Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Sunday, September 12, 2010

KESEDIHAN DI HARI RAYA

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Menitis air mata bila berakhirnya ramadhan. Menitis juga air mata kecewa bila syawal yang menjelma, saat orang-orang beriman kembali kepada fitrah semula bagai bayi yang di lahirkan, di depan mata kita saudara-saudara kita, anak-anak saudara-saudara kita masih mengekalkan jahiliah mereka. Mereka tidak lagi menjaga aurat, malahan berani berinteraksi dengan ipar duai dengan tidak menutup aurat. Bahkan masing-masing mempamerkan baju glamour mereka bagai artis lagaknya. Mempamirkan susuk tubuh yang kononnya telah turun beberapa kilo dari sebelumnya. Mempamirkan muka yang telah dibedak dan cantikkan dengan berbagai peralatan dan ubatan yang mencantikan kulit. Sayang sekali, yang mempamirkan juga adalah mereka-mereka begitu aktif di FB mem'postingkan' kata-kata seorang yang bertaqwa. Memanjangkan kata-kata al-Quran, hadis dan orang-orang yang alim.

Pelik juga mereka-mereka yang istiqamah di jalan agama, meraikan mereka-mereka dengan senyum manis, layanan mesra seolah tiada salahnya apa terlaku sedemikian rupa, tanpa mencari helah tidak menyetujui perbuatan yang melawan fitrah suci dan keampunan yang dijanjikan Allah bila berakhir puasa.

Terasa hambar bila hari raya di selaputi dengan percampuran bebas, salam-salaman tanpa batas, pamir mempamir apa di hias, baik di rumah, di badan atau di paras. Sungguh benar apa yang di katakan oleh ustaz-ustaz di kuliah mereka sebelum ini, menyebut tentang maksud hadis ramai yang berpuasa mendapat hanya lapar dan dahaga. Begitu juga bila berakhirnya puasa, alangkah ruginya jika tidak mendapat keampunan dari Allah s.w.t. Apa yang mereka seronokkan memohon keampunan dengan manusia dalam keadaan berbuat dosa kerana beraninya mereka bersalaman tanpa batas walaupun mereka sudah sangat faham tentang hukum hakam tersebut. Disebabkan bergembira bagi mereka di hari raya, adalah bergembira bila dapat bersalaman dengan mereka-mereka tanpa mengira batas dan usia, sejenis atau sebaliknya. Yang penting bagi mereka, raya adalah hari bersuka ria.

Biar di nasihatkan tersengih sahaja lagaknya... inilah hakikatnya manusia-manusia yang selalu lupa dengan peringatan-peringatan dari Allah s.w.t. Cuma ingatlah rakan sekalian, janganlah kita termasuk dalam kaum-kaum yang menyesal, yang telah Allah ingatkan pada kita berulang kali, seperti dalam ayatnya:-(sajdah:12)

وَلَوْ تَرَى إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ

Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin."

Allahu a'lam.


No comments:

Post a Comment