Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Monday, November 22, 2010

ADUHAI ANAK.... SEDAR LAH !

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Betapa pedihnya hati seorang ibu atau ayah, bila mana anak yang dididik dengan sepenuh kasih sayang dan rasa tanggung jawab, sanggup melukakan dan menghancurkan harapan murni kedua orang tuanya. Bila mereka sanggup berkasar, menengking, buat tak tahu bila di perintahkan kepada perkara-perkara baik, alangkah hancur hati seorang yang telah membesar dan mendidik mereka hinggalah mereka seperti adanya sekarang.

Bila ini yang dilakukan bermakna anak tersebut telah mendurhakai ibu bapanya, bahkan telah melakukan maksiat yang merupakan dosa besar. Anak yang menderhakai ibu bapanya akan ditolak segala amalannya selagi anak itu tidak meminta ampun dan keredhaan dari ibu bapa mereka.

Sabda Rasulullah SAW di atas jelas membuktikan bahawa menderhakai ibu bapa adalah amalan yang dimurkai oleh Allah SWT. Allah tidak akan merestui anak-anak yang derhaka.


Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Thabrani :

“Dua kejahatan yang dibalas oleh Allah di dunia ini iaitu zina dan derhaka kepada ibu bapa.”

Bayangkan betapa hancur hati seorang ibu atau ayah, bila mana sedari kecil anak itu di didik dan di asuh dengan penuh rasa tanggung jawab, bila mereka besar mereka di harapkan mengikut jalan-jalan agama, lantas atas pengaruh jahat anasir buruk hari ini, anak sanggup menolak berada di jalan agama. Sanggup memilih kehidupan lagha yang tidak langsung menjamin keredhaan Allah, kerana jalan-jalan tersebut sangat melalaikan, bahkan mendorong melakukan perkara-perkara yang haram seperti percampuran lelaki perempuan, berseluar dan berbaju ketat bagi perempuan, berambut tegak bagi lelaki, berantai leher dan sebagainya. Semua anasir buruk ini membarah menular pantas dalam perjalanan hidup yang mereka pilih.

Aduhai anak... betapa kamu sanggup menentang seorang ayah atau ibu yang inginkan kamu menjaga waktu solat, menginginkan kamu istiqamah dalam jalan dan perbuatan sunnah Rasulullah s.a.w., kerana Rasulullah s.a.w. itulah "Uswatun Hasanah" contoh terbaik bagi setiap umat. Sayang sekali, mata kamu di butakan oleh tarikan dunia, yang pasti jauh sekali dari sifat mereka yang menyintai Rasul yang mulia.

Kamu sanggup menitiskan air mata orang tua, kamu sanggup menghiris-hiris pedih hatinya, kamu sanggup menengkingnya, kamu sanggup bertengkar dengannya, kamu sanggup membiar dia berbicara berseorang sedang kamu buat pekak teliga. Beginikah nilai seorang anak yang dilahir dan dijagai dari tapak kaki sekecil dan kurang dari 2 jari. Pedih hati ibu dan ayah mu, atas perbuatan kamu..

Bila kamu sakit mereka bergegas mencari ubat, berdoa mengharap kamu sembuh. Bila kamu jauh datang mereka menjengah kamu, dengan kewangan yang usah ceritalah banyaknya yang perlu di keluarkan, bila resah berganda resah mereka. Namun ini balasan kamu wahai anak-anak. ..

Cubalah kamu tanya diri kamu, bercakap dengan hati kecil kamu, kemana kamu hendak pergi selepas ini. Adakah kawan-kawan kamu yang hidup 'happy go lucky' itu akan 'happy' juga di sana nanti. Tidakkan kamu anak-anak, tergambar sakitnya siksa kubur, azab neraka...? Tidakkan kamu takut, di masukkan dalam kubur dalam keadaan berdosa.. Apakah kamu tidak rasa yang kamu itu akan mati...!!!

Dan tahukah kamu, mereka yang berdosa dengan orang tua, jiwa tidak pernah tenang, azab di jiwa pun tidak tertahan, jalan-jalan kehidupan melalui kesukaran.. apakah masih kamu nafikan dan menolak dengan berbagai andaian... silap kamu... sebenarnya kamu menipu diri kamu sendiri.. jiwa kamu tidak tenang. Kegelapan hati kamu merimaskan. Fikiran kamu bekecamukkan. Padah... padah yang berat jika ini berterusan hinggalah nyawa kamu kian di keluarkan dari jasad dan badan.

Aduhai anak... carilah jalan-jalan keredhaan Allah. Ruang taubat terbuka luas. Tak ke mananya kamu mengilai suasana tipu daya yang dilakukan oleh banyak remaja. Kamu perlu ada jati diri , jati diri yang kukuh dan tak berganjak lagi di hati... itulah nilai iman dan ketaqwaan yang hakiki.

Kembalilah aduhai anak... kembali ke jalan Tuhan mu yang menjadikan, yang memberi rezeki dan kehidupan.. kembalilah ke dalam kasih sayang Allah yang maha Tinggi, kembalilah wahai anak-anak yang di kasihi...

Pasti suatu hari kamu akan merasa nikmatnya kehidupan ini, dalam kerahmatan Allah yang maha pengasih lagi maha penyanyang.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment