Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, September 18, 2010

UMUR DAN HARTA

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Kita sedia maklum masa yang diperuntukkan oleh Allah ada 3 sahaja. Semalam, esok dan hari ini. , semalam pastinya sudah tiada, esok belum tentu ada. Masa yang tentu ada adalah sekarang. Maka kita gunakanlah masa yang sangat sedikit ini untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Tidak di nafikan memang ramai yang rasa nak hidup lama. Semua orang mahu. Tetapi Allah maha mengetahui hikmah di sebalik hidup atau mati. Di percepatkan atau ditangguh Apa hikmah di segera dan ditangguh kita tak tahu. Dari segi zahir kita nampak bila panjang umur maka boleh tambah ibadah. Ringkasnya, jangan buat maksiat. Kadang-kadang ramai orang bertangguh ibadat. Sebab di rasa masa untuk hidup lama lagi. Mati itu boleh datang antara pejam dan celik. Waktu celik bimbang tak sempat nak pejam. Sebaliknya waktu pejam takut tak sempat nak celik. Mati mencelah. Nafas pun begitu. Nafas yang dah berlalu tadi sudah tidak tak ada. Begitulah umur kita dengan masa yang berlalu. Komentar Ustaz Ismail Kamus yang dapat ana olahkan serba sedikit sebagai perkongsian ilmu.

Tambah Ustaz lagi, Kadang-kadang bila cermin muka, rasa lambat lagi nak mati. Muka masih merah. Doktor pun kata lambat lagi mati. Ada orang kata tak pernah minta lahir ke dunia. Itu sombong namanya. Kalau suruh masuk dalam perut ibu semula tak mahu pula. Kita tak tahu kenapa kita datang ke dunia. Saidina Ali kata, dunia dan agama boleh tegak bila ada 4 perkara.

Pertama, Selama mana orang kaya tidak bakhil, tak kedekut. Selagi harta di kurniakan pada mereka. Mereka ada tugas dan tanggung jawab dan urusannya bagi yang di kurnia rezeki lebih. Ada hak orang lain di dalam harta tersebut. Tidak kiralah Zakat, sedekah, ataupun derma. Ada juga orang rasa wang itu dia rasa kesemua dia punya. Nabi Daud pernah berdoa, “ya Allah aku berlindung kepada mu dari harta yang mengenyangkan orang lain. Hisabnya aku yang menanggung dalam kubur” Maksudnya supaya Allah lindung harta yang beliau cari yang kenyang orang lain. Ini memberi maksud harta yang di kumpul bila kita mati bukan lagi milik kita.

Hari ini, banyak baju simpan, pakainya tidak, sedekah pun tidak. Kaya itu pun tak tahu sebenarnya siapa punya harta itu nanti. Sebuah cerita seorang Musafir menumpang di istana raja. Untuk menumpang tidur. Bertanyalah Orang musafir tersebut, sebelum ini harta ini milik siapa, sebelum itu siapa, dan sebelum dari itu siapa dan sekarang siapa. Tuanku itu kata dialah punya. Kalau tuanku mati siapa punya, anaknya, kalau anaknya mati dan seterusnya. Baru perasan harta bukan dia punya, bukan juga milik siapa-siapa. Masing-masing mati bukan dia punya sebenarnya. Orang kaya anggap harta yang dia punya sebenarnya bukan dia punya. Paling banyak berapa banyak orang kaya boleh makan nasi. Semua benda bila banyak penyakit dah tidak boleh makan. Wang yang kita simpan belum tentu kita punya; yang di sedekah itulah sebetulnya kita punya.

Kedua, Selama mana ulama mengamalkan apa yang dia tahu. Dulu jahil bila mengaji hilang kejahilan. Lepas berilmu kenalah beramal. Kemudian menjadi kewajipan pula menyampaikan pada orang lain. Jangan sorok ilmu. Sorok ilmu ada dua sebab, pertama sengaja tak mahu mengajar. Berhasrat sembunyikan kebenaran. Tak berani mengatakan yang hak. Nak cakap haram ke halal susah. Tak berani nak cakap. Ulama mesti menyampaikan yang sebenar-benarnya. Dan ulama sepatutnya tidak takut cercaan orang yang mencerca. Yang takutkan kepada Allah orang yang bersifat ulama. Ciri-ciri ulama’ pewaris nabi ialah yang pertama bersifat takutkan Allah sebagaimana Firman Allah dalam ayat 28 surah Fathir :

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

Sesungguhnya golongan yang paling takut kepada Allah di antara hamba-hambaNya ialah para ulama’. Sesungguhya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun

Hari ini ulama yang di takutkannya adalah kepada manusia. Sebab tu manusia tak takut kepada ulama, dan boleh berbuat apa sahaja kepada ulama. Tak berani nak kata yang benar. Zaman umar Abdul Aziz, 20 orang islam di tangkap. Raja menawarkan tugas menjadi gabenor di tempat yang subur dengan tumbuhan. Syaratnya mesti masuk Kristian. Hukumannya ‘Pancung’ kalau tak masuk. Ulama pertama dan kedua yang ditanya tetap pendirian dengan islam. Maka mereka di pancung. Tanya sorang-sorang. Mereka tidak sanggup untuk menjual agama. Pancung juga. Ulama Ketiga, mahu jadi gabenor. Maka dia setuju masuk kristian. Sebelum sain kontrak, dia di uji dulu samada betul atau tidak pendiriannya. Supaya orang di sebelahnya ikut sama, dia pun di pancung. Maka dunia pun tak dapat, akhirat pun tak dapat. Sebab bila sudah ingin murtad, hukumnya murtad. 3 perkara tak sungguh pun sungguh. Salah satunya persoalan Aqidah. Sudah kata, jadi betul .Itulah rupa ulama yang boleh di beli. Sejarah Imam Ahmad bin Hanbal. Keluarkan fatwa yang bercanggah dengan Kerajaan. Hukuman yang dikenakan rotan kalau tak tarik balik. Datang ulama sebelah Khalifah, pujuk Iman Ahmad bin Hanbal supaya tak kena rotan tarik balik kata-katanya. Tak mahu tarik balik. Dulu pun ramai ulama yang mengampu. Sebelahnya yang kena rotan adalah pencuri, pencuri itu pun nasihat dia jangan tarik balik. Saya pencuri pun tak tarik balik. Perompak kata, tuan kalau tak tarik tuan akan masuk syurga. Perompak yang kata tu. Kalau orang sekarang mengampu lebih teruk dari perompaklah… lawak Ustaz. Kemudian petugas yang bertugas memukul kepala.

Bila raja tersebut sudah mati, dia di bebaskan Imam Ahmad mengajar balik. Orang yang rotan ada pula dengar ceramahnya. Lalu bila Imam Ahmad tanya, kenapa dulu dia pukul kepalanya. Tugas dia rotan sahaja. Kata orang itu, supaya Iman Ahmad cepat mati agar tak tarik balik kata-katanya. Rupanya hatinya beriman walaupun bertugas dengan orang yang zalim. Apa yang perlu kita ambil iktibar, seorang Imam pun kena siksa bila mengatakan kebenaran. Ini kita kena tukar kerja pun takut. Ulama-ulama dulu nak sampaikan kebenaran pun sanggup kena siksa. Imam Ahmad Hanbal tercabut kain. Dia pesan jangan sampai Nampak aurat dia, nak rotan, rotan sahaja. Apa yang kita lihat, nak sampai kebenaran sangat menakutkan. Ulama itu merupakan pelita, lampu suluh kepada bumi ini. Mesti diletakkan di tempat yang sebenar. Salah tempat hancur jadinya . Macam Harimau kalau duduk dalam zoo, orang baling kacang, orang buat main, mana ada orang takut. Harimau tempatnya di hutan. Mesti di letak tempat sebenar, baru orang takut. Kalau tak orang acah je dia aje, kata Ustaz.

Ibnu Abbas berkata : Sesiapa yang takutkan Allah maka dia adalah orang alim

Ketiga, Selama mana orang jahil tidak sombong mengenai apa yang dia tidak tahu. Tak tahu tanyalah . Di masjid kena ada kelas. Kena bawa kitab. Silapnya tuan guru bawa kitab anak murid tak bawa. Nasihat Ustaz, Belajarlah kitab tua, ada keberkatan di sana.

Keempat, Selama mana orang miskin tidak menjual agama. Zaman pemerintahan Saidina Umar, beliau bertanya seorang budak kulit hitam yang miskin mengembala kambing. Umar uji keimanan dia, minta di jual seekor kambing kepadanya dengan alasan tuan kambing bukan tahu pun kalau dia jualkan. Dia menyuruh katakan kambing itu sudah mati kalau di Tanya tuannya. Maka budak itu menjawab ‘walaupun tuan dia tak ada dan tidak tahu, tetapi Tuhan ada dan tahu. Lihatlah betapa putih hati budak tersebut walaupun kulitnya hitam. Iman yang tinggi menyebabkan dia tidak menjual agama dengan harga yang sedikit. Sebaliknya ramai yang memandang dunia. Dunia itu ibarat bola, cuba tengok orang main bola, dah dapat bola, sepatut bawalah balik, tapi di tendang balik. Lawak ustaz lagi.

Begitulah kita, sejauh mana kita menghargai masa dan harta yang di anugerahkan oleh Allah kepada kita dengan sebaiknya bagi meraih keredhaan Allah s.w.t. Tiadalah keuntungan bagi yang mensia-siakan pemberian Allah ini, sekiranya tidak dapat membantu kehidupan akhirat kita nanti. Apa yang baik itu, adalah dari Allah s.w.t. dan yang tidak itu adalah kekurangan dan kelemahan ana dalam memanjangkan ilmu ini seadanya. Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment