Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, November 11, 2010

NIKMAT YANG DI RASA

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Menjadi lumrah dalam kehidupan, tatkala sedang memiliki sesuatu, kita rasakan yang lain adalah lebih baik. Ada kereta yang kecil, bercadang pula untuk membeli kereta yang sedang, bila melihat ada yang membeli yang lebih besar, kita bercadang pula membeli yang lebih besar. Dalam besar itu, keluar lagi yang bejenama, bekejar-kejar pula mencari kereta yang bejenama. Ramai yang memegang prinsip biar papa asal bergaya.

Tak kurang, yang memakai kereta besar, jarang sangat digunakan. Melainkan perjalanan jauh untuk balik kampung atau seumpamanya. Baru terasa, kereta besar, bayaran besar, wang untuk minyak juga besar jika di guna hari-hari. Alat gantinya juga besar bila berlaku kerosakkan, saat itu baru terasa nikmatnya ada kereta kecil. Lantas, kereta kecil juga di cari. Minyak murah, parking senang saja menyelit sana-sini.

Begitu jugalah, kita akan merasa nikmat sesuatu perkara bila perkara itu sudah tiada. Menurut ustaz di PKNS semalam, saat di rumah, kita mungkin rimas dengan leteran isteri. Namun bila isteri tiada seminggu dua, kelam kabut di buatnya. Rasa lumpuh segala perkara. Tidak tahu nak capai apa. Begitulah lumrahnya kehidupan.

Ana juga tidak lari dari keadaan demikian, sesekali ada juga rasa nak berubah angin. Bila di beri Allah kerja di tempat lain, di negeri lain, berjawatan lain, baru terasa nikmat berkerja di hantar dan di ambil suami setiap hari, baru rasa nikmatnya tinggal sebumbung dengan suami dan anak, walau kadang-kadang hilang sabar juga dengan perangai anak-anak. Baru terasa nikmatnya berada di tempat lama dan berjawatan lama. Tidak sama suami dan anak-anak, dengan kawan-kawan serumah walaupun mereka ramai, kita tetap merasa sepi. Senyuman kawan-kawan, tidak sama dengan senyuman suami dan anak-anak.

Pastinya, dalam keadaan demikian, istiqamah yang akan memudahkan segala perkara. Istiqamah akan mengembalikan segalanya. Ana dapat melihat, istiqamah suami yang sentiasa berkorban, 3 hari mencari tempat tinggal ana, Allah memberikan yang terbaik kepada ana. Start aje motor, 3 minit, sampailah ke pejabat. Alhamdulillah. Istiqamahnya suami untuk menentukan dan memastikan ana tidak jauh dari rumah Allah, Masjid betul-betul di belakang rumah. Masyaallah. Begitu jua, atas rasa istiqamah untuk mencari ilmu, mengikuti pengajian seperti di pejabat lama dulu, akhirnya bila bertanya kawan, dapat juga ana mengikuti pengajian kuliah berhampiran di pejabat. Ya.. Allah, besarnya pertolonganmu ya Allah. Pastinya benar janji dan jaminanmu bagi mereka yang ingin mendekatkan diri pada mu.

Di pejabat baru pula, langsung tiada tekanan, bahkan pendek kata, semua dah besar-besar belaka, pandai-pandailah fikir sendiri. Begitulah, nikmat yang hilang, pasti di rasa, namun nikmat yang datang hanya di rasa apabila ada pertolongan Allah yang maha kuasa.

Hanya Allah yang mengetahui apa yang baik dan buruk untuk diri kita semua. Allahu a'lam.


No comments:

Post a Comment