Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, November 18, 2010

PERTEMUAN DI DALAM KOMUTER

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Kali pertama naik komuter pulang kerja pada 16hb. Nov, sejak mula bertugas di Shah Alam 8 November, 2010 lepas sangat-sangat menguji kesabaran. Sebaik di hantar adik ke stesyen di Seksyen 19, waktu itu jam menunjukkan 5.30 petang, boss beri balik awal sikit, sempena raya eidil Adha esoknya, dapat ana melihat suasana mereka yang baru balik kerja. Dengan berbagai telatah. Makin lama, makin ramai yang menanti komuter. Apa yang ana perhatikan, ada nampak kegusaran beberapa orang, tak kurang yang menalipon mungkin orang yang menunggu mereka di stesyen lain. sebaik pengumuman bahawa komuter masih belum bergerak dari Pelabuhan kelang, barulah ana faham, hari tersebut adalah hari di mana jadual perjalanan komuter terganggu.

3 komuter berlepas ke Pelabuhan Kelang, namun komuter menghala Batu Caves, masih tak sampai-sampai. Penumpang sudah cukup ramai, pastinya bertambah ramai di setiap stesyen. Sebaik komuter sampai 6.39 petang, masing-masing meluru masuk. Bersesak-sesak sekali. Dari setiap stesyen ke satu stesyen, ramai yang tidak dapat masuk. Berbagai runggutan dan jeritan di dengar. Masing-masing melepas marah, minta yang dalam masuk dengan mengatakan mereka dah tunggu cukup lama. Begitulah...., nak bergerak pun tidak boleh. Memang sesak sungguh.

Ana serik dengan suasana tersebut, kerana waktu maghrib telah masuk. Ana sangat gusar sekali. Jangkaan ana, paling lewat, jam 7.15 dah sampai ke Sentul. Ana gelisah, kerana jarang sekali ana solat lewat. Sebaik azan, ana pasti solat. Mahu tidak mahu, dalam diam ana solat menghormati waktu. Syukurlah ana masuk ruang tengah komuter, yang telah diumumkan di khaskan pada perempuan. Namun adalah beberapa lelaki yang sempat menyelit di ruangan pintu tersebut.

Satu peristiwa yang membuat ana terkenang-kenang, sebaik ramai yang turun di stesyen KL central, ana dapat tempat duduk. Kemudian, duduk seorang perempuan India di sebelah ana. Dia berbahasa Inggeris menegur ana. Ana bertanya, boleh berbahasa Malaysia. Dia pun fasih berbahasa Malaysia. Lantas, cerita punya cerita, beliau percaya, bahawa Tuhan adalah satu. Dia percaya, selalu mengharap Tuhan tolong. Beliau juga bercerita pernah ke India dengan ibunya, sewaktu ibunya belum meninggal dunia, pergi ke tempat orang Islam sembahyang. Dia kata ada bawa Quran balik.

Bila dia bertanya ana, kenapa ana nampak cemas, ana kata ana memikirkan tentang solat. Lantas dia berkata, di Sentul banyak Masjid. Saya rasa awak sempat sembahyang. Begitu banyak pengetahuan dia, ana berkata padanya, di mana ana mengharapkan suatu hari dia benar-benar boleh menerima hakikat Tuhan kita adalah Allah. Cukup dengan berkata " Tiada Tuhan melainkan Allah" ana sebut dalam lafaz arab, sekiranya di taqdirkan mati, maka tiada dosa, putih bersih seperti kapas. Dosa-dosa sebelumnya di ampunkan Allah. Ana juga berpesan, carilah, kajilah islam melalui kajian dan maklumat yang benar. Jika melihat, bangsa melayu hari ini, pasti anda tidak dapat melihat kecantikan dan kebenaran islam. Ramai orang melayu tidak mengikut ajaran islam. Tetapi, islam adalah sangat indah, islam adalah agama untuk semua bangsa.

Beliau mengakui, katanya, perangai orang melayu sekarang banyak yang teruk. Pertemuan sebentar di dalam komuter, meninggalkan kesan di hati ana. Sewaktu ana ingin turun di komuter sentul, beliau menghulur tangan bersalaman. Semoga Allah memberi hidayah kepadanya untuk mengenali islam yang suci dan penyelamat umat manusia. Tiada Tuhan melainkan Allah.

No comments:

Post a Comment