Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Friday, September 24, 2010

PASTI BERLAKU..!!!

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Tidak dapat tidak, kita pasti akan melalui mati. Samada kita suka atau tidak, pasti...!! . Alam Kubur atau Alam barzakh bukanlah bermakna hanya orang yang ditanam di dalam kubur sahaja akan menempuh alam Barzakh dan merasai nikmat atau azab di alam tersebut. Panggilan dengan nama alam kubur adalah merujuk kepada kebiasaan sahaja iaitu biasanya orang yang telah mati akan ditanam di dalam kubur. Tidak juga kita boleh menolak, bahawasanya banyak juga orang mati yang tidak ditanam di dalam kubur kerana mayatnya tidak dijumpai, mati terbakar kemudian menjadi abu, atau mungkin dimakan binatang buas dan sebagainya. Jadi, sama ada mayat tersebut di tanam di dalam kubur atau tidak, pada hakikatnya telah berada di alam Barzakh dan berhadapan dengan segala peristiwa yang berlaku di alam Barzakh seperti menghadapi persoalan munkar dan nakir, nikmat dan bahagia bagi orang yang taat dan azab bagi orang munafik, kafir dan ingkar dan sebagainya lagi.

Cukup takut bila mengenangkan azab di dalam kubur. Maka perlulah kita menghindari perkara-perkara yang menyebabkan di azab. Renungi dan takuti dengan perkara tersebut, kerana azab adalah suatu yang sangat menyiksakan.

Azab Kubur, di antaranya ialah;


1. Penghuni kubur didedahkan kepada bahang api neraka setiap hari iaitu di waktu pagi dan petang.

2. Dihampari kubur dengan hamparan dari api neraka

3. Kubur disempitkan hingga saling bersilang tulang-tulang rusuk

4. Didatangkan 99 ekor ular yang berbisa dan menggerunkan

5. Didatangi seorang lelaki yang buruk wajahnya dan berbau busuk (iaitulah jelmaan kepada amalan-amalan kejahatan di dunia dulu)

Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda: “(Allah) akan memberi kuasa untuk menyiksa orang kafir di dalam kuburnya kepada 99 ekor ular yang akan mematuk/menyengatnya hingga berdirinya kiamat. Jika sekiranya seekor sahaja dari ular-ular itu meniupkan bisanya ke bumi nescaya tidak akan ada tumbuhan hijau yang tumbuh (di atas muka bumi)”. (Riwayat Imam Ahmad dari Abi Said al-Khudri –radhiyallahu ‘anhu-)

Kemudian semua kita pasti akan menempuh alam akhirat yakni kiamat yang pasti berlaku. Mereka-mereka yang di dalam kubur baik yang bahagia atau sebaliknya akan di bangkitkan semula. Pasti semua perkara ini akan berlaku.

Firman Allah
وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَن فِي الْقُبُورِ


"Sesungguhnya hari Kiamat itu tetap akan datang, tidak ada syak padanya, dan sesungguhnya Allah menghidupkan semula orang yang di dalam kubur.” (Surah al-Hajj, ayat 7).

Justeru itu, bagaimana kita ingin menghadapi kebenaran ini. Apakah kita masih bertangguh-tangguh?. Apakah kita boleh menjamin dengan amalan kita ini sudah cukup membebaskan kita dari semua azab yang dijanjikan bagi yang ingkar?. Apakah kita telah menghitung apakah amal kita hari ini lebih baik dari semalam, atau sama seperti semalam atau lebih buruk dari semalam?? Tepuk dada, tanyalah iman... hala tuju mana kita sekarang... Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment