Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, September 22, 2010

KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Sedih sungguh hati ana, tatkala mula memahami apa yang di perbincangkan oleh rakan-rakan di pejabat, al maklum ana selalu ketinggalan dari berita terkini kerana 6 tahun ana tidak menonton TV, melainkan TV di pejabat terbuka waktu ana lalu, seimbas itulah ana lihat. Walaupun ana tidak turut serta perbincangan mereka, tetapi paling tidak, jelas juga kedengaran kerana meja-meja mereka di sekeliling meja ana. Ana duduk paling tengah, maka apa sahaja yang mereka bualkan, walaupun ana cuba menumpu sepenuh perhatian terdengar juga di telinga.

Bukanlah perkara yang dibualkan membuat ana rasa sedih dan pilu, tetapi bila merenungi betapa degilnya mereka-mereka yang diberi kuasa oleh Allah s.w.t untuk mendaulahkan hukum Allah di muka bumi, sewenang-wenang mencadangkan sesuatu yang jauh dari petunjuk al-Quran dan Hadis nabi s.a.w. Bahkan apa yang di canangkan tersebut, ramai pula yang menyokongnya.. sedih sungguh!!

Allah telah memberi panduan yang telah di sampaikan oleh Rasul junjungan, sekiranya berlaku sesuatu perkara, lebih-lebih telah sampai tahap yang sangat kritikal, kembali kepada hukum al-Quran. Namun bila zina berleluasa, untuk... berbalik kepada hukum Allah langsung tidak. Lantas bagaimana mungkin kita boleh menerima dengan akal yang sihat, seorang yang beragama Islam serta memegang suatu kepimpinan boleh memilih jalan dan kaedah lain dari berbalik kepada Islam. Susah sangat ker kita hendak berbalik kepada panduan tulin yang turunkan oleh Pencipta kita sendiri.

Jika manusia cipta apa sekali pun, ada panduan dan cara untuk mengunakannya. Jika rosak, pakar-pakar bahagian itu juga yang dapat membaikinya. Apatah lagi kita sebagai manusia. Pencipta kita adalah Allah s.w.t. maka panduan yang betul untuk membaiki kerosakkan manusia adalah dari panduan Allah sendiri. Dimana ketaatan kita semua?. Apakah sekolah mengandung boleh menyelesai masalah zina?

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan Rasul- Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.”(Al-Ahzab 33: 36)

Sifat mukmin sejati adalah dengar dan taat, tunduk dan patuh serta menerima dan melaksana ketentuan Allah Yang Maha Esa. Jika beginilah perangai dan penolakan demi penolakan yang dibuat, benar-benarlah mendedahkan kepada kemurkaan Allah s.w.t. Beginikah sikap mereka yang mengaku beriman kepada Allah s.w.t. Beginikah yang dikatakan sebuah nilai ketaatan?? Firman Allah :-
إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَن يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

“Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak kepada Kitab Allah dan sunnah Rasul-Nya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu antara mereka, hanyalah mereka berkata: Kami dengar dan kami taat; dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan.” (An-Nur 24: 51)

Kembalilah kepada hukum Allah. Telah jelas terpampang di depan mata berbagai perkara yang berlaku sudah terbukti tidak masuk dek akal manusia perbuatan-perbuatan yang cela, hina dina melata di muka bumi Allah ini. Perangai kesyaitanan dan nafsu gila merasuk hebat di kalangan manusia hari ini. Tidakkah kisah-kisah kaum terdahulu yang di azab Allah atas kedurhakaan dan kedurjanaan perangai yang mereka lakukan. Sedarlah wahai insan, kalian semua akan bertemu dengan Allah s.w.t. Janganlah terus menerus mededahkan keadaan dengan kemurkaan Allah. Kembalilah bersama mencari keredhaan Allah. Ingatlah azab Allah itu sangat pedih..!!!

Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment