Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, November 13, 2010

RAHMAT ALLAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


Membahaskan kitab Bahrul mazi jilid 18, ms 109. Ustaz Shamsuri menerangkan bahawa orang yang beriman akan masuk syurga walau sedikit iman sekalipun. Kita sekarang beriman kepada Allah s.w.t. Kita juga mengetahui bahawa Rukun iman ada 6. Sekiranya seseorang menolak satu sahaja bermakna tidak beriman lah ia. Rukun iman Tidak lah ianya mengikut kaedah kira-kira atau matematik. Mesti tidak boleh tidak seseorang itu beriman kepada ke enam-enam rukun tersebut. Jadi, Kalau ada sedikit sahaja iman, akan masuk syurga lah seseorang itu. Walau seberat zarah sekalipun. Pokok pangkalnya harus Percaya, tapi sekiranya seseorang itu meninggalkan solat. Kalau di Tanya tak takut ker dengan siksa Allah. Jawapannya Takut…. tapi tak dapat kawal diri, sebab malas. Selagi mana beriman dengan Allah ada rahmat Allah. Akhirnya masuk syurga setelah di balas dengan siksa neraka. Namun janganlah sewenang-wenang meninggalkan solat. Dosanya tersangat besar, azab Allah tersangat pedih.

Dalil yang mengatakan seorang itu pasti masuk syurga akhirnya walau ada sebesar zarah iman, di petik dari sebuah hadis Nabi s.a.w.

Hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abu Said Al- Khudri juga ada menyebut bahawa mereka yang ke syurga dan neraka akan kesana apabila sampai waktunya. Tapi mereka yang ke neraka dan kemudiannya dinilai mempunyai keimanan walau sebesar zarah sekalipun maka Allah akan mengeluarkannya dari neraka dan memaasukkannya ke syurga. [Shahih Bukhari, V1 Buku 1, hadis 21]

Jelas di sini bahawa sekiranya, dalam hati ada sebesar zarah dari iman. Setelah di siksa dalam api neraka, ada peluang seseorang yang beriman itu untuk masuk syurga. Sahabat keluarkan dalil, bahawasanya Allah tidak zalim, walau sebesar zarah. ALLAH tidak zalim kepada hamba-hambaNya. Yang beramal soleh dijanjikan kebaikan. Yang beramal kejahatan dijanjikan pembalasan atas keburukan.

“ Dan barangsiapa yang melakukan kebaikan walau sebesar zarah, maka tetap akan dihitung, dan barangsiapa yang melakukan kejahatan walau sebesar zarah, maka tetap akan dihitung”
Surah Al-Zalzalah ayat 7-8.

Sudah tentu tidak kekal orang yang ada iman di dalam neraka Allah, Walau pun ada sedikit sahaja iman. Itu janji Allah dalam quran. Nabi, ulangi dalam hadis,

Dari jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka.” (Riwayat Muslim)

Maka ketahuilah oleh kita, bahawa masuknya seseorang dalam syurga dengan rahmat Tuhan. Masuk syurga dengan semata-mata dengan rahmat dan belas kasihan Allah. Bukan dengan amalan kita semata-mata. Bukan kerana rajinnya seseorang itu solat, puasa sunat, umrah, haji, sedekah, tapi adalah semata-mata kerana rahmat dan belas kasihan dari Allah. Namun untuk mendapat rahmat tersebut, Allah tengok amalan seseorang. Untuk dapat belas kasihanNya. Maka amalan dan rahmat itu ada kaitan.

Sekiranya seseorang itu berkata untuk masuk syurga adalah semata kerana amalan… tak boleh kata macam tu. Tidak boleh berIktikad demikian, Pendapat ini tidak benar. Kita adalah hamba Allah. Kita berada di bawah naungan limpah rahmatNya. Belas kasihan Tuhan. Seorang yang mengerjakan solat jika di suruh masuk dalam neraka. Maka tidak boleh berkata mengapa. Tak boleh dipertikai. Mesti Allah yang mengetahui sebab musababnya. Kalau solat, masuk neraka, itu telah di sebut oleh Al-Quran. Neraka wil orang yang sembahyang. Ada di cerita sebab kenapa solat masuk neraka. Ada orang solat masuk neraka. Maknanya solat yang dibuat tidak menepati solat yang dikehendaki oleh Allah. Maknanya amal ibadat kita buat belum menjamin masuk syurga , hanya sebab musabab sahaja masuk syurga dengan rahmat Allah. Jadi oleh kerana kita hamba, ikut suka Allah lah ... Kita tidak boleh Tanya kenapa. Hanya Allah yang maha adil menentukan sebaik-baik pembalasan pada hamba-hambaNya. Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment