Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, November 04, 2010

SENJATA ORANG MUKMIN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Banyak petanda dan peringatan Allah dari sehari ke sehari. Namun tidak juga memberi kesedaran pada mereka yang mempunyai mata tetapi buta melihat, mempunyai telinga, tuli untuk mendengar. Bahkan, apa sahaja perkara dosa yang dibuat kerana terpaksa menjadi alasan. Sedangkan keimanan Bilal patut dijadikan tauladan. Walau nyawa jadi pertaruhan, namun untuk menarik kata dari mengakui Allah yang Maha Esa, tidak bergoyang walau di siksa. Apakah kalian di siksa untuk melakukan kejahatan?

Firman Allah :-
مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ

Maksudnya: “Sesiapa yang mengerjakan amal salih maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya.” (Surah Fussilat:46)

Kita tidak dapat lari dari kesilapan, namun tidak lah boleh dijadikan alasan untuk membuat dosa. Orang mukmin berdosa, yang mengakui beriman kepada yang Esa, pastinya bersegera memohon keampunan dari Allah. Pasti bersegera bertaubat dengan taubatan nasuha. Maka berdoalah kepada Allah dalam mencari kebaikan yang banyak dalam hidup ini, agar selamat di kemudian hari.

hadith Qudsi yang disampaikan oleh Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Mafhumnya: “Tiga golongan yang tidak pernah ditolak doa mereka iaitu pertama, doa orang yang berpuasa;kedua, doa pemerintah yang adil; dan ketiga, doa orang yang dizalimi, di mana doa-doa mereka terbuka luas dan Allah memberi jaminan doa mereka pasti dipenuhi”. (Riwayat Tirmizi)

Doa adalah senjata orang mukmin. Salman al-Farisi meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: Mafhumnya: “Tidak ada yang dapat mengubah takdir selain doa, dan tidak ada yang dapat memanjangkan umur melainkan memperbanyakan amal kebajikan”. (Riwayat Tirmizi)


Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment