Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, September 26, 2010

SEKADAR SEMANGAT

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Siapa yang tidak bahagia sekiranya umat islam berlumba-lumba mendaulahkan sebuah perjuangan islam demi meneruskan perjuangan Nabi s.a.w. junjungan yang mulia. Namun amatlah malang bagi mereka-mereka yang bersemangat tinggi mengharapkan ianya terjadi dan terbentuk dalam ruang lingkup yang besar, sedangkan dalam ruangan yang kecil pun tidak mampu menegakkannya di dalam diri.

Kita semua mengetahui dan menyedari bahawa Institusi Keluarga merupakan asas untuk melahirkan generasi yang soleh lagi bertaqwa. Tertegaknya Islam di dalam keluarga berkait rapat dengan kualiti kepimpinan ketua keluarga tersebut. Kita sedia maklum, Islam meletakkan bapa adalah pemimpin dan ketua dalam sesebuah keluarga yang bertanggungjawab mempastikan agar mereka yang berada di bawah jagaannya mengikut landasan dan batasan yang diredhai oleh Allah s.w.t. Tanggungjawab dan peranan ini telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya yang berbunyi:


"كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، اَلإِمَامُ رَاعٍ وَمَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ فِى أَهْلِهِ وَهُوَ مَسْئُوْلٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ فِى بَيْتِ زَوْجِهَا وَمَسْئُوْلَةٌ عَنْ رَعِيَّتِهَا."

Bermaksud: “Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap kamu adalah bertanggungjawab terhadap pimpinannya, seorang pemimpin negara adalah pemimpin kepada rakyatnya dan ia bertanggungjawab terhadap mereka, seorang suami adalah pemimpin keluarganya dan ia bertanggungjawab terhadap pimpinannya, seorang wanita adalah pemimpin ia bertanggungjawab terhadap rumahtangga suaminya dan ia bertanggungjawab terhadap pimpinannya.”

Apa yang ingin ana perkatakan sebagaimana hadis di atas, ialah bahawa setiap kita adalah pemimpin. Masing-masing akan dipertanggunjawabkan terhadap pimpinannya. Bagi seorang ketua keluarga, mereka pimpinan rumah tangga, ibu pemimpin tugasan rumahnya, pengarah bertanggung jawab terhadap pekerja bawahannya, pemimpin negara terhadap rakyatnya. Sayang sekali, kita terlalu mendongak terus ke atas, dengan semangat yang tinggi, menuding kepimpinan yang tinggi sedangkan kepimpinan kecil pun kita gagal memenuhi. Justeru kerana itulah, kenapa islam masih belum dapat tertegak di muka bumi, lantaran kerana ramainya pejuang-pejuang yang cakap tidak serupa bikin, kata sesetengah orang.

Samada kita suka atau tidak, kita perlu menerima hakikat dan realiti sebenar, begitulah kita hendaknya. Cubalah kita bayangkan, dalam kita melaungkan untuk memertabatkan islam di muka bumi, dalam masa yang sama, rokok tercacak di tangan. Satu perkara yang jelas menurut kajian sains sekalipun suatu benda yang merosakkan dan membinasakan. Anak-anak, tidak menutup aurat, berpeleseran dengan kawan-kawan lelaki dan perempuan, bahkan yang menutup aurat tidak seperti sebagaimana yang digaris pandukan oleh syarak, memegang kalimah, "asal menutup kepala" , biarpun pakaian tersebut jelas membentuk mengikut perhiasan badan wanita yang dijadikan. Bahkan anak-anak remaja hari ini, bebas berbincang berkumpulan lelaki dan perempuan walaupun berada di depan ibubapa. Baik isteri-isteri kalian masih lagi bertudung.. yang bila dijatuhkan ke dada masih membentuk mengikut alunan dada tersebut, juga masih bertabaruj bila keluar dari rumah.

Personaliti beginikah yang dikatakan menjulang islam di tempat yang tinggi...? Kita menuding jari ke pihak yang tidak menegakkan hukum islam di muka bumi. Agar kita yang perasan dan penuh semangat boleh menegakkan nya bila di beri ke tangan kita, sedangkan dalam masa yang sama, perkara dan pimpinan kecil juga kita gagal melaksanakannya. Bagaimana mungkin orang-orang sebegini mampu memegang tampuk yang lebih besar.

Sedarilah... kerana kelalaian beginilah islam masih tidak diberi oleh Allah pada tangan-tangan orang yang lebih perasan dan hanya bersemangat tinggi. Walaupun tidak di nafikan masih ada dan agak ramai jugalah yang benar-benar memegang islam dan mempunyai ciri peribadi yang tinggi, juga kepimpinan yang tinggi dalam keluarga dan sanak saudara, namun masih tidak dapat mengatasi mereka yang tidak mempunyai ciri kepimpinan ini. Bahkan gagal sama sekali mendaulahkan hukum islam dalam keluarga sendiri.

Mungkin ramai yang melenting bila di katakan begini, kerana kita biasa memandang kesilapan orang, tetapi tidak pernah cermin diri dan memandang kesilapan sendiri. Kita memandang besar silapnya orang lain, ibarat pepatah, kuman diseberang laut nampak sedang gajah dibibir mata tidak kelihatan. Ya.. benar, kalau gajah diletak di bibir mata, mana kita nak nampak. Pandangan yang terlalu besar.

Ana memperkatakan begini, kerana kita sendiri boleh menilai, hari ini, mereka yang bergelar Ustazah, memperkatakan hal agama, namun masih bertabaruj yang jelas, masih beraksi di depan khalayak yang sepatutnya boleh dilakukan oleh kaum muslimin/lelaki penyampaian tersebut. Bahkan mereka yang model islam, seperti imam-imam bila kenduri kahwin anak-anak, boleh memasang lagu-lagu artis yang biasa beraksi di pentas bahkan mempromosi lagu artis yang mendedahkan aurat, meskipun di selang seli dengan nasyid sekali sekala, namun ianya tidak sepatutnya berlaku.

Begitu juga, kita adalah penganjur, kita tuan rumah, kita boleh membuat peraturan bahawa kenduri kita tidak melibatkan waktu solat. Kita kena fikir, kita suami isteri yang biasa solat awal waktu kita perlu terus istiqamah begitu. Pasti. Kita boleh syaratkan bahawa tetamu yang hadir mesti menutup aurat. Boleh, kerana kita perlukan kehadiran orang-orang beriman bagi keberkatan kenduri kita. Itu suruhan Allah, apa mungkin kita tidak mahu mempertegakkan di dalam kehidupan kita. Kita yang patut mulakan. Selama mana kita hendak bertangguh... kiamat datang secara tiba-tiba.. Ayuh segera kita melaksanakan suruhan Allah dan rasul kita, kerana kita menerima al-Quran telah sempurna bukan lagi sepotong demi sepotong ayat. Syumul al-Quran menuntut kita mensyumulkannya dalam kehidupan. Bahkan kita juga boleh menghapus terus konsep bersanding dan merenjis dalam Islam. Jika anak menantu kita ingin sangat bergambar, sandingkan mereka di dalam bilik mereka, dengan gambar di ambil oleh adiknya atau kita sebagai ayah ibunya. Kenapa tidak boleh... Apa tujuan kita buat diluar, tepuk dada tanya iman. Bukankah kita ingin mempamerkan pengantin yang ditabarujkan di depan orang ramai. Untuk apa sebenarnya. Tidak salah, mereka turun memperkenalkan diri pada saudara mara. Namun kenapa perlu di adakan upacara merenjis...?? Kekadang yang bukan mahram turut bersalaman, seperti sepupu, rakan-rakan dan sebagainya. Di mana keberkatan yang kita inginkan dalam rumah tangga.

Begitu jugalah dalam masa yang sama, baik yang berkefahaman agama atau tidak, bila ada majlis kenduri, kebanyakkan yang tidak tinggal solat jemaah, tidak lagi melakukan bahkan sudahlah meninggalkan masjid, yang mana program tersebut boleh di atur tidak melibatkan waktu solat, kerana kita yang menganjur program tersebut, kerana pastinya kita tidak mampu berbuat demikian atas alasan menyambut tetamu..., tetapi apakah mungkin sebagai ibu bapa pengantin boleh solat lewat dan di akhir waktu dengan alasan menyambut tetamu tersebut...?

Apakah mungkin kita boleh memberi jaminan umur kita kekal beberapa detik lepas masuknya waktu solat?... Bagaimana pula pekerja-pekerja yang menghidang makanan untuk bersegera bersolat..? Kita akan di pertanggungjawabkan dalam soal ini. Sepatutnya, tuan rumah, penghidang makanan, baik tetamu yang hadir, berada di tikar sembahyang bila masuknya waktu sembahyang. Itulah mukmin sejati. Berlainanlah jika program tersebut adalah program ilmu yang merupakan satu tuntutan kefardhuannya ada. Sedangkan program makan-makan ini harus aje. Banyak waktu yang boleh di pilih yang tidak melibatkan waktu solat.

Inilah kelemahan-kelemahan kita yang selalunya terlepas pandang. Kita masih ada waktu memperbaiki, selagi nyawa dikandung badan, selagi nafas belum terhenti. Janganlah kita bersemangat tinggi untuk menegakkan islam, sedang dalam masa yang sama peranan kita sebagai pimpinan keluarga yang kecil , gagal kita laksanakan. Bayangkan jika peratus yang besar berkeadaan begini, apakah satu kepimpinan islam yang teguh mantap dapat di bina. Pastinya kesannya agak buruk dari apa yang dijangkakan.

Maka, persiapkan diri, dan yakinlah, bila kita semua telah benar-benar berperanan sebagai seorang pemimpin, masa islam akan naik tetap tiba. Kerana itu janji Allah. Islam pasti tertegak di muka bumi sebelum berakhirnya zaman ini. InsyaAllah. Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment