Menjadi tetamu Allah...melakukan tawaf mengelilingi Kaabah

Tuesday, March 16, 2010

KELUH KESAH DENGAN MASALAH

بسم الله الرحمن الرحيم

Tidak dapat dinafikan kita tidak sunyi dari sebarang masalah. Tidak kiralah siapa kita, besar mana pangkat kita, kita tetap tidak dapat menolak masalah dalam hidup kita. Kebanyakkan masalah yang datang adalah dari sikap kita sendiri.

Sikap suka berhutang salah satu masalah yang banyak menimpa banyak orang. Asalnya ingin hidup dipandang orang, dan memikir apa kata orang, membuatkan diri terjebak dengan hutang. Paling tidak, hutang akan merentap ketenangan.

Yang paling menyedihkan, satu hutang belum habis, sudah terlibat dengan hutang yang baru. Sangat menyedihkan, jika dulu pengorbanan orang tua kita, sanggup bergadai, berjual semata-mata mencari perbelanjaan kita ke sekolah lebih tinggi. bila kita telah berjaya dan mempunyai gaji, kita lupa orang tua kita. Orang tua kita susah dulu, kini tetap susah. Walaupun nampak anak hidup mewah, namun penuh dengan hutang.

Untuk menghulur orang tua wang, rasa sangat keberatan. kadang-kadang, makan pun terpaksa dicatu asalkan nampak bagai orang yang berkedudukan dari luaran. sedih keadaan demikian.

Bila hutang melilit keliling pinggang, hati mula menjadi resah tidak keruan. Sedangkan yang dikejar selama ini, hanya angan-angan. tidak menjanjikan apa-apa keuntungan. melainkan kita menuju arah ketaqwaan.

Jika kita mengejar kedudukan, walaupun terpaksa berhutang, rumah yang kita beli dengan hutang, sampai bila pun bank punya, selagi tidak habis bayar. Nak tunggu habis bayar, kadang-kadang umur penghutang yang dulu habis.

Maka untuk mengelak semua kemungkinan ini, kita kembali bermohon kepada Allah, agar memberi kekuatan kita dalam melangkah perjalanan hidup ini dengan penuh ketenangan , tanpa hutang, tanpa penindasan orang. Berikut satu doa yang sangat baik untuk diamalkan....



اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن ..واعوذ بك من العجز والكسل .. واعوذ من الجبن والبخل ... واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال



Ertinya: Ya Allah! Aku berlindung kepada Engkau daripada duka dan susah dan berlindung daripada lemah dan malas dan berlindung daripada takut dan bakhil dan berlindung daripada banyak hutang dan penindasan orang.


Doa yang diajarkan oleh Rasulullah S.A.W ini khusus supaya kita dilindungi daripada keadaan duka dan keluh kesah, dijauhi sifat malas, takut dan bakhil, jauh daripada beban hutang dan juga penindasan orang.

No comments:

Post a Comment