Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Wednesday, March 31, 2010

KU BERSYUKUR PADAMU YA ALLAH




بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ



Terlalu pantas rasanya masa berlalu. Tanpa disedari hari ini (25/3/2010) adalah hari persediaan untuk maklumat ‘TAWAF al-WADA’ . Sungguh teruja berada di bumi Makkah. Harian dipenuhi berbagai perkara yang menghampirkan diri kepada Allah. Bayangkan nilai ibadah di Masjidil Haram sahaja memperolehi, 100,000 ganjaran dari biasa. Walaupun itu bukan matlamat seorang hamba, namun bagi hamba yang beriman, mengejar keredhaan Allah sudah pasti.

Satu kurniaan Allah semalamnya, membuat ana semakin mengimpikan suatu hari ana boleh menetap terus di salah satu bumi Haramain. MasyaAllah, … terima kasih Allah. Memberi sesuatu buat ana yang pastinya tidak terlintas ana mendapatkannya. Apapun, taklimat mahupun tazkirah hari ini semakin memangkinkan jiwa ana untuk terus berulang kali datang ke Haramain.

Ya Allah…. Nikmatmu terlalu besar hai Tuhanku. Aku pasti melahirkan setiap saat kecintaan terhadap mu Illahi.. Diantara intipati ucapan Ustaz Mohd Ali Sudirman di dalam taklimat beliau , mengajak kita bersama-sama bersyukur kepada Allah dan mensyukuri nikmat Allah yang terlalu banyak kita pakai dan kita dapat. Ia… barang siapa yang bersyukur makanya, Allah akan menambahkannya lagi. Sebaliknya pada yang kufur, tunggulah azab Allah yang amat pedih.

Dalam kenyenyakkan tidurnya insan lain diwaktu malam, maka ditengah malam tersebut ada baiknya kita bangun, memahasabah diri dan bertanya pada diri “apakah kita termasuk dalam hamba Allah yang bersyukur”. Bersyukur ini adalah satu perintah Allah pada ‘hambaNya” sahaja. Makanya, apakah kita merasa kita hamba Allah, atau hanya merasa dan mengaku sahaja hamba..?

Apa yang kita dapat hari ni, adalah nikmat yang luar biasa. Benar, tidak semua yang dipanggil oleh Allah menjadi tetamu Nya. Meskipun semua berhajat demikian. Tanya aje pada sesiapa, pastinya mereka akan mengatakan ingin ke sini. Namun, Allah belum memanggil mereka. Allah memanggil kita. Ramainya yang kaya, berpangkat, hebat, namun masih belum juga dapat untuk ke sini.

Jadi apakah kita tidak BERSYUKUR…??
Menurut ulama’ bersyukur dengan mengatakan

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

sebanyak 3X.

Bagi sesiapa yang bersyukur mereka akan dapat 3 perkara besar dalam hidupnya. Iaitu bersyukur pada

Kalimah pertama : semua makhluk di langit dan bumi serta isinya, bertasbih “ Ya..Allah, hambamu Sipolan telah bersyukur… maka tambahilah lagi nikmat padanya.


Kalimah Kedua : Malaikat memohon rahmat dari Allah untuk mereka yang bersyukur.

Kalimah ketiga : Allah datang hampir kepadanya dan bertanya, ‘apa yang engkau hendak lagi..” sebagaimana disebutkan … Allah SWT berfirman:

((وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ))

“ Dan Tuhanmu berfirman: “ berdo’alah kepada-Ku, niscaya akan kuperkenankan bagimu” ( Surah Gafir: 60).

No comments:

Post a Comment