Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, September 17, 2010

PANGGILAN HARAMAIN : Tetamu Allah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Bacaan Talbiah:

لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ
لَبَّيْكَ لاَشَرِيْكَ لَكَ لَبَّ يكَ
إِنَّ الحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ
لَكَ وَالمُلْكُ لاَشَرِيْكَ لَكَ

Musim haji kian tiba, semua orang berkeinginan untuk ke sana. Tidak kira muda atau tua. Berbagai persiapan di buat samada berusaha dari segi kewangan, memenuhi dengan ilmu dengan mengikuti kursus dan sebagainya. Tidak kurang yang gembira dan ada juga yang berduka. Gembira kerana boleh pergi awal dari tempoh di jangka. Berduka cita kerana banyak sangat halangannya.

Apa yang penting, kita perlu menyedari, yang menyampaikan kita ke sana bukan kehendak kita. Untuk menjadi Tetamu Allah yang istemewa adalah kerja Allah. Walaupun kita rasa itu perancangan kita. Ada yang punyai wang berjuta, namun belum pernah melangkah kaki ke sana. Tempat lain di luar Negara telah banyak di jelajahi. Namun Haramain masih tidak di jejaki. Ada yang punyai wang, kesihatan, hati pula tidak terbuka untuk pergi. Ada yang punyai hati yang melonjak untuk ke sana, kewangan pula tidak mencukupi. Ada yang punyai kewangan, kehendak hati, namun kesihatan pula tidak mengizinkannya untuk pergi. Ada yang telah semuanya sempurna, tiba di airport, di Jeddah, balik semula dengan tiba-tiba, ada sahaja sebab dia meronta nak pulang semula. Sebab musabab ini adalah perancangan Allah yang menunjukkan kita masih belum di panggil untuk menjadi TetamuNya.

Tidak di nafikan juga, ramai yang terlepas pergi ke sana, namun balik ke kampung halaman, masih bagai orang yang tidak pernah pergi lakukan ibadah yang sangat besar maknanya ini, bahkan makin menjadi-jadi mengingkari hukum Allah. Baik dari segi pakaian, amalan dan pergaulan. Inilah yang perlu kita ambil perhatian, bahawa perginya kita ke sana dengan hati dan akhlak yang baik dan bersih berserta niat yang suci di ikuti amal yang mulia. Ilmu perlu ada agar syarat dan rukun kita dapat sempurnakan dengan tepat bagi melahirkan haji yang tidak sia-sia. Jika akhlak tidak di jaga, bagaimana kita berhadapan dengan Allah di tempat yang di jamin suci ini. Bahkan di jamin dengan ke 'mabruran' dan ke 'mabrurahan' haji dan Umrah tersebut.

Di tanah haram banyak pantang dan larangan yang perlu di jaga. Sayangnya ramai kaum perempuan sebaik bertahalul yang pertama telah merosakkan haji nya. Rasa takut tidak dibawa berkekalan bila ada yang berani membuka aurat, hanya meletak sekeping tuala di kepala, beratur di tandas bersebelahan tandas lelaki di Mina. Itu yang ana perhatikan akhlak ramai kaum wanita. Dengan baju kelawarnya, bahkan yang tidak solat boleh menyepahkan tuala wanita dengan meninggalkan di luar tandas berlonggok bahkan menguna tandas lelaki dengan alasan perempuan lebih perlu banyak tandas. Meninggalkan bekas-bekas kewanitaan di dalamnya yang sangat memalukan. Itulah yang berlaku sewaktu ana bertugas di musim haji 2 tahun lepas.

Selesai haji dan umrah ada di kalangan wanita yang sudah tidak menjaga bab aurat, bahkah ramai yang mula bertabaruj, bahkan ke masjid dengan seluar ketat, jika tidak ketat sekalipun memakai telekung dengan seluar yang sangat menampakkan pinggul sewaktu bersujud. Sedang lelaki asing ada yang bersolat di belakangnya. Di hotel keluar makan atau mengambil makan minum dengan aurat yang sudah tidak di jaga sesempurnanya. Ini kerana ramainya ke sana tidak faham peraturan percampuran dan aurat yang sebenar. Menutup aurat bukannya hanya ketika menunaikan haji atau umrah atau sesetengahnya memikirkan hanya di dalam Ihram. Menutup aurat di dalam dan di luar solat adalah sama bagi wanita. Begitu juga bukan setakat ketika Ihram, menutup aurat adalah sama keadaannya bila berhadapan dengan lelaki yang ajnabi.

Haji dan Umrah yang mabrur dan mabrurah menjanjikan pembersihan jiwa bagai kapas yang putih. Namun tidak semua yang ke sana mendapat makam yang tinggi ini. Ini jelas kita lihat, bila pulang ke tanah air, ramai yang mula mendedah aurat semula. Ramai yang naik ke pentas semula. Ramai juga yang sanggup berlakon sama dengan percampuran yang tidak di jaga. Ramai yang berani menghulur tangan bersalaman tidak mengira jantina. Ramai juga yang mula berkata-kata yang tidak sepatutnya. Ramai juga yang meninggalkan solat semula. Bahkan yang berjudi tetap dengan judinya.


Inikah hasil yang kita inginkan dengan ribuan wang yang kita kumpulkan semata-mata untuk ke tempat yang mulia tersebut. Jadi apa NIAT kita sebenarnya untuk ke sana?. Sebaliknya mereka yang sememangnya bercita-cita suci dan murni mencari keredhaan Allah s.w.t pastinya tidak mensia-siakan peluang yang diberi Allah, di panggil menjadi tetamunya yang mulia. Bahkan kembalinya ke tanah air makin mulia akhlaknya. Makin tinggi ketaqwaannya, bahkan ada yang kembali kepada Allah dalam keadaan yang sangat mulia. MasyaAllah, hebat janji Allah bagi yang mabrur haji dan Umrahnya. Maka bagaimana kita…?

No comments:

Post a Comment