Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, September 15, 2010

BERBUAT BAIK KEPADA IBUBAPA


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


“Seorang Ibu mampu membesarkan anak yang ramai, namun anak yang ramai belum tentu mampu menjaga seorang ibu.” ISLAM mendidik umatnya supaya menghormati dan berbuat baik kepada ibu bapa. Segala jasa dan pengorbanan yang mereka curahkan sejak kita dilahirkan begitu besar dan tidak ternilai.


Allah SWT berfirman


وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً * وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيراً


yang bermaksud: “Dan Tuhanmu sudah perintahkan, supaya engkau tidak menyembahkan melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada usia tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar), sekalipun perkataan ‘uuh’ dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku ketika kecil.” (Surah al-Israk ayat 23-24).


Abdullah bin ‘Amr pula meriwayatkan:


جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم يبايعه على الهجرة وترك أبويه يبكيان فقال: ارجع إليهما وأضحكهما كما أبكيتهما


Maksudnya: “Seorang lelaki datang kepada Nabi saw hendak berbaiah untuk berhijrah, dia meninggalkan ibu-bapanya dalam keadaan mereka berdua menangis, lalu Nabi S.A.W. bersabda: “Pulang kepada mereka berdua, dan ketawakanlah mereka semula sebagaimana kamu telah menjadikan mereka menangis.”


Daripada Abdullah bin ‘Amr juga katanya:


جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم يريد الجهاد فقال: أحي والداك؟ قال: نعم, فقال: ففيهما فجاهِد:


Maksudnya: “Seorang lelaki datang kepada Nabi S.A.W. hendak menyertai jihad, sabda baginda: “Apakah dua ibu-bapamu masih hidup? Jawab lelaki itu: “Ya”, sabda Nabi S.A.W.: Terhadap mereka berdua laksanakanlah jihad (untuk keredhaan mereka berdua).”


Sementara ibubapa kita masih hidup, berbaktilah kepada mereka. Gembirakan hati mereka, sayangi mereka. Pengorbanan mereka terlalu besar dalam menjaga dan mendidik kita. Masa kecil kita, mereka mengalami bebagai kepayahan. Menternak ayam itik di reban. Menjaga kerbau di bendang, berjual dan berjaja di kampung dan pekan, berperang nyamuk memotong getah di ladang. Menanam sayur di kebun di sebelah petang. Masa rehat mereka di korban, mengantuk mereka di tahan, letih mereka di selindungkan. Demi membesarkan kita semua. Bahkan air telaga buat siraman. Lampu minyak tanah yang menjadi penerang.


Kini kita bekerja di pejabat, berhawa dingin dan berpangkat. Kereta masing-masing berkilat. Anak masing-masing hebat dengan berbagai kemudahan yang lebat. Sedih memikirkan orang tua kita yang kini masih kuat bekerja. Walaupun mereka tidak terdaya, mereka masih berupaya menyambut anak-anak yang pulang raya. Dengan senyum dan tawa. Tapi kita... kebanyakkan tawa pura-pura. Kerana hutang berputar di kepala....


Beringatlah kita, kebanyakkan kita semua, selalu lupa. Kebahagiaan yang kita kejar, kita selalu leka. Leka dengan kesibukkan kota. Memutar keringat sekadar membayar sesuatu yang belum tentu dapat menolong kita di akhirat sana. Justeru tertinggalnya banyak pahala, yang boleh meraih rahmat dan redha. Ayuh, kembali kan ingatan kita, bagaimana kita bermula.


Maka janganlah kalian lupa, doa untuk kedua orang tua...

No comments:

Post a Comment