Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, November 23, 2010

KEINGKARAN YANG BESAR

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Tidak solat adalah satu keingkaran besar yang di pandang kecil oleh sesetengah orang. Hidup orang yang tidak solat sentiasa gelisah tidak keruan. Segala yang dibuat tidak menjadi. Bahkan yang di nampak sentiasa adalah silap orang. Kerap pula menyalahkan keadaan. Hanya yang di keluh kesahkan, kenapa... kenapa..kenapa...

Untuk mencermin diri, mengkaji diri, tidak sekali. Tidak nampak bala Allah yang sedang berlaku dalam diri. Tatkala segala dibuat tidak menjadi. Itulah yang sering berlaku dewasa ini. Banyak Orang tidak lagi memandang solat satu tanggung jawab yang perlu di pikul oleh orang yang beriman. Alasan sibuk, tiada masa, nak layan pelangan atau penumpang sering digunakan untuk membenarkan diri melakukan kemungkaran dan kemaksiatan besar tersebut.

Bukanlah solat itu jika tidak didirikan akan merugikan Allah. Tidak sama sekali. Allah tidak terjejas dengan keingkaran demikian. Solat yang khusyuk meraih nilai sebuah ketaqwaan yang hakiki. Orang yang taqwa sering mendapat pertolongan dan rezeki dari Allah dari arah yang tidak di sangka-sangka.

Ramai yang merasa dengan usaha mereka, sudah cukup untuk mereka menjana keuntungan yang berlipat ganda. Walhal kejatuhan yang sering sampai terlebih dahulu, tidak juga menyedarkan mereka yang buta hati , dari memandang betapa penting nilai sebuah ketaqwaan untuk mendapat peliharaan Allah dalam segala hal. Baik di bidang pekerjaan atau perniagaan, baik memperoleh kesihatan dan berbagai perkara yang berkaitan dengan kehidupan.

Solat adalah tiang agama. Tanpa tiang rumah akan runtuh bila-bila masa..
Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment