah menegaskan ujian pada manusia itu biasa datang dan ianya tetap berlaku. Tidak terkecuali umat terdahulu. Bahkan Allah menyebutkan

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (gempa). Surah al-Baqarah ayat 214

Rasul juga di uji, para sahabat juga di uji, sehinggalah orang-orang beriman itu berkata
حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ

sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat." Surah al-Baqarah ayat 214

Ini menandakan semakin kita hampir kepada Islam, kita akan diuji. Allah datangkan berbagai ujian. Semata-mata mengasingkan siapakah yang benar-benar beriman atau hanya sebutan beriman semata-mata.

Menurut Nabi s.a.w. , manusia yang paling banyak di uji adalah para nabi. Mereka mengalami ujian yang cukup hebat. Bahkan ada yang dibunuh. Semata-mata mereka mengajak manusia kepada Allah, untuk mengabdikan diri kepada Allah, untuk menjamin keselamatan dan mengatur hidup manusia sempurna dan baik di dunia dan selamat dari azab Allah di akhirat.

Tidak dinafikan dalam tugas da'ie (dakwah) ini, berbagai rintangan, tentangan, tribulasi di hadapi, namun bagi mereka yang beriman, tidak akan cepat patah semangat dan hati mereka. Mereka teruskan tugas mereka mengajak manusia kepada kebenaran. Nabi s.a.w. sendiri tidak terkecuali menghadapi mehnah yang cukup hebat, bahkan Nabi s.a.w. semakin hebat dan kuat. Itulah hakikat, bila mengajak kepada ajaran yang benar, diri seseorang itu semakin kuat, menambah keyakinan, keimanan dan keberanian orang tersebut.

Ujian terhadap seorang dengan seorang yang lain berbeza-beza, begitulah orang ke masjid berbeza dengan orang yang tidak ke masjid.

“Apabila Allah kasih kepada satu-satu kaum, Allah akan menguji mereka itu”.

Dalam hal ini, Rasulullah shallahu ‘alaihi wa sallam bersabda (maksudnya),

“Sesungguhnya besarnya ganjaran (pahala) bersamaan dengan besarnya ujian (bala’). Sesungguhnya apabila Allah mengasihi sesuatu kaum, Dia menurunkan ujian (bala’). Maka sesiapa yang redha maka dia mendapat keredhaan (Allah) dan sesiapa yang marah maka dia mendapat kemurkaan (Allah).” (Rujuk: Sahih Sunan at-Tirmidzi, Kitab al-Zuhud, hadis no. 2396. Hasan menurut Syaikh al-Albani, no. 146, di dalam Silsilah al-Ahaadis ash-Shahihah)

Inilah bezanya kasih sayang Allah dengan kasih sayang manusia. Bila Allah sayang seseorang Dia akan uji. Manusia bila sayang, pastinya akan memastikan orang yang di sayang tidak susah, dilayan dengan baik dan terhormat. Namun ujian Allah itu berbagai-bagai. Samada berupa kebaikan di mata manusia ataupun keburukan. Bila Allah memberi nikmat pada seseorang , jarang nikmat tesebut di hargai. Justeru itu, ramailah tertipu dengan nikmat tersebut.

Allah memberikan kita nikmat yang tidak terbilang banyaknya. Bagaimanapun ada dua nikmat yang besar yang banyak orang tidak terasa. Sabda Rasulullah:

"Dua nikmat yang ramai orang yang tertipu di dalamnya iaitu kesihatan dan kelapangan waktu." (Riwayat Bukhari.)

Masa sihat ramai yang tidak menghargai nikmat sihat. Jarang ke masjid, tidak ke majlis ilmu, tetapi boleh ke pasar malam setiap hari, pasar minggu setiap minggu, pasar raya dan sebagainya. Bila sudah mendapat sakit, baru terasa sihat itu nikmat. Kata ustaz, bila dah nak mati baru ke masjid. Ataupun benar-benar dah mati baru sampai di masjid untuk di sembahyangkan.

Redha dengan ketentuan Allah perlu ada. Walau pahit macam mana sekalipun ujian diterima, kena terima dengan hati yang terbuka. Soalnya, berapa ramai yang boleh menerima dengan redha?. Kadang-kadang ada yang tidak suka menerima ujian tersebut. Allah menguji kita bermacam sebab, samada untuk menaikkan darjat seseorang atau merupakan kifarah bagi menghapus dosa-dosa seseorang itu. Allah menguji semata-mata untuk memberi kebaikan tertentu kepada orang tersebut.

Bila kita di timpa musibah, diajarkan kepada kita menyebut doa ini,

إِنـَّا ِللَّـهِ وَإِنـَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Maksudnya : Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat).

Kita perlu sedar, segala apa jua adalah pinjaman Allah, begitu juga nyawa kita, tiba masa Allah akan mengambilnya kembali. Cara Allah mengambil pula, bebagai-bagai. Ada yang mati eksiden, ada yang mati tidak sakit, ada yang bertahun-tahun sakit, orang yang menziarahi pula dah mati seorang demi seorang, setiap itu ada hikmah yang Allah hendak beri. Bahkan ada yang Allah gantikan dengan yang lebih baik sebalik ujian tersebut. Sebagaimana doa yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. kepada ummu Salamah.
اللَّـهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا

Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku)

Ujian itulah yang membuktikan kita betul-betul beriman atau tidak. Tidak kurang ada manusia yang diuji kehidupan mereka bertambah huru hara. Sikap negatif berbagai-bagai menguasai diri, ada yang sanggup bunuh diri dan terjun di bangunan tinggi. Sebaliknya bagi mereka yang memandang ada hikmah atas ujian Allah tersebut, maka Allah akan menambahkan kekuatan pada kita. Menurut Nabi s.a.w, orang mukmin itu ada cubaannya.

"Orang mukmin itu sentiasa diambang 5 dugaan yang susah"
:-

1- Orang Mukmin yang dengki padanya
2- Orang munafik yang benci padanya
3- Orang kafir yang memeranginya
4-Syaitan yang menyesatkan
5- Nafsu yang sering bertarung untuk mengalahkannya

Membicarakan tentang, orang mukmin yang hasad dengki. Kadang-kadang yang dengki itu, bukannya orang yang jauh, tetapi saudara mara sendiri, anak isteri, suami sendiri, jiran sendiri, kawan sendiri. Ini yang disebutkan oleh Nabi s.a.w. , bahawa “penganiayaan kaum kerabat itu lebih berbisa dari tusukan pedang”. Ya…. Memang sakit bila orang terhampir yang khianat kepada kita. Kita tidak sangka mereka sanggup buat begitu.

Kerana itulah, nabi menyebutkan apa yang di alami oleh umat terdahulu. Dengki ini, bukan sahaja setakat ibarat cukur rambut, tetapi mengikis agama.

Tamakkan harta. Sikap ini, lebih dahsyat dari melepaskan serigala dalam kadang kambing. Bila sifat tamak sudah menguasai, maka manusia akan sanggup melakukan apa sahaja, samada berbunuhan, khianat, bakar dan sabagainya.

Firman Allah-
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ

Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cobaan ". Surah al-Anfal : 28

Harta benda dan anak pinak itu adalah ujian. Kerana desakan anak isteri, ingin hidup mewah, ramai yang sanggup terlibat dengan rasuah, riba , menipu dan sebagainya. Sebab mereka ini Nampak harta itu boleh memberi kesenangan, kebahagiaan. Mereka lupa harta yang tidak betul boleh membari kecelakaan, huru hara dan tiada ketenangan. Bahkan yang datang adalah keserabutan dan haru biru dibuatnya. Ada itu alasan isteri takut tinggal seorang tidak datang ke masjid, kalau isteri takut tinggal, bawa sekali ke masjid, kata ustaz.

Menjadi kaya raya bukan suatu keadaan yang senang, bahkan ada kalanya sangat payah. Jiwa tidak tenang, hingga ada yang ditangkap, duitnya di ambil, bahkan dibunuh dan dibakar. Menjadi fakir sangat juga, boleh mendekatkan kepada kekufuran. Jadi, eloklah kehidupan di pertengahan. Harta benda yang banyak, jika melalaikan kita dari Allah, kita doa kepada Allah, jika ada harta, lebih melalaikan kita, maka mintalah supya Allah tak payah beri pada kita. Jika harta tersebut lebih mendekatkan kita kepada Allah, lebih mempebanyakkan ibadat, itulah harta yang berkat.

Jadi, jauhi lah hasad dengki, lebih-lebih dalam berebut harta. Hasad dengki lebih bahaya dari serigala. Boleh memakan amal ibadat kita bagai api memakan daun kering. Sebab itu bermohonlah dari Allah untuk berlindung dari orang yang hasad dengki. Seperti firman Allah dalam surah al- alaq, agar dapat berlindung "وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ " bermaksud "dan dari kejahatan pendengki bila ia dengki".

Orang yang dengki ini, bila orang lain senang, bahagia, gembira, mendapat kelebihan dia sangat susah hati dan tidak suka, hatinya sakit. Bila orang mengalami sebaliknya, susah dan sebagainya, dia sangat gembira dan merasa seronok dan suka. Inilah sifat yang cukup jahat, kata ustaz.

Kemudian, kita kena berjaga-jaga dari sifat dzan. Yakni, berprasangka. Orang melayu kita suka bersifat..” aku rasa kan…. “. Jaga-jagalah sifat ini. Di dalam al- Quran dalam surah al-Hujurat ayat 12, Allah tegas melarang, sifat berprasangka ini.
Firman Allah: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُو ا }“Hai orang-orang yang beriman jauhilah banyak prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain”.

Berusahalah membuang sifat terkeji ini, kerana orang islam itu bersaudara. Sayangnya ada yang mengambil sifat, ingin memutus dan mengsihirkan pasangan suami isteri yang bahagia. Suka melihat mereka bercerai. Pendek kata, tak boleh tengok orang lain senang, bahagia, dapat kelebihan, dia yang sakit. Ini yang disebut Allah, hati mereka ada penyakit, Allah tambahkan lagi penyakit tersebut. Seksa orang yang dengki ini. Letih, penat, tak tenteram, sebab hatinya sakit pada orang.

Seterusnya, Menzalimi orang. Tidak boleh sekali-kali seseorang menzalimi orang lain. Juga tidak boleh biarkan sahabat kita di zalimi. Rasulullah s.a.w, menunjukan taqwa itu di sini.. (sambil menunjukkan dadanya). Kesinambungan sikap dengki itu akan membawa kepada kezaliman. Habil di bunuh Qabil, kerana dengki dengan pasangan Habil. Manusia boleh berbuat apa sahaja, kerana inginkan pangkat, sanggup menipu, menginiayai, menzalimi rakan, dan sebagainya. Berebut harta juga tak kurang yang berbunuhan. Begitu juga berebut perempuan, walhal, banyak lagi perempuan lain.

Nabi s.a.w membuat kerja-kerja islam, bukan inginkan pangkat, bukan juga harta, bukan juga wanita. Apa yang dibuat baginda kerana perintah Allah. Berlainan manusia, sanggup berebut tidak kira halal atau haram. Meskipun, ada yang hendak harta, Allah beri, tetapi beringatlah, dunia ini hanya sementara. Tidak ramai yang rasa begitu. Semakin, senang, semakin sihat diberi Allah, semakin pula dia berbuat zalim, semakin pula dia melawan islam. Memusuhi islam. Tiba-tiba tidak sempat bertaubat, malaikat izrail sampai. Kadang-kadang, bila kita senang, kita kaya, kita ingat Allah sayang pada kita.

Nabi tidak mengaku umat pada mereka yang berhasad dengki, amal yang karut mengarut. Orang yang dengki sentiasa mencari-cari idea, bagaimana nak memperlagakan orang, nak memecah belahkan masyarakat. Hidari dari golongan munafikuun, fasiquun, dzolimuun ini. Orang-orang sebegini, suka menyakiti orang, membuat fitnah lebih-lebih kepada orang-orang yang baik-baik, bahkan sebarkan pula fitnah tersebut, sedangkan orang yang difitnah tidak demikian.

Maka menurut, Nabi s.a.w., wajiblah Allah mencairkan orang tersebut di hari kiamat, hingga orang itu dapat buktikan apa yang dia katakan. Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment