Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, November 19, 2010

DOSA BESAR


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Dosa tidak melepaskan seseorang dari azab, baik kecil, apatah lagi dosa besar. Sangat penting kita bersegera dan memperbanyakkan bertaubat dan beristiqfar memandangkan kita sebagai manusia tidak lepas dari melakukan berbagai kesilapan. Kealpaan kita bermohon keampunan dan mendapat rahmat Allah akan menyebabkan seseorang itu tidak dapat lari dari azab Allah. Nauzubillah.

Azab adalah perkara baik yang telah banyak diceritakan keadaan ngerinya dalam al-Quran dan Hadis. Jika masih lagi seseorang tidak merasa ketakutan dengan ancaman tersebut, di bimbangi Allah telah mengunci mati hati mereka kerana kedegilan mereka untuk kembali kepada kehidupan yang fitrah.

Diantara dosa-dosa besar yang perlu kita tahu, ialah

Pertama : MENINGGALKAN SOLAT LIMA WAKTU

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : “Solat itu adalah tiang agama. Maka sesiapa yang mendirikannya , sesungguhnya ia menegakkan Agamanya dan sesiapa yang meninggalkannya ia telah merobohkan Agamanya.”

Di dalam hadis yang lain Nabi s.a.w ada bersabda yang bermaksud:
“Bermula orang yang meninggalkan solat pada hal ia dalam keadaan sihat, maka Allah tidak memandang kepadanya dengan pandangan rahmat, dan baginya kelak azab yang amat hebat melainkan kalau ia bertaubat dari perbuatannya itu”


Kedua : MENDERHAKA KEPADA KEDUA IBU BAPA :

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“ Barangsiapa membuat ibu bapanya gembira (memberi keredhan), maka sesungguhnya ia membuat redha Allah. Barangsiapa menyakitkan hati ibu bapanya, maka sesungguhnya ia membuat kebencian Allah”. (Hadis riyawat Imam Bukhari )

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :
“ Dosa yang paling besar ialah mensyrikkan Allah , derhaka pada ibu bapa dan membunuh orang”(Hadis riwayat Anas bin Malik)


Ketiga : MEMINUM ARAK

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“ Empat ( macam manusia) tidak Allah masukkan mereka itu ke Syurga dan tidak akan merasai kenikmatannya, peminum arak , pemakan riba’ , menzalimi (memakan) harta anak yatim dengan tidak hak dan derhaka pada ibu atau bapa.” (Hadis riwayat Al-Hakim)


Keempat : MELAKUKAN ZINA :

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“ Dan janganlah kamu mendekati zina , sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” (Surah Al- Israa’ ayat 32)”

No comments:

Post a Comment