Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, September 18, 2010

RAHMAT ALLAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Kuat beramal bukan menandakan seseorang itu di jamin dengan syurga Allah. Masuknya seseorang ke dalam syurga Allah semata-mata atas rahmat Allah. Belas kasihan Allah. Selagi sesorang itu beriman dengan Allah, walau sebesar zarah akhirnya dia akan di masukkan oleh Allah ke dalam syurga Allah. Begitulah pemurahnya Allah. Namun demikian, untuk mendapat rahmat dan belas kasihan Allah, kita perlu beramal. Beramal dengan sepenuh keikhlasan mengharap redha Allah.

Dari jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka.” (Riwayat Muslim)

Balasan neraka sebagai penebus segala dosa. Namun akhirnya bagi mereka yang beriman, akan dapat memasuki syurga dengan rahmat Allah. Namun, neraka adalah suatu tempat yang tidak tergambar azabnya, walau sesaat sekalipun jangan sampai kita menjerumuskan diri ke dalamnya. Maka, beramallah kita, agar tidak tersentuh oleh api neraka. Ini kerana telah di sebutkan di dalam al-Quran, bahawa orang-orang yang bersolat juga tidak terkecuali dari memasuki api neraka. Sebagaimana firman Allah berbunyi :-

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ # الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ

Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang shalat, (yaitu) orang-orang yang lalai dari shalatnya (Surah al-Ma'un : 4-5)

Sebagaimana yang telah di sebutkan, Allah sekali-kali tidak menzalimi hambanya. Meskipun ada iman sebesar zarah di dalam hatinya, yakni mempercayai ke enam-enam rukun iman maka Allah akan memasukkannya ke dalam syurga bila tiba masanya meskipun ia banyak melakukan dosa. Begitulah sebaliknya, bagi mereka yang mengaku beriman, namun cukup menolak satu sahaja dari rukun iman, maka tidak lah ia di katakan beriman.

إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَـكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri. (Surah Yunus : 44)

“Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah dan jika ada kebajikan sebesar zarah niscaya Allah akan melipatgandakan dan memberikan dari sisi-Nya pahala yg besar.” . Kalau kita membaca dan mengamati ayat ini betapa Allah Maha Adil pada hamba-Nya sehingga tidak ada kesia-siaan amal baik dari hamba jika dikerjakan dgn ikhlas dan tidak bertentangan dgn syariat. Amal yg baik itu akan mendapat kebaikan walaupun sebesar zarrah. Ayat ini berkaitan dgn suatu hadis yg panjang dalam beberapa kitab hadis. Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri ra. Di dalam hadis tersebut, di penghujungnya di olah bahawasanya " Allah berfirman: Kembalilah, sesiapa saja yang kamu temukan di dalam hatinya terdapat kebaikan meskipun hanya seberat zarah, maka keluarkanlah. Bertambah ramai lagi yang dapat dikeluarkan. Kemudian mereka berkata: Wahai Tuhan kami, kami tidak tahu adakah di sana masih ada pemilik kebaikan.

Sesungguhnya Abu Said Al-Khudriy berkata: Jika kamu tidak mempercayaiku mengenai Hadis ini, maka bacalah firman Allah ayat 40 surah An-Nisa'

إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا

Yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak menzalimi seseorang walaupun sebesar zarah dan jika ada kebaikan sebesar zarah, nescaya Allah akan melipat gandakannya serta memberikan dari sisiNya pahala yang besar.

Begitulah kasih sayang Allah terhadap hamba-hambaNya. Jadi bagaimana kita memperlakukan terhadap diri kita atas meraih kerahmatan Allah yang dijanjikan bagi setiap hamba-hambaNya?. Berusahalah memelihara iman kita, jangan sekali-kali kita meremehkan setiap perkara hukum dan hakam Allah yang telah diturunkan kepada kita sebagai panduannya.

Semoga kita sentiasa di dalam rahmat dan keampunan Allah. Amin ya rabbal alamin.

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment