Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Saturday, March 13, 2010

ILMU DAN MAKRIFAT

PETIKAN DAN ULASAN DARI KULIAH USTAZ YUNUS DISURAU MARA

اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الر حمن الرحيم


Dalam membicarakan tajuk di atas Ustaz Yunus dalam kuliahnya di Surau MARA 4/5/2006 menyebutkan bahawa “ilmu dan ibadat adalah 2 perkara yang saling berkait. Ini kerana, pada dasarnya segala yang kita lihat, kita dengar dan kita pelajari adalah untuk ilmu dan ibadat.

Tidak dinafikan walaupun 9/10 sumber rezeki adalah dari perniagaan, namun banyak orang hari ini berniaga mencari harta salah niat. Mereka hina orang yang belajar, bahkan ustaz-ustaz yang mengajar juga dihina. Umpama berkata, ’dahlah tak cari harta, minta-minta pulak…

Dengan ilmu kita mengetahui bahawa orang belajar juga adalah dalam asnaf yang boleh terima zakat. Itu gunanya orang kaya. Ustaz-ustaz pun perlu makan juga, makan nasi juga bukan makan kitab.. seloroh ustaz waktu ceramahnya… (ana senyum sendirian je.. lucu gak..)

Ilmu sangat mulia, dengan ilmu kita dapat mengenal Allah. Itulah baiknya belajar ilmu tauhid. Kalau tidak ada ilmu buat ibadat, ibadah tidak sah. Bagaimana dapat kita membezakan rukun dan sunat dalam sembahyang tanpa ilmu?.

Manusia diciptakan untuk beribadat kepada Allah, sebagaimana firman Allah s.w.t.

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

Bermaksud “ Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Surah az-zaariyaat : 56

Jika kita perhatikan kehidupan wali-wali Allah, seolah mereka lupa betul dengan dunia. Mereka lupa buat perkara sunat pun, beriya-iya mereka bertaubat. Itulah orang yang bijaksana, menjadikan urusan sehariannya dengan ibadah.

Nabi s.a.w bersabda : “kelebihan orang yang berilmu atas orang yang menjalankan ibadat, ibarat kelebihanku atas orang yang paling rendah di antara umatku”.

Bila kita mengenal Allah, barulah perasaan takut datang menerjah. Umpama kata ustaz, kalau kita tak kenal harimau, harimau depan kita, kita ingat peti ais. Kita lalu selamba je. Lalu depan rimau tu…. Ye lah.. tak kenal harimau, jadi tak ada takut timbul.

Jadi bila kita kenal Allah, kita akan takut dengan Allah. Berhati-hati dengan setiap pergerakan, percakapan dan tindakan kita. Bila tersalah, taubat satu persatu.

Perempuan, kata ustaz.. jumpa tok guru rajin. Aurat tak tutup juga. Tok guru yang kena tutup / tak angkat mata. Masa sidai kain, elok je macam cerita orang dulu-dulu dengan kembannya. Baginya susah nak tutup-tutup. Wal hal Allah bukan nak bagi susah. Allah bagi hukum itu sebab sayangkan kita sebagai hambanya.

Jadi tu yang kena belajar, cari ilmu. Allah jamin penuntut-penuntut ilmu dengan rezekinya. Kita kata, berniaga tu, bila kira-kira… boleh untungLAH... Itu “zhan”.. sangkaan kita sahaja. Tak salah Allah bagi rugi…

Sebab kita tak Nampak rezeki yang disebut Allah itu. Orang beli ikan kembung sekilo RM8-80 dan kita beli sekilo RM6.80, itu rezeki lah tu. Silap-silap hari tu orang ajak kenduri. Dah tak payah masak…. Bukankah itu rezeki namanya.

Tapi kita tak Nampak…jadi kita kena takut pada Allah. Kalau tak takut, rasa tak yakin dengan rezeki yang Allah beri. Mengata pulak pada Allah. Orang kafir di bagi rezeki… kita tak bagi pulak…. Inilah bahayanya jika tidak berilmu, dengan Allah pun dia marah.

Orang yang mempunyai ilmu, walau setinggi mana hartanya dia tetap beribadah. Orang yang berilmu tidak mudah tertipu dan terpedaya. Begitu sebaliknya pada yang tidak berilmu.

Satu kalimah لا اله الا الله

Lebih berat dari dunia dan isinya. Dan tempat Qasad yang dicita-citakan.

Ibadat boleh manyampaikan tujuan pada yang punyai cita-cita untuk menghadap Allah s.w.t. Didepan Allah nanti manusia tidak boleh berkata-kata. Namun bagi sesiapa yang diizin Allah, mereka akan seronok bertemu dengan Allah. Orang ingkar Allah tidak suka dan akan seret dalam neraka.

Orang-orang yang mulia bila beramal, beribadah, Allah masukkan dalam hatinya rasa suka. Orang ada ilmu, agama dan ibadat Allah campakkan dalam hati mereka. Namun ada orang tidak suka dengan orang alim, itu tandanya dalam hati mereka ada penyakit.

Mari sama-sama kita perhatikan sabda Rasulullah s.a.w. ini,

إن الله لا ينظرُ إلى أجسامكم، ولا إلى صوركم، ولكن ينظرُ إلى قلوبكم وأعمالكم

“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada bentuk dan rupa kamu, tetapi Allah memandang kepada hati dan amalan kamu.” .



Menurut Hasanul Basri, “orang yang berilmu lebih cepat masuk syurga…”

Perhatikan sabda Rasulullah s.a.w.

“ilmu itu imam kepada amal dan amal adalah makmumnya..

Maka jelaslah disini akan kepentingan ilmu , ilmu adalah inti pati dan asas dalam setiap ibadat. Allahu a’lam.

No comments:

Post a Comment