Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, September 25, 2010

BAHAYA FITNAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Bersangka baik sangat di ajarkan oleh agama agar tidak tertimpa suatu penginiayaan pada seseorang. Lebih baik melepaskan orang bersalah dari menghukum orang yang tidak bersalah. itulah yang di ajar oleh agama kita. Namun amatlah menyedihkan bagi mereka-mereka yang terfitnah tidak dapat membukti kan diri tidak bersalah. Paling tidak, ianya telah disindir, dicerca, dijauhi dan dipandang serong. Itulah masyarakat yang tidak memakai saranan yang diajarkan oleh agama.

Tidak di nafikan sangat sukar untuk membuktikan diri tidak bersalah. Mungkin juga seorang itu teriniaya apabila sedang tidur tidak tahu perempuan tidur di sebelahnya lalu ia di katakan berbuat serong. Terpinga-pingalah ia. Ada juga yang membawa kenderaan awam, tiba-tiba ada benda salah dalam bonet keretanya, tidak tahu siapa yang punya lantas dirinya yang di tuduh memilikinya. Berbagai lagilah, kekadang dalam menyelesaikan masalah orang lain, beliau pula di tuduh melakukan.. itulah ujian yang semua pastinya tidak sanggup menghadapi fitnah sebegini. Bagi yang melalui keadaan ini, moga Allah memberi kekuatan kepada mereka menghadapi dengan penuh keimanan dan ketaqwaan.

Betapa perit sekalipun keadaannya, pastinya jiwa orang yang benar, orang yang beriman tenang menghadapi semua ini. Apa yang perlu digusarkan jika sebetulnya mereka tidak bersalah. Allah itu sangat adil terhadap hamba-hambaNya. Memang perkara ini pasti berlaku pada segelintir orang di dunia ini, kerana dunia itu tiada nilai, hanya tempat ujian untuk kita membuat pilihan jalan baik atau sebaliknya.


Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasa sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah." (Hadis riwayat Muslim)

Demikianlah bahaya fitnah yang boleh menyebabkan penginiayaan pada yang tidak bersalah. Perihal demikianlah kenapa dosa membuat fitnah menjauhkan diri seseorang dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud:

"Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Layaklah Allah meletakan pembalasan demikian kerana bahayanya sangat besar, boleh membunuh jiwa seseorang. Meninggalkan kesan tekanan yang cukup hebat sepanjang penghidupan seseorang. Di sebutkan oleh Allah di dalam Firman-Nya :-
وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ

yang bermaksud: "Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya."(Surah al-Baqarah, ayat 191)

Sifat pengampun dan penyanyang Allah, memberi ruang kepada manusia supaya bertaubat agar dosa-dosa yang pernah di lakukan selain dari syirik untuk di ampunkan. Namun bagi dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Inilah ilmu yang telah kita ketahui banyak dari penyampaian ulama'-ulama' .. jadi bukan setakat tahu dan belajar sahaja, maka kita perlu menghindarkan terus dari terjebak dan mendekati amalan buruk tersebut. Moga-moga kita terpelihara dari perkara-perkara yang mendedahkan kita dengan azab Allah. Nauzubillah.

No comments:

Post a Comment