Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, October 12, 2010

BERANI TIDAK BERTEMPAT

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Terkejut dan terkedu rasanya tatkala berbicara di pejabat tadi dengan seorang peminjam dalam telefon dengan perkataan-perkataan yang dikeluarkannya. Berani sungguh dia. Tidakkah dia merasa berdosa bertanggapan demikian.

Atas dasar sikap yang tidak bersungguh membayar hutang yang dijadualkan sekian lama, sedangkan jika di bayar sedikit demi sedikit hutang tersebut sepatutnya telah tamat lama. Peratus yang kecil sahaja di bayar berbanding baki yang ada, bahkan umurnya semakin meningkat tua. Namun entah apa masalahnya mencari kesilapan yang ada pada pihak yang memberi pinjaman, sedangkan dirinya sendiri tahu dia berhutang.

Dalam nada yang demikian, seolah menuding jari bahawa sememangnya dia hendak belajar, memang wajib di tanggung kerajaan itulah hujahnya. Bahkan tiba-tiba terkeluar pula kepada perkara lain hingga menyebut contoh, katanya kalau 'pas' sekali pun bising nak buat hudud, fikirlah keadaan sekarang , suasana masyarakat sekarang, tidak sesuai dibuat katanya emosinal. Tiba-tiba sahaja kesitu perginya. Samada dia sedar atau tidak, itu dah mempertikai hukum Allah. Bila ana katakan, tuan tidak boleh berkata demikian. Itu hukum Allah yang diturunkan dalam al-Quran. Kita menerima dengan syumul. Tidak boleh dikatakan demikian. Tidak boleh di samakan cara melaksanakan dengan turun berperingkat-peringkat arahan Allah di masa awalan.

Terus dia melenting dan bercakap tidak tentu pasal. Pelik sungguh rupanya mereka-mereka yang berjiwa demikian, juga mereka yang liat melunaskan hutang. Jikalah di ansurkan sedari dulu, sedikit demi sedikit tidak timbul sebenarnya tunggakan tinggi bahkan tunggakkan pinjaman yang hampir menyamai baki pinjaman. Secara tidak langsung telah mempertikai hukum Allah.

وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ

dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu. Jika mereka berpaling (dari hukum yang telah diturunkan Allah), maka ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpakan mushibah kepada mereka disebabkan sebahagian dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik. Surah al-Maidah : 49

Berani sungguh segelintir manusia di zaman ini, cakap ikut sedap hati. Tidak menilai sejauh mana perlunya meletakkan hukum Allah sebagai suatu yang tidak boleh di persoal dan di pertikai lagi. SubahanAllah, .. tidak terkurang kuasa Allah dengan ramainya insan-insan yang menyombong diri. Bukanlah Allah menurunkan agama yang lurus dan suci untuk mengikut kehendak hati orang-orang sebegini, tetapi inilah suatu ujian Allah untuk mengenal pasti insan-insan yang mempunyai keimanan yang sejati jua ketaqwaan yang menjulang tinggi.

أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin ?
Surah al-Maidah : 50

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment