Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Thursday, March 04, 2010

INSAN YANG BERIMAN



بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.
Surah al-Anfal:2


Ayat di atas menjelaskan sifat orang-orang yang beriman. Orang-Orang yang beriman merasa gementar bila disebut nama Allah. Mereka sentiasa melahirkan rasa syukur sebagai hamba Allah. Namun manusia hari ini terbahagi dua. Sebahagian mengikut jalan-jalan kesyurga sebahagian lagi menuruti jalan-jalan terlarang yang boleh menjerumuskan diri mereka ke neraka. Nauzubillah.

Ibadat yang dilakukan pada hari ini kerana kebiasaan hari-hari. Ianya tidak menjadi ibadah yang sebenar-benarnya. Yang ada.. janji buat.Tidak kiralah mereka ianya tepat atau tidak menurut syariat.

Sekurang-kurangnya kita berusaha untuk menjadi orang alim. Jika tidak jadilah orang yang belajar. Atau mungkin orang yang mendengar. Sekiranya tidak juga, jadilah orang yang mencintai 3 golongan tersebut.

Manusia diciptakan oleh Allah semata-mata untuk beribadat kepadaNya. Semua perkara yang dilakukan didalam syarak adalah ibadah. Beruntungnya hidup sebagai seorang islam.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.
Surah Az-zariyat : 56

Masih terkenang waktu dulu-dulu, orang tua kita selalu menyuruh atau mendidik kita membaca Quran untuk mencari pahala. Tapi hari ini, baca Quran ada juga yang cari piala.

Beruntung orang-orang yang membaca al-Quran selagi ia tidak melakukan dan berbuat dosa besar, ia tetap mendapat pahala sepanjang hari seperti orang yang baca Quran. Sering kita mendengar kuliah-kuliah agama yang menyebut, bahawa ibubapa yang menyuruh anak-anak membaca al-Quran, hari akhirat nanti akan dipakaikan dengan mahkota. Subhanallah.

Mertabat baca Quran juga terbahagi tiga pada yang membaca, ada bahagiannya, pada yang menghafal juga ada bahagiannya dan juga yang mengamalkan isi al-Quran itu.

Sesiapa yang membaca al-Quran mendapat 1 Kebajikan. 1 Kebajikan pula mendapat 10 kebaikan. Jangan kata alif, lam , mim itu satu. Tapi ianya dapat 30 hasanah di situ.

Betapa besar rahmat Allah pada kita semua. Masuknya kita kesyurga Allah juga dengan rahmatnya. Bukan dengan banyaknya amal kita. Amalan kita bila diperiksa oleh Allah bagai diramas dan menjadi debu yang berterbangan. Itulah amalan yang jika kita rasa sudah cukup hebat dimata kita, belum tentu lagi disisi Allah.

Allah minta kita jadi orang yang benar-benar beriman. Orang yang mulia disisi Allah hanyalah orang yang bertaqwa. Maka untuk mencapai tahap ini, kita perlu berilmu. Maka tuntutlah ilmu agama yang pastinya boleh membawa kebahagiaan dalam hidup kita didunia hinggalah ke akhirat. Wallahu alam.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Surah Ali-Imran :102

No comments:

Post a Comment