Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, November 21, 2010

TIDAK SERIK

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Banyak sudah kita mendengar tragedi yang mengeri dan menakutkan. Tidak kurang yang berkata, bagai kiamat yang di rasa. Baik Tsunami yang mengorbankan ribuan jiwa, ribut taufan, banjir besar hingga tenggelam rumah. Saat itu derita sungguh bagi yang merasa. Terasa nikmat hilang serta merta. Baik yang mengalami atau yang melihat sama.

Kesedaran yang sebentar, konsert-konsert hiburan di batalkan, keinsafan kian datang. Sayang sekali, ianya tidak lama. Sebaik ianya kian di lupakan, segala pentas dunia mereka bermula semula. Hiburan melata, kelab malam tumbuh bagai cendawan, anak sampah, anak longkang, anak tandas kian bersepah membawa panah kemungkaran.

Sayang sekali, masih lagi ramai ibubapa yang boleh senyum apabila anak gadis di cium tunang di depan rumah, anak gadis diusung ke sana kemari oleh lelaki di depan mata sendiri, anak gadis pakaian bagi dibalut nangka, padat melekat. Anak gadis di sandingkan bergambar bersama di majlis pertunangan.. sang isteri bergaya di majlis-majlis dengan sewenang-wenang mendedahkan dada di depan khalayak, beraninya ibubapa dan suami begini ye..

Tidak kurang ibubapa merasa 'tension' apabila anak gagal dalam peperiksaan, ibubapa sanggup bercuti memberi sepenuh sokongan anak menghadapi peperiksaan, yang baginya demi masa depan. Apakah pandangan masa depan pada pemikiran kalian..?. Hanya cukup bila berjawatan yang diidamkan..? Sedangkan anak tewas di bidang keagamaan.. Sedang anak-anak yang dididik dengan agama pun kecundang dibelakang ibubapa. Inikan anak-anak yang di didik semata-mata mengutamakan perkara-perkara demikian.

Ibubapa seolah memberi lesen, anak belajar lelaki perempuan, asalkan di depan mereka. Selama mana, mereka sentiasa di depan kalian. Pakaian menutup aurat pula, menurut prasangka hari ini sangat keterlaluan. Bukan mengikut apa yang ditetapkan oleh al-Quran. Mereka bebas berjalan di depan ibubapa dengan pakaian demikian. Hanya menutup kepala, sedang terbonjol bentuk "body" nya. Sangat-sangat mendukacitakan.

Bila anak-anak ini bersuami, mereka bebas lagi bekebaya, mempamir bentuk badan, berhias juga apabila ke pejabat atau berjalan. Bebas memakai tudung di atas dada, yang memperlihatkan apa yang ada. Tidak sedikit di rasa, di tanya, samada pakaian tersebut, adakah ini yang dituntut di dalam agama. Apakah pakaian ini, kerana perintah Allah menjaga maruah seorang wanita..?.. Berpunca dari didikan ibubapa, lesen kebenaran dari ibubapa, semakin dewasa , semakin berani mereka..

Merenungi nasihat dibawah, betapa pentingnya adab mulia dari segala-galanya..

Tiada seorang ayah yang memberikan anaknya suatu pemberian lebih baik daripada adab yang mulia." Riwayat At-Termidzi.

Bertitik tolak dari ini, maka setiap ibubapa perlu memainkan peranan seawalnya membimbing anak-anak. Akhlak terpuji perlu di tanamkan mengikut panduan agama yang diajarkan, . Banyak ayat al-Quran dan saranan Rasulullah s.a.w. dalam hadith-hadithnya untuk menjadi panduan kepada kita semua. Setiap perjuangan dalam memperbaiki amalan dengan niat yang sebenar-benar ikhlas mencari ridha Allah, akan di bantu oleh Allah s.w.t. Sesungguhnya pertolongan Allah itu sentiasa.

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

Orang Yang Berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memahami kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami dan sesungguhnya (petolongan dan bantuan) Allah bersama orang yang berusaha membaiki amalannya." Surah Al-Ankabut : 69.

Namun apa yang mendukacitakan, ramai yang terleka dengan kehidupan di dunia. Mereka menyangka dan mengharap-harap Allah mengampunkan dan memberi syurga pada mereka, walhal jalan-jalan yang diikuti adalah jalan-jalan yang Allah murka. Bahkan mereka merasa selesa dan tidak serik, semakin hari semakin kuat keingkaran mereka. Sememangnya hari ini, sukar untuk kita menjangka berbagai peringatan di turunkan oleh Allah manusia masih lagi terleka. Sememangnya manusia sangat ramai yang derhaka kepada Allah s.w.t. Akibat perbuatan mereka, berbagai bala bencana dan kejutan yang membinasa yang menimpa kita semua. Firman Allah..

فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ

"Kemudian apabila mereka melupakan peringatan yang diberikan kepada mereka, Kami pun melimpahkan semua pintu kemewahan dan kesenangan kepada mereka sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (daripada mendapat sebarang pertolongan)." Surah Al-An'am : 44

Sedarlah wahai manusia....

No comments:

Post a Comment