Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, November 18, 2010

PENGORBANAN

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Pengorbanan perasaan oleh Nabi Ibrahim a.s dan pengorbanan Nabi Ismail a.s, membuktikan kepatuhan yang tidak berbelah bagi kepada Allah. Sayangnya hari ini, anak-anak tidak lagi patuh dengan suruhan baik ibubapa, apatah lagi perintah Allah. Contoh mereka adalah puak-puak kufar iaitu puak yang dijanjikan neraka berkekalan oleh Allah.

Sedih bila mereka tidak merasa malu mengikut gaya dan kehidupan orang-orang barat. Bahkan banyak di keliling mereka contoh-contoh yang baik dari pakaian sunnah walaupun tidak keseluruhan. Inikah umat yang di katakan menyintai Rasululullah s.a.w. Mereka yang mengaku cinta, tetapi adalah dusta.

Nilai cinta mudah di mengerti. Secara mudah, seseorang yang mencintai seseorang akan berbuat apa sahaja untuk orang yang dicintai. Namun kecintaan umat manusia hari ini terhadap Rasulullah s.a.w adalah dusta sama sekali. Apa yang di sarankan oleh Nabi s.a.w. tidak di ikuti. Sebaliknya mereka mengikut contoh-contoh orang glamour dari puak kufar dan juga puak-puak yang banyak menentang hukum Allah. Model mereka adalah orang barat dan artis-artis yang tidak pun dapat menjaga aurat.

Memang benar, kesudahan mereka kita tidak tahu. Tapi sekarang kita tahu, perbuatan itu adalah bertentangan dengan hukum Allah, maka sekarang jangan ikut. Jika suatu hari mereka insaf dan kembali bertaubat dan memulakan hidup sepenuhnya dengan cara hidup islam, saat itu boleh di ikut.

Orang beriman seharusnya malu untuk melanggar hukum Allah dan ajaran dari Rasulullah s.a.w. Akhlak yang baik dalam keperibadian muslim tidak banyak yang dapat mempertahankan. Sayang sekali sukar kita melihat kepatuhan seperti Khadijah r.a.h. bilal, dan sahabat Nabi s.a.w. yang lain juga ketaatan yang tidak berbelah bagi seperti Nabi Ismail a.s. Sedangkan tidak kira siapa anda, ada lah hamba Allah yang sepatutnya taat kepada perintah Allah dan rasul.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment